عکس رهبر جدید

خلاق شو!

  فایلهای مرتبط
خلاق شو!
یک ماه که از سال تحصیلی جدید گذشت، تصمیم گرفت ایده‌های خلاقانه‌اش را عملی کند. با اجازه‌ی مدیر مدرسه، چند جعبه‌ی چوبی میوه به کلاس آورد، از بابای مدرسه هم برای آوردن دو حلقه لاستیک کهنه کمک گرفت. بعد قوطی‌های کوچک رنگ را دست گرفت و شروع کرد به رنگ‌آمیزی. فردا وقتی بچه‌ها وارد کلاس شدند، چند جعبه‌ی چوبی آبی و نارنجی و دو لاستیک صورتی خال‌قرمز دیدند که پر بود از خاک. خانم معلم می‌گفت بچه‌ها می‌توانند توی جعبه‌ها و لاستیک‌ها لوبیا، پیاز، بذر سبزی و حتی گل بکارند و تمام مراحل کاشت و برداشت را تجربه کنند. خانم معلم با کمی خلاقیت، از وسایل بی‌مصرف و دورریز، باغچه ساخته بود برای کلاس درس!

معلم خلاق

خلاق باش! بسیاری از معلم‌ها از دانش‌آموزان خود می‌خواهند این توصیه را جدی بگیرند. اما سؤال اینجاست که آیا خود معلم نباید خلاق باشد؟ معلم خود باید خلاق باشد و برای رشد «ساحت زیبایی‌شناسی و هنری‌اش» تلاش کند. اگر معلم ذهنی فعال و خلاق داشته باشد و در تدریس و محیط کلاسش از آن بهره ببرد، بدون شک دانش‌آموزان هم به‌دنبال ایده‌های نو می‌روند یا ایده‌های خود را ابراز می‌کنند. اما معلم برای خلاق‌بودن باید چه کارهایی انجام دهد؟

 

تمرین کن!

درست همان‌طور که ورزشکاران با تمرین‌های مداوم، آمادگی خود را حفظ می‌کنند، ذهن شما نیز از تمرین منظم سود می‌برد. شما برای تمرین‌دادن ذهن خود چه اقدامی انجام می‌دهید؟ آیا از کارکردن با جدول کلمات متقاطع، سودوکو یا چیدن جورچین لذت می‌برید؟ ثابت شده است که این اقدامات و نیز سایر تمرین‌های ذهنی، تمرکز و خلاقیت را افزایش می‌دهند.

 

نقاشی بکش!

هر چقدر بیشتر شبیه کودکان باشید، خلاقیتتان افزایش می‌یابد. خودتان را درگیر مشکلات بزرگ‌سالی نکنید و ذهنتان را باز کنید. از اسباب‌بازی‌ها و وسایل هنری برای تحریک قدرت تصور و خیال‌پردازی بهره ببرید. ارتباطات جدیدی برقرار کنید. اگر ایده‌های خلاقانه ندارید، سعی کنید یک نقاشی فریبنده بکشید یا با لِگو و خانه‌سازی بازی کنید.

 

داستان کوتاه بنویس!

نویسندگی زمینه‌ی مناسبی را برای پرورش خلاقیت فراهم می‌کند. نویسندگی در چند مؤلفه‌ی اساسی با خلاقیت رابطه دارد:  سیالی؛ انعطاف‌پذیری؛ ابتکار؛ هوش؛ تخیل.

بنابراین، نوشتن به تفکر و قدرت تخیل بسیار وابسته است و مهارت و ورزیدگی در آن‌ها، نوشتارهای بسیار خلاقانه‌ای را در پی خواهد داشت. شما می‌توانید با نوشتن داستانی کوتاه، ذهنتان را به  چالشی اساسی دعوت کنید.

 

چشمها را باید شست!

ما به بسیاری از اشیا، ساختمان‌ها، فضاها، مواد، فناوری، و سیستم‌ها از دریچه‌ی عادت و آشنایی نگاه می‌کنیم و از احتمالات متعدد دیگری که برای استفاده از آن‌ها وجود دارد، چشم ‌می‌پوشیم.

باید با این گرایش موجود در ذهن خود مبارزه کنید. این پرسش که «چه کار دیگری می‌توانم با آن انجام دهم؟» باعث اختراعات و ایده‌های جدید می‌شود. شما می‌توانید از جعبه‌های دورریز، بطری‌های خالی، قوطی‌های آبمیوه و تکه‌‌چوب‌های بریده‌شده وسیله‌های جذابی برای کلاستان بسازید.

 

پرواز ذهن!

افزایش خلاقیت به تمرین، تلاش و طوفان فکری نیاز دارد. در نتیجه باید هر روز برای آن وقتی در نظر بگیرید و در محیطی آرام یا الهام‌بخش، آن را تمرین کنید. مثلاً به پارک آرامی سر بزنید یا در کتابخانه بنشینید و اجازه دهید ذهن شما آزادانه پرواز کند. همه‌ی ایده‌های خود را، چه خوب چه بد، روی کاغذ بیاورید یا روی تخته  بنویسید. از طرف دیگر می‌توانید با مشاهده‌ی گیاهان، اثرهای هنری، تماشای انیمیشن‌ها و خواندن کتاب‌های خلاقانه، خلاقیت خود را بیشتر کنید.

 

 

 

آموزگاران اهل فیلم

حضور چشمگیر هر ساله‌ی معلمان در جشنواره‌های فیلم رشد، محتواهای الکترونیکی، عکس و کتاب رشد، مسئولان را بر آن داشت که طرح باشگاه معلمان هنرمند را کلید بزنند و نسبت به ساماندهی و شناسایی معلمان هنرمند که از جمله سرمایه‌های بزرگ وزارت آموزش‌‌و‌‌پرورش هستند، کمر همت ببندند. در اولین گام از اجرای طرح باشگاه معلمان هنرمند، شناسایی و سامان‌دهی فرهنگیان فیلم‌ساز در دستور کار قرار گرفت.

بیماری کرونا، تعطیلی مدرسه‌ها و اهمیت‌یافتن تدریس در فضای مجازی، آموزش فیلم‌سازی برای معلمان کشور را ضروری ساخت. ازاین‌رو، باشگاه معلمان فیلم‌ساز با هدف شناسایی، آموزش و تقویت توانمندی معلمان مستعد در این زمینه ایجاد شد.

در روند این پروژه هر معلم برای ارسال آثار خود به جشنواره پروفایلی دارد. دبیرخانه‌ی این باشگاه در تمام طول سال فعال است تا با آموزش معلمان علاقه‌مند و مستعد، عرصه را برای تولید فیلم‌های آموزشی، به‌عنوان پشتوانه‌ی کتاب‌های درسی، تقویت کند. البته ‌به‌‌دلیل همه‌گیری کرونا، برنامه‌ی آموزش معلمان فیلم‌ساز تاکنون به‌شکل وبیناری انجام شده است.

این باشگاه که در آستانه‌ی برگزاری پنجاهمین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم رشد تشکیل شد، حضور حداکثری معلمان فیلم‌ساز در این جشنواره را در دستور کار خود قرار داد. فیلم‌های تهیه‌شده توسط معلمان فیلم‌ساز که اعضای اصلی خانواده‌ی تعلیم‌و‌تربیت هستند، از آن‌جهت که علمی، آموزشی، تربیتی و هم‌سو با اسناد بالادستی و برنامه‌ی ملی درسی است، برای شرکت در جشنواره در اولویت قرار گرفت و ازین پس نیز چنین خواهد بود.

بر اساس نیازهای آموزش‌و‌پرورش، با هدف کمک به تسهیل فرایند یاددهی-یادگیری، تعمیق محتوای درسی و تکمیل بسته‌های آموزشی، طرح سفارش تولید فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی، مطابق با محتوای کتاب‌های درسی، در دوره‌ها و پایه‌های گوناگون در دستور کار است که عملیاتی‌شدن آن، مشارکت و همکاری حداکثری معلمان فیلم‌ساز را می‌طلبد.

دبیرخانه‌ی بین‌المللی فیلم رشد اعلام کرد، اداره‌های کل آموزش ‌و پرورش هر استان می‌توانند اسامی فرهنگیانی را که در زمینه‌های گوناگون تولید فیلم تخصص و تجربه دارند، طی نامه‌ای رسمی، به دبیرخانه‌ی باشگاه معلمان فیلم‌ساز اعلام کنند تا اقدامات بعدی در این خصوص انجام گیرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر به این نشانی مراجعه فرمایید: http://filmclub.roshd.ir  



۵۵۹
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش ابتدایی،ساحت تعلیم و تربیت
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید