عکس رهبر جدید

گل همراه گل

  فایلهای مرتبط
گل همراه گل
انجام طرح‌های انگیزشی در مدرسه، بیشتر از آنکه به بودجه نیاز داشته باشد، نیازمند فکر خوب و مبتنی بر وجود پیش‌زمینه در مورد آن طرح در مدرسه است.

نظر به علاقه شخصی به گیاهان سبز و نگهداری و پرورش گل و همراهی همکاران آموزشگاه، از مدتها پیش همواره سعی کردهایم محیط آموزشگاه را با انواع گیاهان و گلهای تزئینی رنگ و شکل دیگری ببخشیم. به همین منظور، اندیشه عملیاتی کردن طرح «گل همراه با گل» در دبستان ما شکل گرفت. این اقدام از جمله طرحهای نوآورانهای بود که در راستای مدیریت آموزشگاهی با رویکرد مدرسهمحوری، مدرسه کیفی و کیفیتبخشی به ساحت تربیتی اجتماعی و زیباییشناختی به اجرا درآمد. در این طرح، توجه به محیط زیست و معطوفکردن دقت نظر دانشآموزان و خانوادهها به پاکیزگی هوا، تأثیر گلها و گیاهان بر محیط زیست و با هدف ترویج تفکر محیط پاک و سالم در مدرسه و همچنین تلفیق آن با مهارتهای زندگی و بحث مسئولیتپذیری عملیاتی شد.

با اجرای این طرح، هنگام ثبتنام دانشآموزان میان پایه ورودی جدید، از آنها خواسته میشود با یک گلدان گل، که ترجیحاً خود و اعضای خانوادهاش در منزل آن را غرس و نشو و نما دادهاند ـ یا خریدهاند ـ در مدرسه حاضر شوند. هر گلدان به نام همان دانشآموز و در محل خاصی از مدرسه نگهداری میشود و همان دانشآموز ملزم به رسیدگی و محافظت از رشد و نمو گیاه آن میشود. هدف از اجرای این طرح، علاوه بر بحث پاکیزگی هوا و محافظت از محیط زیست، آموزش بخشی از مهارتهای زندگی است. به عبارت دیگر، دانشآموزان با آوردن گل، به نگهداری از آن ملزم میشوند و در همین راستا مسئولیتپذیری را نیز تمرین میکنند. هدف مهم دیگر از اجرای این طرح، شادابسازی محیط مدرسه و انرژی مثبت حاصل از وجود گل و گیاه در محوطه مدرسه، هنگام ورود و حضور دانشآموزان، اولیا و مراجعان و نیز همکاران است.

یکی از محورهای اصلاح آموزشوپرورش، مدرسهمحوری است و تحقق این سیاست در مدرسهای که مدیری قوی و باانگیزه دارد، عملیتر است. مدرسههای موفق مدیران توانمند و با اختیارات لازم دارند و برای اجرای طرحها و برنامهها در مدرسه خود، با الهام از سیاست مدرسهمحوری، منتظر صدور دستور و بخشنامه در هر زمینهای نیستند.

۴۲۲
کلیدواژه (keyword): رشد مدیریت مدرسه، زکات تجربه
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید