عکس رهبر جدید

مرجان‌های خلیج فارس

  فایلهای مرتبط
مرجان‌های خلیج فارس
جانور، گیاه، سنگ!

ما ایرانی هستیم!

خانهی ما مرجانهای ایران، آبهای گرم و شورخلیج فارس است. ما در ساحل، تمام هفده جزیرهی ایرانی زندگی میکنیم، امّا در سه جزیرهی کیش، لارک و فارو بیشتر دیده میشویم. گاهی آنقدر سخت و محکم هستیم که میتوانیم یک جزیرهی بزرگ مثل کیش را به وجود بیاوریم. اگر همه چیز خوب باشد، تا 10 هزار سال هم عمر میکنیم! یعنی خیلی جان سخت هستیم، امّا با اینوجود در خطر جدی قرار داریم. چرا؟ شاید چون آدمها اطلاع زیادی از اهمیت ما ندارند. شاید اگر شما دربارهی ما بیشتر بدانید، بتوانید به ما کمک کنید. پس با ما باشید.

 

جنگلی زیر آب

مرجانها و صخرههای مرجانی برای دریا مثل جنگل میمانند برای خشکی، ما اگر نباشیم خیلی از موجودات زندهی دریا میمیرند و امکان تکثیر و بقای آنها از بین میرود. چرا؟ خب ادامهی مطب را بخوانید.

 

خانه ی زیبا

ما مرجانها در آبهای کمعمق و شور که نور خورشید به آن میرسد زندگی میکنیم، امّا خیلی از ماهیها از نور خورشید فراری هستند و ما بهترین خانه و سقف برای آنها هستیم. در ضمن خیلی از آبزیان به ما مرجانها اطمینان دارند و بین شاخههای ما زندگی میکنند و تخمهایشان را به ما میسپارند. ما از آنها محافظت میکنیم. حالا فکر کنید که ما نباشیم! چه بر سر آنها میآید؟

 

آب با طعم اسید

آلودگی هوا و نشستن این آلودگی بر سطح دریا هم دشمن ماست، چون باعث اسیدی شدن آب و از بین رفتن ما میشود.

 

مراقب تورَت باش!

صید ماهی اگر درست انجام نشود به همه، مخصوصاً ما صدمه میزند. مثلاً گاهی اگر تور ماهیگیری پاره یا خراب را در دریا رها کنند، ما در این تورها گیر میافتیم و به مرور جلبک و ضایعات داخل دریا روی ما را میپوشاند و باعث از بین رفتن ما میشود. پس لطفاً مواظب باشید در مناطق کم عمق که جمعیت ما زیاد است، صید نکنید، وگرنه به ما و کل دریا آسیب خواهید زد.

 

دوست آدمها

ما برای انسانها هم مفید هستیم، در ساحل برایشان نقش موجشکن را بازی میکنیم که از ایجاد خرابی زیاد جلوگیری میکند و چون جنس ما از کربنات کلسیم است در صنعت پزشکی و استخوانسازی هم به کمکتان آمدهایم.

 

جزیره های زیبا امّا بیرحم!

روی بدن ما روزنههای ریز و ظریفی وجود دارد که کثیفی آب دریا باعث پوشانده شدن این سوراخها میشود. این یعنی نرسیدن مواد غذایی آب و گرسنگی ما. این آلودگی در آب دریا به دلیل ساختوسازهای زیاد در ساحل و رهاسازی پسماند و فاضلاب در دریا به وجود میآید. مثلاً این جزیرههای دستساز زیبا را میبینید؟ اینها دشمن ما و دشمن دریا هستند. چون باعث از بین رفتن خانهی ما میشوند. آب را آلوده میکنند و تمام فاضلاب این خانهها و تأسیسات به دریا میریزد.

۴۳۴
کلیدواژه (keyword): رشد دانش‌آموز، محیط زیست
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید