- نسل نوجوان نسلی است کنجکاو، جویا و تشنهی حقایق. تأمین نیاز این نسل با ایجاد فضای پرسش و پاسخ علمی و منطقی و گشایش مسیر رشد دستیافتنی است.
- به کودکان یاد بدهیم چه کارهایی باید انجام دهند و از چه کارهایی پرهیز کنند. این عمل را با تکرار بسیار ملکهی ذهن آنها کنیم. کودکان با نگاهکردن به شما بایدها و نبایدها را بهطور مطمئن درک میکنند. آنها به تقلید از شما میپردازند. اگر برای بهدستآوردن چیزی فریاد بزنید، فرزندانتان همان عمل را تکرار میکنند. اگر مایلید فرزندتان کتاب بخواند، شما نیز کتاب مطالعه کنید. اگر مایلید در کارهایی که دچار اشتباه میشوند، معذرتخواهی کنند، خودتان هرگاه اشتباه کردید از آنها معذرت بخواهید.
- کودکی موفق میشود که به خود اعتماد دارد. تقویت اعتمادبهنفس اولین شرط راهنمایی او بهطرف کامیابی است. هرگز تصور نکنید شروع به این عمل زود است و سن خاصی برای تقویت اعتمادبهنفس لازم است.
- برای راهنمایی و اصلاح رفتار کودک، خودتان را محکم ولی بدون خشونت نشان دهید. خشونت نتیجهای جز پشیمانی ندارد.
- همیشه روی تمرکز حواس کودکتان اصرار بورزید. یکی از روشهای تقویت تمرکز حواس این است که وقتی کودک مطلبی را فرا میگیرد، از او در مورد همان مطلب سؤال کنید.
- به کودک بگویید: نتیجه هرچه باشد، من به تو افتخار میکنم.
- همواره چیزی را به دست نمیآورید که آرزو میکنید، چیزی را بهدست میآورید که برای آن کار میکنید.
- زیبایی یادگیری در این است که هیچکس نمیتواند آن را از شما بگیرد.
- اتفاقهای خوب برای کسانی است که منتظر آن هستند و اتفاقهای بهتر برای کسانی است که از جای خود بلند میشوند و برای تحقق آن کاری انجام میدهند.
- کاری را که «درست» است انجام بده، نه کاری را که «آسان» است.
- همیشه در برنامهریزی از کارهای سخت شروع کن. کارهای آسان خودبهخود انجام میشوند.
- ما از شکستها یاد میگیریم، نه از موفقیتها.
- یادگیری مانند قایقرانی در سربالایی است. اینکه پیشرفت نکنید یعنی عقبنشینی کردهاید.
- روی بهترکردن خود متمرکز شوید نه اینکه فکر کنید شما بهترید.
رَدپای سند برنامهی درسی ملّی
بر اساس سند برنامهی درسی ملی، در حوزهی علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، دانشآموزان نیاز دارند در آموزشهای مدرسهای فرصتهایی برای به چالشکشیدن ایدههای خود و دیگران در خصوص مسائل اجتماعی در سطح محلی، ملی و جهانی در اختیار داشته باشند تا ازاین طریق روحیهی حقیقتجویی، عدالتخواهی، حقطلبی، تکلیفمداری، دعوتگری، مذاکره، انصاف و نوعدوستی و پذیرفتن مسئولیت الهی در قبال نوع بشر، خصوصاً محرومان و مستضعفان را پرورش دهند.