عکس رهبر جدید

فضاپیمای ریاضی

  فایلهای مرتبط
فضاپیمای ریاضی

در نوجوانی خیلی به خواندن داستان‌های علمی ـ تخیلی علاقه داشتم؛ به خصوص به داستان‌های ایزاک آسیموف1، نویسنده روسی تبار و استاد بیوشیمی «دانشگاه بوستون». از مهم‌ترین ویژگی‌های داستان‌های علمی- تخیلی آمیخته‌شدن عنصر خیال با مفاهیم علمی است و یا به عبارتی دیگر، پیش‌بینی پیشرفت‌های علمی آینده و تحقق رویاهایی است که در حال حاضر عملاً امکان‌پذیر نیستند.

بله دوستان عزیز، خیلی از کشفیات علمی که اکنون عملی شده‌اند، در گذشته تنها تخیل و ایده‌هایی بودند که در کتاب‌های علمی- تخیلی نوشته شده بودند. با ارزش‌ترین آن نوشته‌ها، نوشته‌های ‌علمی تخیلی بوده‌اند که ظرفیت تبدیل‌شدن به واقعیت را داشته‌اند.

احتمال تبدیل‌شدن ایده‌های علمی- تخیلی به واقعیت بارها به اثبات رسیده است و امروز شکی در آن نیست؛ از اختراع هواپیما و فضاپیماهای پیشرفته گرفته تا هزاران اختراعات دیگر بشر. تخیل و آرزو از زیبایی‌های این دنیای خاکی است. روزگاری سفر به ماه و مریخ یکی از آرزوهای دورودراز بشر بوده است و امروز ساخته‌های دست انسان و انسان در ماه و مریخ فرود آمده و از منظومه خورشیدی خارج شده است.

یادم هست برای من هم، از زمان کودکی و نوجوانی‌ام، فضا و فضانورد جذاب و جالب بوده است. همیشه ‌دوست داشته‌ام در دنیایی تخیلی و هیجان‌انگیز اما واقعی خارج از دنیایی که در آن هستیم، سیر کنم و زمین را از بالا ببینم. من، تصورم این است که تجربه یک سفر فضایی و جداشدن از زمین برای هر کسی بسیار هیجان‌انگیز است و حس خوبی را به وجود می‌آورد.

 

ریاضی و هوا و فضا

می‌دانم که خیلی از شما هم به فضانوردی و هوافضا علاقه دارید. بگذریم! اغلب نوجوانان خیلی دوست دارند فضانورد شوند. یا شاید دوست داشته باشند در آینده شغلی مرتبط با هوا و فضا داشته باشد.

بچه‌ها! حتماً شما هم می‌دانید که امروز خوش‌بختانه رشته‌ای به نـام «مهندسی هوافضا» وجود دارد که اتفاقاً از رشته‌های پرطرف‌دار است. و می‌دانم که خیلی از شما هم مثل من و دیگران به این رشته علاقه دارید. راه رسیدن به مهندسی هوا و فضا چیست؟ خیلی آسان است. اگر می‌خواهید در آینده مهندس هوا و فضا شوید، حتماً در دوره دوم متوسطه باید رشته ریاضی را انتخاب کنید.

رشته مهندسی هوا و فضا یکی از جذاب‌ترین و بهترین رشته‌های مهندسی است. مهندسان این رشته مهارت بسیار خوبی در تحلیل و حل مسائل دارند و طی تحصیل در این رشته به دانش فنی و نرم‌افزارهای تخصصی، برنامه‌ریزی و مدیریت پروژه، زبان انگلیسی و قوانین مهندسی تسلط پیدا می‌کنند. آن‌ها در آینده در صنایع مرتبط با هوافضا، مؤسسه‌های تحقیقاتی هواپیمایی، هواپیماهای بدون سرنشین، ساخت بالگردها، موشک و ماهواره، جنگنده، کارشناسی تعمیر و نگهداری وسایل پرنده، کارشناسان تحقیق، صنایع دفاعی و ... مشغول به کار می‌شوند.

بچه‌های عزیز! امروزه گذشته از رشته مهندسی هوا و فضا، تمام رشته‌های مهندسی در دنیا بسیار پراهمیت و به شدت مورد نیاز جامعه هستند. بدون شک بخش عمده‌ای از پیشرفت‌های هر کشوری وابسته به رشته‌های مهندسی آن کشور است. اهمیت رشته‌های مهندسی و وجود مهندسان نخبه، خلاق و فعال بر کسی پوشیده نیست. در کشور ما هم پیشرفت‌های نظامی، پیشرفت در زمینه نانو و غیره هم بیشتر مدیون همین رشته‌های مهندسی و مهندسان بومی خودمان است. از این رو دشمنان در تلاش هستند جلوی رشد کشور را بگیرند و با جذب نخبگان و مهندسان ما، افراد توانمند را از سرزمینمان دور کنند. پس بسیار مهم است که با تصمیم‌های درست امروزمان کشورمان را آباد و قدرتمند کنیم.

 

از ما بپرسید

راستی بچه‌ها، هیئت تحریریه مجله برهان متوسطه اول تصمیم دارد از این شماره به بعد سؤالات ریاضی شما را پاسخ دهد. شما می‌توانید هر سؤال ریاضی که به شکلی ذهن شما را مشغول خود کرده و دنبال پاسخ مناسبی برای آن هستید، برای ما به نشانی زیر ارسال کنید و در شماره‌های بعدی پاسخ ما را ببینید. Borhanmotevaseteh1@roshdmag.ir

 

پی‌نوشت‌:
1.Issac-Asimov


۸۰۴
کلیدواژه (keyword): رشد برهان متوسطه اول،فضانوردی،هوافضا،مهندسی هوافضا،صنایع مرتبط با هوافضا،مؤسسه‌ های تحقیقاتی هواپیمایی،هواپیماهای بدون سرنشین،ساخت بالگردها،موشک و ماهواره، جنگنده،کارشناسی تعمیر و نگهداری وسایل پرنده،کارشناس تحقیق،صنایع دفاعی،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید