عکس رهبر جدید

ما همه رفیقیم

  فایلهای مرتبط
ما همه رفیقیم
مرجان شیروانی، با ۱۶ سال سابقه مدیریت، در حال حاضر مدیر دبستان شاهد حضرت رقیه (س) در شهرستان ماهشهر استان خوزستان است. او با فراهم‌کردن عدالت آموزشی، ایجاد محیطی همراه با رقابت آموزشی و ایجاد آرامش و فضایی دوستانه و محیطی گرم و صمیمانه، توانست به جلسات شورای معلمان رونق ببخشد.

برای پیشبرد اهداف آموزشی در مدرسه چگونه اقدام کردید؟

زمانی که مدیریت این مدرسه به من پیشنهاد شد، برای خودم برنامهریزی داشتم. با توجه به موقعیت مکانی، به نظر میرسید مدرسه از نظر فیزیکی مشکلی نداشته باشد. پیش خودم فکر میکردم بیشترین برنامهریزیام را در آموزش و پژوهش داشته باشم، چون رزومه و سابقه کاری همکاران نشان میداد، اکثر آنها سابقه بالای 20 سال دارند. ولی وقتی وارد مدرسه شدم، واقعاً وضعیت فیزیکی مدرسه، دفترهای مدیر و معاونان و وضعیت کلاسها کمی مرا دلگیر کرد. قدمت مدرسه بالای 75 سال بود و ساختمان کاملاً قدیمی و کهنه. حتی تعدادی از کلاسها، وضعیت دیوارها و سقف ایمنی خیلی کمی داشتند و در قسمتهایی حتی ریزش هم داشتیم.

در اولین جلسه شورای معلمان، از همکاران درخواست کردم، در طرحهای درسپژوهی و پژوهشهای جابر و شیوههای نوین تدریس شرکت فعال داشته باشند. در ابتدا همکاران باسابقه مقاومت نشان دادند، ولی با فراهمکردن عدالت آموزشی، ایجاد محیطی همراه با رقابت آموزشی، ایجاد آرامش و فضایی دوستانه و محیطی گرم و صمیمانه، توانستم به جلسات شورای معلمان رونق ببخشم. همکاران در این جلسات از نظرات ارزشمند و تجربههای موفق و مدرسیِ خودشان در موضوعات آموزشی و پژوهشی، یکدیگر را بهرهمند و مستفیض کردند. در این مسیر بنده از هیچ کمکی در جهت پیشبرد اهداف آموزشی دریغ نکردم. این باعث موفقیت همکاران و دانشآموزان شده است.

 

برای جذب کمکهای خیرین به مدرسههای محروم چگونه اقدام کردید؟

هدفم استحکامبخشیدن به روابط بین اولیا و مدرسه، تقویت فرهنگ مشارکت و شرکت مستمر اولیا در جلسات عمومی و کلاس آموزش خانواده، و ترغیب و تشویق خانوادهها به شرکت در این امر خیر بود. سعی کردم افراد خیر را برجسته کنم و بهنحوی از آنان تجلیل کنم. من همیشه اولیا را تکریم کردهام و با آنان ارتباط دوستانه و مستمر دارم. تقریباً میتوانم بگویم 502 نفر از اولیای مدرسه شماره تلفن همراه بنده را دارند و هنگام بروز مشکلات، چه از سوی آنان و چه از سوی مدرسه، همدیگر را یاری می‌‌کنیم.

 

متوجه شدیم در اجرای پویش «آجر به آجر» در سطح استان نیز اقداماتی انجام دادهاید. در این خصوص توضیح دهید.

پویش آجر به آجر از طرف جامعه خیرین مدرسهساز و با هماهنگی سازمان نوسازی کشور اجرا میشود. این طرح به منظور زمینهسازی برای مشارکت افراد خیر با هر سطح از توان مالی، در مدرسهسازی است و هر فردی با هر میزان درآمدی میتواند، حتی با اهدای یک آجر، در مدرسهسازی سهیم شود.

برای ترغیب دانشآموزان به شرکت در طرح، فایل پوستر در صفحات مجازیِ در اختیار مدرسه توزیع شد. همچنین، پوسترهای دانشآموزان شرکتکننده در طرح توزیع شد و در گروههای کلاسی، دانشآموزان به مشارکت حداکثری تشویق شدند.

 

برای تحت پوشش قرار دادن تمامی دانشآموزان و فعالیتهایشان در بستر شاد، چگونه اقدام کردید؟

بدین منظور استفاده از سایر پیامرسانها در مدرسه ممنوع شد. تمامی فعالیتهای کلاسی در اپلیکیشن شاد انجام گرفتند. بدین منظور، با برگزاری جلسههای متعدد، تمامی اولیا برای نصب، احراز هویت و چگونگی استفاده از اپلیکیشن شاد راهنمایی شدند و پیگیریهای لازم صورت گرفت.

 

در خصوص انجام کامل پویش سفیران و پرسش مهر چگونه اقدام کردید؟

اطلاعرسانی در گروههای کلاسی صورت گرفت. دانشآموزان جهت شرکت حداکثری در پویش ترغیب و تشویق شدند. آثار رسیده توسط کادر آموزشگاه در سامانه همگام بارگزاری شد و بهاین ترتیب خانوادهها کمتر درگیر عملیات نرمافزاری آن بودند.

 

برای افزایش توانمندیهای مدیران چه راهکارهایی ارائه میدهید؟

برای افزایش توانمندی داشتن مهارتهایی لازم و ضروری است. همچنین، مدیران انتخابشده از طرف آموزشوپرورش باید براساس علاقه، تعهد، لیاقت و تخصص انتخاب شوند. از جمله این موارد میتوانم به اهمیتدادن به روابط مدرسه با خانواده و جامعه، بهمنظور تحقق اهداف آموزشی اشاره کنم. در زمینه فناوری اطلاعات، به دلیل پیشرفت علم، مدیران باید آگاهی لازم را داشته باشند و اطلاعاتشان بهروز باشد. همچنین، باید سعی کنند از ظرفیت دانشآموزان بهره بیشتری ببرند و علاوه بر درنظرداشتن نیازهای مادی معلمان، نیازهای معنوی و اجتماعی آنان را نیز مورد توجه قرار دهند. مشورتکردن با همکاران و همچنین کسب تجربه مستمر و مداوم از همکاران و حتی دانشآموزان صورت گیرد و از حداکثر توانمندی نیروها استفاده شود.

۲۶۲
کلیدواژه (keyword): رشد مدیریت مدرسه، گفت‌وگو
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید