عکس رهبر جدید

در اهمیت کار تیمی

  فایلهای مرتبط
در اهمیت کار تیمی
مهارت‌های انجام کار تیمی برای همه افراد جامعه لازم است. اینکه معلمان و کارکنان مدرسه یا دانش‌آموزان توانایی انجام کار تیمی داشته باشند، در موفقیت ایران عزیزمان بسیار مؤثر است. سازمان‌هایی که بر کار تیمی تکیه دارند، معمولاً محیط کاری سالم با عملکرد بالایی دارند. کار تیمی و پرداختن به نتایج آن از گذشته‌های بسیار دور مدنظر قرار گرفته است. «حماسه ایلیاد» که شاهکار ادبی قرن هشتم پیش از میلاد است و هومر آن را نوشته است، به‌نوعی جد بزرگ تمام داستان‌های فعالیت‌های تیمی است. ایلیاد نشان می‌دهد از یک منظر کار تیمی چقدر مشکل است و از طرف دیگر چقدر در مسیر رسیدن به موفقیت لازم و حیاتی است. در این داستان روش‌های زیادی که منجر به شکست شده‌اند بیان شده‌اند و در نهایت مسیر باریک منتهی به پیروزی، که از طریق کارتیمی است، بیان شده است. در این بخش به مفهوم گروه، تیم و تفاوت‌های اصلی میان این دو مفهوم و سپس مزایای کار تیمی و موانع پیش روی آن می‌پردازیم.

گروه و تیم

غالباً واژه‌های تیم و گروه به‌جای یکدیگر به کار می‌روند، اما میان این دو تفاوت‌های کوچکی وجود دارند که کشف و درک آن‌ها در رسیدن به اهداف مهم شغلی کمک‌کننده است.

در محیط‌های کاری، گروه معمولاً از دو یا چند همکار تشکیل می‌شود که یکدیگر را به‌عنوان بخش‌های متمایز می‌شناسند و کاملاً به‌صورت مستقل از یکدیگر فعالیت می‌کنند. اما تیم متشکل از دو یا چند همکار است که برای رسیدن به یک هدف مشترک با یکدیگر همکاری می‌کنند. به بیان دیگر، در گروه، هر فردی بخشی از کار را به‌صورت صفر تا صد به‌تنهایی انجام می‌دهد، اما در تیم کار به‌صورت یک واحد تعریف می‌شود و افراد با هم کل کار را انجام می‌دهند. در تفاوت گروه و تیم این نکته نیز قابل بیان است که تیم‌ها معمولاً به‌صورت موقت با قصد دستیابی به یک هدف خاص تشکیل می‌شوند، اما گروه‌ها معمولاً با دید ثابت‌تر و اهداف و مسئولیت‌های مداوم تشکیل می‌شوند.

کوزولوسکی تیم را مجموعه‌ای از افراد می‌داند که کارها و وظایف مرتبط و درهم تنیده‌ای را انجام می‌دهند، یک یا چند هدف مشترک دارند، با هم تعامل اجتماعی دارند، مرزی را بین جمع خود و محیط اطراف قائل‌اند و برای حفظ و مدیریت آن تلاش می‌کنند، و البته در بستر یک مجموعه بزرگ‌تر، یعنی سازمان، بر اساس مرزها و محدودیت‌ها و نفوذی که سازمان بر آن‌ها اعمال می‌کند، فعالیت می‌کنند.

 

اهمیت کار تیمی

درون‌مایه ضرب‌المثل یک دست صدا ندارد، به مزایای کار تیمی اشاره می‌کند. وقتی افراد در کار تیمی فعالیت می‌کنند، خلاقیت افزایش می‌یابد و ایده‌های خلاقانه هر یک از اعضا به پیشرفت کار کمک می‌کند. توجه به این نکته مهم است که فعالیت تیمی دانش اشتراکی را در محیط کار به حداکثر می‌رساند و افراد با عضویت و فعالیت در یک گروه مهارت‌های جدیدی می‌آموزند. به‌طور مثال، یکی از این مهارت‌ها که در سایه کار تیمی یاد گرفته می‌شود، مهارت حل اختلاف است.

از دیگر مواردی که می‌توان در مورد اهمیت کارهای تیمی بیان کرد، این است که در کارهای تیمی، فرد سریع‌تر بازخورد دریافت می‌کند و سریع‌تر جلوی اشتباه گرفته می‌شود. همچنین، در کار تیمی هر فرد به‌گونه‌ای کار خود را انجام می‌دهد و معلومات خود را به سایرین منتقل می‌کند که اگر مجبور به ترک پروژه شد، بقیه افراد بتوانند به‌راحتی کار او را ادامه دهند. از طرف دیگر، در کارهای تیمی فعالیت اعضا مانند نیروی محرکه‌ای قوی برای دیگر اعضا عمل و انگیزه را برای رفع موانع قوی‌تر می‌کند.

 

مشکلات و موانع پیش روی کار تیمی

کار تیمی ممکن است گاهی با مشکلات و موانعی روبه‌رو شود. به‌طور مثال، هماهنگی بین اعضا به‌خوبی شکل نگیرد، اختلاف نظرها زیاد باشد و کشمکش‌هایی بین اعضا پیش آید، و افرادی با شخصیت‌های سلطه‌گر یا سلطه‌پذیر در گروه وجود داشته باشند یا کارها طبق برنامه‌ریزی پیش نرود. همه این موارد از موانعی هستند که بر سر فعالیت‌های تیمی قرار می‌گیرند.

 

بهبود کیفیت کار تیمی

برخی از تیم‌ها در کار خود بسیار موفق و مؤثرند و برخی ناکارآمد عمل می‌کنند. به‌عنوان یک عضو تیم، تمرین مهم‌ترین گام برای موفقیت در کار تیمی است. برای رسیدن به توانایی‌های موردنیاز فعالیت‌های تیمی، به صرف زمان و تمرین نیاز است. با تمرین و ممارست و صرف زمان می‌توان به توانایی‌ها و مهارت‌های بسیار بالایی در کار تیمی رسید. مسئولیت‌پذیری، همراهی و هماهنگی با اعضای تیم، انعطاف‌پذیری، برقراری ارتباط مناسب، و گوش‌دادن فعال مواردی هستند که با تمرین و تکرار تقویت می‌شوند.

سرپرست تیم نیز در بهبود کیفیت فعالیت تیمی نقش مهمی بر عهده دارد. برای مثال، سرپرست تیم باید مهارت‌های راهبری خود را افزایش دهد تا در موقعیت‌های مختلف تصمیمات مناسبی اتخاذ کند، همیشه در دسترس باشد و بتواند حس مهم‌بودن افراد را در درونشان فعال کند. افزایش انگیزه در اعضا در بهبود کیفیت فعالیت تیمی مؤثر است. در کار تیمی تعهد زمانی رشد می‌کند که اعتمادبه‌نفس فرد، در نقشی که دارد، افزایش یابد. یکی از روش‌های افزایش اعتمادبه‌نفس، تشویق و ایجاد انگیزه است. همچنین، درک تفاوت‌های اعضا و استفاده صحیح از هر فرد، با توجه به ویژگی‌ها و توانایی‌هایش، از جمله مهارت‌هایی هستند که راهبر تیم باید داشته باشد. راهبر باید از همه اعضا شناخت کافی داشته باشد و با بحث و تبادل‌نظر فعالیت‌های اعضای تیم را برنامه‌ریزی کند.

 

جمع‌بندی

اگر بخواهیم به تعریف کار گروهی تیمی موفق اکتفا کنیم، باید بگوییم کار تیمی یعنی همکاری چندجانبه اعضا برای رسیدن به یک هدف مشخص. به جرئت می‌توان گفت، کار تیمی یکی از مهم‌ترین بخش‌های سازمان است. اگر هر کدام از اعضا به‌صورت منزوی و جداگانه کار کنند، هرچقدر هم در کارشان حرفه‌ای باشند، در عمل رشدی صورت نمی‌گیرد.

هر یک از افراد تیم باید از هدفی که همگی به دنبال آن هستند آگاه باشند و با تمام قوا در مسیر رسیدن به آن تلاش کنند. از مهم‌ترین عوامل مؤثر در موفقیت کار تیمی این است که افراد گروه منسجم و هماهنگ باشند و در محیطی سرشار از صمیمیت و آرامش مشغول به کار شوند. از طرف دیگر، کار تیمی به افراد گروه امکان می‌دهد تجربه‌های خود را در اختیار دیگران قرار دهند و بتوانند نوآوری‌های بیشتری را تجربه کنند.

 

 

منابع

1. https://www.indeed.com/career-advice/career-development/teamwork-skills

2. https://www.deakinco.com/media-centre/news/the-five-elements-of-successful-teamwork

3. https://www.thebalancecareers.com/tips-for-better-teamwork-1919225




۳۷۷
کلیدواژه (keyword): رشد مدرسه فردا،اندیشه،مهارت کار تیمی،کار تیمی،مشکلات کار تیمی،تیم،گروه،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید