عکس رهبر جدید

باغچه پرثمر

  فایلهای مرتبط
باغچه پرثمر

فلفل

فلفل سبز یکی از گیاهانی است که بهدلیل مقاوم بودنش، کاشت و پرورشش در محیط آپارتمانی ساده و راحت است. مسلم است، اولین قدم برای داشتن سبدی پر از فلفل روی میز نهار خانه، کاشتن بذر آن است که میتوانید آن را از مراکز گل و گیاه تهیه کنید.

حالا سینی نشا را بردارید. بذرها را در لایه سطحی آن بکارید و کمپوستی به ضخامت پنج میلیمتر روی آن قرار دهید. مناسبترین خاک برای کاشت فلفل در آپارتمان، شن و ماسه حاوی کود کمپوست یا پرلیت است. حالا باید سینی نشا را در محلی گرم و مرطوب قرار دهید. من به شما پیشنهاد میکنم آن را در آشپزخانه یا پشت پنجره قرار دهید. روی سینی را با پلاستیک شفاف بپوشانید. حواستان باشد چند سوراخ کوچک روی پلاستیک ایجاد کنید تا بذرها بتوانند نفس بکشند و هوایشان تهویه شود.

پلاستیک باعث ایجاد شرایط گلخانهای و گرم و مرطوب نگهداشتن محیط میشود و دمای 27 درجه سانتیگراد را که مناسبترین دما برای رشد جوانههاست ایجاد میکند.

نکته 1: اصلاً نباید اجازه دهید محیط رشد خشک شود.

نکته 2: فقط و فقط با افشانه(اسپری) بذرها را آبیاری کنید؛ چرا که بستر بذرها نباید غرق آب باشد. تنها و تنها باید مدام مرطوب بماند.

فلفلهای شما یک تا دو هفته دیگر جوانه میزنند. باید جوانههای زرد و ضعیف را از دیگر جوانهها جدا و جوانههای قوی را به گلدان اصلی منتقل کنید. گلدانتان نیز باید شرایطی داشته باشد: بزرگ باشد و حداقل اندازه بیستلیتر فضا داشته باشد و بتوان جوانهها را در فاصلههای سی‌‌سانتیمتری از هم قرار داد. با مهیا بودن شرایط، بعد از شصت روز، فلفلهای شما برای نوشجانکردن آمادهاند.

 

لوبیا سبز

این بخش برای کسانی است که طرفدار پر و پا قرص لوبیا سبز هستند و لوبیایی که خودشان کاشت و برداشت کنند، قطعاً بیشتر مزه میدهد. اما شاید با نحوه پرورش آن در منزل آشنا نباشند. با ما همراه شوید.

ابتدا گلدان مناسبی را انتخاب و آن را با خاک حاصلخیز و کود چندمنظوره پرکنید. توجه داشته باشید، خاک از زهکشی مناسب برخوردار باشد. به این منظور، مقداری ماسه نیز به خاک اضافه کنید. سپس در خاک حفرههایی به عمق سه تا چهار سانتیمتر ایجاد و دقت کنید فاصله آنها از هم حداقل دو سانتیمتر باشد. بذر لوبیا سبز را در حفرهها بکارید و روی آن را با ملایمت با خاک پرکنید و بلافاصله آبیاری کامل انجام دهید. سپس گلدان را جلوی پنجره قرار دهید تا از نور خورشید تغذیه کند. بعد از حدود سههفته بذرهای شما جوانه میزنند و زمان آن است که آنها را به گلدان بزرگتری انتقال دهید.

بعد از رشد نسبی جوانهها، جوانههای کوچک و ناسالم را از گلدان حذف کنید. بعد از مدتی لازم است از یک قیم برای گیاه استفاده کنید. به این منظور، یک حصار یا داربست در کنار بوتههای لوبیا سبز قرار دهید. زمانی که بوتهها شروع به رشد میکنند، به پایه نیاز دارند. بعد از پنجاه تا شصت روز، لوبیاهای شما قابل برداشت هستند و آمادهاند تا لوبیاپلوی خوشمزهای با آنها درست کنید.

 

کامکوات

کامکواتها  شبیه پرتقال هستند.

میتوان آنها را در گلدان پرورش داد. درختهای کامکوات زیبا هستند و برگهای سبز درخشان با میوههای نارنجی روشن دارند. این میوه از دسته مرکبات محسوب میشود و معروفترین آن کامکوات مارومی است.

کامکوات در حالت نرسیده هم شیرین است و درون آن در بعضی قسمتها طعم ترشی را احساس خواهید کرد. میتوانید آن را همینطور بخورید یا آن را در مربای میوه(مارمالاد) بریزید. درخت کامکوات زمانی که بیرون از منزل باشد، میتواند تا دو و نیم متر ارتفاع و نزدیک دو متر پهنا داشته باشد، اما زمانی که آن را در گلدان بکاریم، قطعاً اندازه کوچکتری خواهد داشت.

آنچه برای رشد درختان کامکوات مهم و مؤثر است، نور است. این درختچههای کوچک در روز حداقل به شش ساعت نور کامل خورشید نیاز دارند. زمانی که گیاه شما داخل خانه است، تا جایی که میتوانید، به آن نور برسانید. همچنین میتوانید آن را در کنار یک پنجره آفتابگیر قرار دهید. اما مراقب باشید نور به حدی نباشد که گیاه شما بسوزد. حتی نور لامپ هم میتواند به این گیاه کمک کند. کامکوات در نور زیاد و غیرمستقیم عالی عمل میکند.

آبیاری مناسب یکی از راههای کلیدی برای پرورش مرکبات است، اما این نکته در مورد گیاهان گلدانی از اهمیت بیشتری برخوردار است. هدف این است که خاک را مرطوب نگه داریم، نه اینکه هر وقت به آن دست زدیم، خیس باشد.

انگشتان خود را روی خاک قرار دهید و حداقل چند ثانیه نگه دارید. اگر در سر انگشتان خود رطوبت احساس کردید، صبر کنید و فعلاً به گیاه آب ندهید. اما اگر احساس خشکی داشتید، تا جایی به گیاه آب بدهید که آب ریختهشده از ته گلدان را مشاهده کنید. اگر گیاه شما داخل خانه است، بهخصوص در فصل زمستان که وسایل گرمکننده روشن هستند، بهتر است مقداری برگهای گیاه را تر کنید تا کامکوات شما خوشحال شود.

میتوانید هر دو تا سه سال یک بار گلدان گیاه کامکوات را بزرگتر کنید. بهترین زمان برای عوضکردن گلدان، فصل بهار است که برگهای گیاه شروع به رشد میکنند.

این درختچه کوچک، با میوههای نارنجی و زیبای خود، هم به خانه شما زیبایی میبخشند و هم میتوانید میوههای ترش و شیرینش را نوشجان کنید.

۴۴۰
کلیدواژه (keyword): رشد هنرجو، کشت در خانه
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید