عکس رهبر جدید

کوزه‌گری / حصیربافی

  فایلهای مرتبط
کوزه‌گری / حصیربافی

فوت کوزه گری

 

در شماره قبلی مجله به بررسی دو مهارت نگارگری و شیرینیپزی پرداختیم و از فوت و فن و نکاتی که هر شیرینی پز یا نگارگر برای بهبود کیفیت کار نیازمند دانستن آنها خواهد بود را تمام و کمال برای شما تعریف کردیم. در این شماره به سراغ دو مهارت دیگر میرویم و پس از بررسی کامل آن مهارتها به شما می گوییم که چگونه باید در آن زمینهها موفقتر باشید.

 

فوت اول

سفالگری

سفالگری یکی از قدیمیترین هنرهای انسان است که از دوره پارینهسنگی تا امروز وجود داشته است. این هنر زیبا یکی از فراوانترین و ارزان ترین ساخته های دست بشر  است که به صراحت میتوان گفت از کامل ترین هنرهاست.

در سفالگری، ظروف ساخته شده از گل رس به دست استاد هنرمند، داخل کوره قرار داده میشود تا پخته شود و شکلی نهایی به خود بگیرد.

 

فوت دوم

استفاده از حوله

در سفالگری همیشه یک حوله پنبهای با قابلیت جذب بالا در کنار دست خود قرار دهید. حین کار دستان خود را با حوله پاک کنید. این کار باعث میشود حجم گلی که به دست شما مینشیند زیاد نشود و باعث خرابی ظرافت کار شما نشود. از طرف دیگر هم پوست دست شما آسیب نمیبیند.

 

فوت سوم

قلم موی خیس

یکی از بخشهای مهم کار، جلوه کار پس از خشک شدن محصول است. اگر متوجه شدید بخشی از کار به اصطلاح از شکل افتاده(دفرمه شده) یا مطلوب نظر شما نیست، با قلم مو آن بخش را خیس کنید و تراش دهید یا اضافه کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

 

فوت چهارم

توانایی تشخیص خاک رس

سفالگر اگر از خاک رس خوب استفاده نکند یا خاک ناخالصی نامطلوب داشته باشد، تلاش و هنر او بیثمر و محصولاتش کدر میشود.

به همین دلیل است که شناخت خاک رس خوب و حساسیت به خرجدادن برای استفاده از آن، موضوعی مهم است و در کار تأثیر میگذارد.


 

فوت و فن حصیربافی

 

یکی از هنرهای سنتی ایران است که در شمال یا جنوب کشورمان میتوانیم در بازارهای صنایع دستی نمونههای بسیاز زیبا را ببینیم. هنری که مبداء داخلی آن را می توانیم استان گیلان بدانیم. جایی که مردان و زنان در کارگاههای حصیر بافی دست به ساختن و خلق اثر می کنند. گویی که دست انسان حصیر را به نخ تبدیل کرده و آن را با دستگاه دوخته است.

حصیربافی در زبان سادهتر؛ زیر و رو کردن حصیرها در طرحها و رنگهای مختلف برای پدید آوردن ظروف و سبدهای دستی بزرگ و کوچک است.

 

فوت اول

حصیربافی مشبک

در شیوه بافتنی مشبک هنگام بافتن رشتهها شبکه و روزنههایی به نسبت منظم و هندسی در محصول ایجاد میشود. به این شکل تار و پودها هر کدام طرحی را برای حصیر رقم میزنند.

سفت بودن و محکم بودن حصیر در این روش بسیار مهم است، چرا که محصولات به عنوان زیرانداز یا پرده استفاده میشوند.

 

فوت دوم

حصیربافی پیچشی

در روش پیچشی یا مارپیچ، ابتدا رشتههایی به شکل طناب یا نوار بافته شده و سپس آنها را به صورت مارپیچ کنار یکدیگر پیچیده و به هم متصل میکنند تا شیء نهایی درست شود.

در این روش باید از خلاقیت بیشتری استفاده شود چون محصولات بیشتر جنبه زیبایی دارند؛ پس نیاز به استفاده از رنگها در قالب درست است.

 

فوت سوم

رنگ مخصوص حصیر

محصولات حصیری را معمولاً بعد از اتمام کار رنگ میکنند. برای این کار نیاز به رنگ لاتکس حلال در آب وجود دارد.

این رنگها باید در منبعی باشند و حصیر باف محصول را در منبع حاوی رنگ فرو ببرد. بعد از آن اجازه دهد تا خشک شوند. در مرحله بعد برای تنظیم صاف بودن خطوط رنگها از قلم موی فوم استفاده میشود.

باید توجه داشت که حصیرها هنگام رنگزدن نباید خاکی یا کثیف باشند. این کار رنگ لاتکس را خراب میکند.

۷۵۳
کلیدواژه (keyword): رشد هنرجو، مبز مهارت
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید