عکس رهبر جدید

پنج گنج

  فایلهای مرتبط
پنج گنج
رشته‌های گرافیک، طراحی دوخت، معماری داخلی و پویانمایی (انیمیشن) در هنرستان شهید ناهید فاتحی کرج تدریس می‌شوند.

صحبت‌‌کردن و همکلامشدن با بچههای هنرستانی و شنیدن حرفهای آنها درباره رشتههایشان، همیشه منبع خوبی برای شناخت فضای تحصیلی رشتههای هنرستان بوده است. در این شماره از مجله، با چهار هنرجو در چهار رشته متفاوت از«هنرستان فنی حرفهای شهید فاتحی» کرج مصاحبهای انجام دادهایم. درطول این مصاحبه از انگیزه بالای افراد در این رشتهها برای ادامه تحصیل رشتههای هنر در دانشگاه و دورههای بالاتر شنیدیم؛ هنرجویانی که در مورد چشماندازشان به ما گفتند و اثبات کردند درسخواندن، حتی مجازی و در دوران کرونا، میتواند شیرین، مؤثر و الهامبخش باشد.

برویم از زبان این هنرجویان بشنویم نظرشان نسبت به رشتههایشان چیست.

 

زهرا باقری؛ رشته معماری داخلی، پایه دوازدهم

به دلیل علاقمندی به هنر، طراحی و نقاشی، تصمیم گرفتم درهنرستان در رشته معماری داخلی تحصیلاتم را ادامه دهم.

ازکودکی علاقه زیادی به طراحی داشتم و همین موجب میشد خانواده من در تصمیمگیری کمک زیادی به من کنند. بعد از انتخاب این رشته و شروع به تحصیل متوجه شدم این همان رشتهای است که میخواهم در آینده در آن فعالیت کنم.

رشته من به طراحی، هنرهای آذینی(دکوراتیو) و نقشهکشی نماهای داخلی وخارجی ساختمان مربوط است. بخش طراحی تزیینی(دکوراسیون) و طراحی نمای داخلی همیشه برای من جذابتر بوده است. بعد از دو سال پیگیری این رشته، متوجه شدم فضای تحصیلی برعکس چیزی که در جامعه تصور میشده است غیرعلمی نیست و فارغالتحصیلان هنرستان میتوانند نیروی کار مفیدی برای آینده بازارکار باشند. امیدوارم در آینده بتوانم در رشته خودم بهقدری موفق شوم که کمی از ذهنیت جامعه را تغییر دهم.

 

زهرا درگی؛ رشته طراحی و دوخت، پایه دوازدهم

من از کودکی به طراحی و دوخت لباس علاقه بسیار زیادی داشتم. با مادربزرگم که خیاط بود و این حرفه را بهعنوان شغل و منبع درآمدش دنبال میکرد، وقت زیادی میگذراندم. به همین دلیل، در زمان انتخاب رشته و بعد از اینکه با وجود مخالفت دبیران دبیرستانم، تصمیم به انتخاب رشته طراحی و دوخت گرفتم، بسیار خوشحال بودم و میدانستم حمایت خانواده و تشویق آنها در این راه کمک زیادی به من میکند.

درست است هنرستان و این رشتهها چندان مورد استقبال جامعه نیستند و دانشآموزان هنوز هم به رشتههای هنرستانی کمتر گرایش دارند، ولی این باورغلط باید از بین برود تا جامعه و استعدادهای پویاتر و فعالتر بتوانند بیشتر خودشان را ثابت کنند و فضای تحصیلی و شغلی مناسبی در حوزه علاقههای خودشان داشته باشند.

من در دوره هنرستان همیشه شاگرد اول بودم. از سال یازدهم در کارگاه یکی از استادان خیاطی خود هنرستان مشغول کار بودم. این کار و فعالیت در فضای مرتبط با رشته تحصیلیام به آینده کاری من و کسب تجربههایم در زمینه تخصصی رشتهام کمک زیادی کرد.

امیدوارم با حضوریشدن کلاسها و برپایی کارگاهها، و تجربه فیزیکی محیط تحصیل، بتوانم شرایط بهتری در کار و زندگیام داشته باشم. امیدوارم بتوانم در رشتهام موفق شوم تا در آینده، افرادی که به این رشته علاقه دارند، تشویق شوند به این سمت بیایند و مشتاق باشند روی تواناییها و استعدادهایشان سرمایهگذاری کنند.

 

شادی حیدری؛ رشته پویانمایی (انیمیشن)، پایه دوازدهم

از کودکی بسیار فعال و پرشور و مجری و بازیگر برنامههای مدرسه بودم. در دوره اول دبیرستان، با توجه به نمرات بالایم، قصد داشتم در رشته تجربی ثبتنام کنم، اما به دلیل ترس از مسائل پزشکی و بهخصوص خون، به سراغ این رشته نرفتم.

روحیه هنری و پویای من باعث شد به سراغ رشته ساخت پویانمایی  بروم.

رشته پویانمایی مباحث زیادی را دربرمیگیرد، همانند کارگردانی، نقاشی و حتی معماری؛ به همین دلیل میتوانم روحیه هنری خود را تقویت کنم.

دوست دارم در آینده در مقاطع خیلی بالاتری تحصیل کنم و در رشتهام به جایگاهی که میخواهم برسم.

امیدوارم تمامی خانوادهها از تصمیمها و استعدادهای فرزندانشان حمایت کنند.

 

سارا خسروی؛ رشته گرافیک، پایه یازدهم

در پایه یازدهم گرافیک تحصیل میکنم. من در خانوادهای هنرمند به دنیا آمدهام. پدرم مدیر کانون تبلیغات آموزشگاه هنرهای تجسمی است. از زمان تولدم تا زمان تحصیل و زمانی که پا به جامعه گذاشتم، هنر همیشه همراه من بوده و در علاقه من به رشته گرافیک نقش بسیاری داشته است. با اینکه معدل بالایی داشتم و میتوانستم در رشتههای ریاضی یا تجربی درس بخوانم، بازهم به سمت رشته گرافیک و هنر رفتم. خانواده هم انتخاب نهایی را به خود من واگذارکردند. به نظر من رشته گرافیک انتخاب خوبی بود. درسهایی که ما در هنرستان میخوانیم، آن طور نیست که بگویم سخت یا آسان هستند. سختی یا آسانی آن بیشتر به علاقه و تلاش خود فرد بستگی دارد.

جذابترین بخش رشته ما برای من، بازی با رنگها و خلق اثر و بخش مبانی هنرهای تجسمی بوده است.

من برای ادامه تحصیل به دانشگاه خواهم رفت تا با تحصیلات عالی وارد زمینه کاری رشته گرافیک شوم.

 

 

با تشکر از:

خانم اعظم نصرالهی، مدیر هنرستان و آقای احسان رضایی، کارشناس مسئول فنی و حرفهای

۵۷۷
کلیدواژه (keyword): رشد هنرجو، سررشته
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید