عکس رهبر جدید

نوتکس

  فایلهای مرتبط
نوتکس
استارتاپی برای کمک به بهبود یافتن بیماران سرطانی

زمانی که با مشکلی بزرگ مواجه میشویم و اتفاقی ناگوار برایمان میافتد دوست داریم کسانی که میتوانند به ما کمک میکنند در کنارمان باشند و تا حلشدن مشکل ما را تنها نگذارند؛ حال اگر مشکلمان خدایی نکرده مبتلاشدن به بیماری سرطان باشد نیاز داریم آن افراد، متخصص و آموزش دیده هم باشند. اما زمانی که آدم با بیماری مواجه میشود نمیداند در روند درمان به کدام مواد غذایی نیاز دارد، به چه متخصصانی مراجعه کند، به مشاورهگرفتن نیاز دارد یا نه و... . یکی از امکاناتی که به بیماران مبتلا به سرطان کمک میکند تا دوره درمانشان را راحت بگذرانند استارتاپهای حوزه سلامت است؛ در میان این استارتاپها، سایتی وجود دارد که به طور تخصصی در زمینه درمان سرطان فعالیت میکند و سازندگان آن چند پزشک متخصص و باتجربه هستند که به ما کمک میکنند تا با نیازهایمان در دوره بیماری آشنا شویم و آنها را برطرف کنیم.

در استارتاپ این شماره ماجرای به وجودآمدن این استارتاپ را با هم میخوانیم.

 

ایده از کجا آمد؟

سال 1395 یکی از استادان رشته پزشکی از دانشجوی سابقش که آن موقع دیگر خودش پزشک شده بود و تحقیقات معتبری انجام میداد درخواست کرد که برای کنگرهای به نام «سلامت همراه» مقالهای بفرستد. حوزه تخصصی تحقیقات آن پزشک جوان بیماری سرطان سینه بود. موضوع مقاله او درباره اپلیکیشنی بود که اطلاعات خوبی به بیماران مبتلا به سرطان سینه ارائه میدهد. خانم دکتر جوان مقالهاش را به کنگره ارائه میدهد و اتفاقاً آن مقاله در کنگره به مقاله برتر تبدیل میشود و رتبه اول را کسب میکند؛ همین اتفاق باعث شد تا او به فکر ساختن استارتاپی بیفتد که به بیماران مبتلا به سرطان کمک کند.

هدف از ساختن این استارتاپ از آغاز تا همین الان در درجه اول شناساندن نیازهای مبتلایان به سرطان و سپس ارائه بستههای درمانی به آنها متناسب با نیازهایشان است.

 

از سال 1395 تا 1396 کار پزشک جوانی که مقالهاش  برگزیده شد و ایده ساخت استارتاپ در ذهنش جرقه زد، تحقیق و مطالعه روی مبتلایان سرطان و بهبودیافتگان بود. جمعآوری کتابهای منبع، پیداکردن به روزترین تحقیقات و... کارهایی بود که او برای افزایش دانش خود و افتتاح استارتاپش در طول این یکسال انجام داد. او تا زمانی که مطمئن نشد محتویات بستههای درمانیاش کاملاً علمی است آنها را برای ارائه تایید نکرد. اما اطلاعات و تحقیقات تنها کار نبود. او هم باید مثل هر کسب و کار دیگری تیم جمع میکرد و از همکارانش دعوت کرد تا به استارتاپ او بپیوندند.

 

سال 1397 زمانی بود که استارتاپ ارائهدهنده خدمات درمانی باید نیرو و بودجه لازمش را تأمین میکرد. اکثر استارتاپها بودجهای که نیاز دارند را از طریق «شتابدهندهها» به دست میآورند اما این استارتاپ روشی دیگر را برای رسیدن به بودجه پیدا کرد. پزشکی که صاحب ایده و بنیانگذار استارتاپ ارائهدهنده خدمات درمانی به بیماران سرطانی بود با کمک دو نفر از همکارانش، استارتاپ را به شکل سهام درآوردند و با کمک سهامداران بودجه لازم تأمین شد.

 

ایده خوب به نیروهایی متخصص برای پیادهشدن نیاز دارد. سازنده این استارتاپ هم برای راهاندازی سایتش به سراغ همکارانی در حوزه درمان سرطان رفت. آنها بعد از جستوجو و تحقیق درباره سابقه و دانش متخصصهای گوناگون، بررسی منابع مطالعاتی و افراد مبتلا برای انجام تحقیقات، چند تیم با تخصصهای متعدد در حوزه سرطان را تشکیل دادند.

 

البته ساختن استارتاپ به تیم فنی قوی و برنامهنویسی هم نیاز دارد؛ همسر خانم دکتر که متخصص رایانه و فناوری اطلاعات بودند با کمک همکارانشان مسئولیت این بخش از کار را به عهده گرفتند.

در سال 1397 این تیم فعال و حرفهای رسماً استارتاپشان را ثبت کردند و مجوز شروع به کار گرفتند.

 

بعد از راهاندازی رسمی استارتاپ ارائه خدمات و بستههای درمانی به بیماران هم آغاز شد. این بستهها در سه بخش تقسیمبندی میشوند؛ دسته اول برای مبتلایان به سرطان؛ دسته دوم برای کسانی که درصد ابتلا به سرطان در آنها بالاست و خانوادهشان بیمار سرطانی دارند؛ دسته سوم برای تمام مردم است تا سبک زندگی سالمی داشته باشند و بیمار نشوند.

در این بستهها تمرینهای  ورزشی مثل فیلم کلاسهای آنلاینِ حرکات اصلاحی و استقامتی، مشاورههای ژنتیک و دارویی، برنامههای غذایی متناسب با بیماری، برنامههای روانشناسی و وجود دارند.

 

این استارتاپ به خاطر حوزه کار بسیار تخصصیاش در حال حاضر بیرقیب است. استارتاپهای زیادی وجود دارند که در زمینه سلامت و درمان فعالیت کنند اما هیچکدام از آنها به طور تخصصی برای درمان بیماری سرطان فعالیت نمیکند. همین بیرقیببودن باعث شده است تا از سازندگان و ایدهپرداز این استارتاپ در گردهماییهای پزشکی تقدیر شود.

 

در سال 1399 یکی از طرحهای اعضای استارتاپ مورد تأیید معاونت علمی  فناوری ریاستجمهوری قرار گرفت و در همایش «کرونا پلاس» بودجهای به آنها تعلق گرفت.

تا تیرماه 1400 حدود 530 بیمار مبتلا به سرطان و افرادی که احتمال درگیرشدن با بیماری در آنها بالا بود تحت پوشش و درمان این استارتاپ قرار گرفتند.

 

چطور استارتاپ موفقی داشته باشیم؟

با یک جستوجوی ساده در اینترنت استارتاپهای زیادی را میبینیم که در زمینههای گوناگونی مثلاً «سلامت » فعال هستند اما ما از ده استارتاپ فقط یکی از آنها را میشناسیم و از بقیه هیچ استفادهای نمیکنیم. حتی شاید استارتاپهایی که از آنها استفاده نکردیم خدماترسانی بهتری نسبت به استارتاپی که با آن کار میکنیم داشته باشند اما آن استارتاپها به دلیل تبلیغات ضعیف، ناتوانی در جلب اعتماد مشتریان و نداشتن اتاق فکر خلاق کاربران زیادی ندارند.

اگر روزی استارتاپی راهاندازی کردید اول به این سؤال پاسخ دهید که «اگر خودتان مشتری بودید، چه چیزی شما را قانع میکرد تا از استارتاپی مانند استارتاپتان استفاده کنید؟»

اگر توانستید جواب این پرسش را پیدا کنید روی همان ویژگی که بنظرتان دلیل خوبی برای استفاده از استارتاپتان است، در تبلیغاتها تأکید کنید.

 

استارتاپها کارکردهای متنوعی دارند، بعضی از آنها در زمینههایی مثل معرفی فیلم، کتاب و پادکست فعالند؛ برای کاربر اینگونه استارتاپها شاید اهمیت چندانی نداشته باشد که شما چقدر معتبر هستید و مجوز رسمی دارید یا نه؛ اما اگر سایت شما در حوزه سلامت، پزشکی و تغذیه فعالیت میکند، کاربر فقط زمانی میتواند به شما اعتماد کند که تمام مجوزهای رسمی را در سایتتان نمایش دهید  کدهای رهگیری معتبری بگذارید. کاربرانی که سلامتیشان را به شما میسپارند و در این زمینه به استارتاپتان اعتماد میکنند حق دارند از صحت و ایمنبودن توصیهها و بستههای خدماتی شما مطمئن شوند.

۲۵۱
کلیدواژه (keyword): رشد هنرجو، استارتاپ
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید