عکس رهبر جدید

تنها قدم برنمی‌دارم

  فایلهای مرتبط
تنها قدم برنمی‌دارم
دبیرستان باهنر پرجمعیت‌ترین دبیرستان دخترانه متوسطه دوم استان است. ۲۰ کلاس درس در سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم در سه رشته تحصیلی علوم تجربی، ریاضی فیزیک، و ادبیات و علوم انسانی دارد؛ در پایه دهم هفت کلاس، پایه یازدهم شش کلاس و پایه دوازدهم هفت کلاس. میانگین جمعیت هر کلاس حدود ۳۰ نفر است. لازم به ذکراست، در واحد پرورشی، از نظر آمار شرکت‌کنندگان در مسابقات فرهنگی هنری و قرآنی رتبه اول استان و منطقه را دارد. همچنین در کلیه مسابقات نیز رتبه‌های اول تا سوم استان را کسب کرده است. از نظر علمی در امتحانات نهایی دوازدهم نیز بین مدرسه‌های عادی رتبه اول منطقه و رتبه چهارم استان را دارد. در کلیه مسابقات علمی و پژوهشی نیز حائز رتبه‌های کشوری است. نیلوفر مؤمنی مدیر پرجمعیت‌ترین دبیرستان دخترانه متوسطه دوم استان چهارمحال و بختیاری (دبیرستان دخترانه شهید باهنر شهرکرد) است. مؤمنی توانسته است این دبیرستان را که ۵۰۰ دانش‌آموز، ۵۲ دبیر و ۱۳ نفر نیروی اداری و خدماتی دارد، به بهترین شکل ممکن اداره کند. وی با ۳۰ سال سابقه کار در آموزش‌وپرورش، ۱۵ سال است که مدیر این دبیرستان است. این خانم مدیر در اول فروردین سال ۱۳۵۰ در شهرکرد متولد شده و مدرک فوق لیسانس ادبیات دارد. به‌منظور ثبت تجربه‌های ارزشمند ایشان و استفاده از آن‌ها، گفت‌وگویی با وی انجام داده‌ایم که در ادامه ارائه می‌شود.

شما خودتان را چگونه ارزیابی میکنید؟

هر زمان فعالیت‌های مدرسه را ارزیابی می‌کنم و به نتایج به‌دست‌آمده و جایگاه آموزشگاه در جامعه و سطح شهر می‌نگرم، احساس رضایت قلبی می‌کنم. هیچ‌گاه افت تحصیلی و مدیریتی نداشته‌ایم و در طول همه سال‌های خدمت، باوجود تمام مشکلات پیش رو، به جلو حرکت کرده‌ایم.

من خود را مدیر موفقی ارزیابی می‌کنم، زیرا در این برهه از زمان که آسیب‌های اجتماعی در جامعه و مدرسه‌ها چشم‌گیر است، به کمک مشاوره و تعامل خود و کلیه عوامل اجرایی مدرسه و مشاوران با دانش‌آموزان و اولیا، کمترین آسیب را در مدرسه شاهدیم. حتی رفتار دانش‌آموزان ما بعد از فارغ‌التحصیل‌شدن و ورود به دانشگاه با سایرین بسیار فرق دارد. یعنی همان تربیت مدرسه‌ای را دنبال می‌کنند.

نتیجه عملکرد ما از نظر آموزشی و قبولی دانش‌آموزان در بهترین رشته‌ها و دانشگاه‌ها، به‌عنوان دانش‌آموزان یک مدرسه عادی دولتی نیز دلیل دوم موفقیت مدیریت اینجانب است که بیانگر کار تیمی است.

 

راز و رمز موفقیتتان را در چه میدانید؟

راز و رمز موفقیت ما هم‌فکری، همدلی، تعامل، مشارکت، به‌روزبودن و با علم روز پیش‌رفتن است. تلاش می‌کنم به کمک با سایر عوامل اجرایی و آموزشی، دانش‌آموزان، اولیا و استادان مجرب علوم تربیتی و آموزشی استان همراهی و هم‌اندیشی داشته باشیم.

 

در دنیای امروز مدیران باید از ظرفیتها و توانمندیهایی برخوردار باشند، در این باره چه نظری دارید و چه اقداماتی انجام دادهاید؟

اگر مدیر هدف از مدیریت را برای خودش معین کند، در راه رسیدن به هدف از اراده قوی، ظرفیت‌سازی، کنجکاوی، مشارکت و غیره به‌عنوان شاخص‌های قابلیت استفاده می‌کند. از آنجایی که  تربیت مقدم بر تعلیم است، دانش‌آموز باید ابتدا مهارت زندگی‌کردن را آموزش ببیند تا در جامعه انسان موفقی باشد، بر این اساس حس رقابت، مشارکت و کنجکاوی را بین بچه‌ها و دبیران به‌طور جداگانه ایجاد کرده‌ام. همچنین، با بهره‌گیری از علم روز دنیا انگیزش و احساس یادگیری را در معلمان و کارکنان مدرسه تقویت می‌کنم.‌ البته در این راستا مدیری موفق است که خودش به این نکات واقف بوده و عمل کند.

 

درباره نقش اراده قوی، ظرفیتسازی، کنجکاوی، مشارکت، بینش و نگرش در مدیریت بیشتر توضیح دهید.

با توجه به مشکلات اقتصادی جامعه و دولت و نبود سرانه برای مدرسه‌ها (مدرسه ما حدود ۱۰ سال است سرانه دریافت نکرده است)، عزم و اراده مدیر باید آن‌قدر قوی باشد که موانع و مشکلاتی مانند اختلاف سلیقه‌ها در تربیت و آموزش، مانعی برای ادامه کار و دلسردی از مدیریت در این شرایط سخت و بحرانی نشود. همچنین، بی‌مهری برخی از مسئولان هم نتواند سدی برای مدیریت و عزم و اراده مدیری موفق و کاربلد باشد.

مدیر باید برای اداره بهتر مدرسه و پیشرفت در امور آموزشی مدرسه خود حس مشارکت با سایر مدیران، مسئولان و استادان را تقویت کند و زنده نگه دارد. مدیر باید کنجکاو و کنشگر باشد تا رمز موفقیت مدیران دیگر و حتی سایر ملل دنیا را بیابد و با تجزیه و تحلیل مسائل روز و استفاده از تجربه‌های موفق دیگران بتواند آموزشگاه تحت مدیریت خود را به بهترین شکل ممکن راهبری و هدایت کند.

برای مثال ما روش‌های آموزشی را در کشورهایی مانند ژاپن، اندونزی و آلمان مطالعه کردیم و تا جایی که مقدور بود و شرایط اجازه می‌داد، نقاط مثبت آموزش این کشورها را در مدرسه پیاده کردیم. درخصوص رفع مشکلات مالی از کمک ‌و مشارکت بالای اولیا استفاده می‌کنیم. حتی در مسائل پزشکی، بهداشتی، تعمیرات و عمران هم از تخصص اولیا بهره می‌بریم.

ما مهارت‌های زندگی را با مشارکت اولیا به دانش‌آموزان آموزش دادیم. پروژه تحقیق در آموزش‌وپرورش ملل موفق دنیا را به دانش‌آموزان پیشنهاد دادیم و نتیجه تحقیق آن‌ها را برای همه دانش‌آموزان آموزشگاه و دبیران به اشتراک گذاشتیم و نقاط ضعف و قوت آموزش در ایران را هم از منظر دانش‌آموزان به گوش مسئولان می‌رسانیم.

 

شما برای ارتقای پایه و اطمینان از یادگیری دانشآموزان چه اقداماتی انجام میدهید؟

در خصوص حصول اطمینان برای ارتقای پایه، در ابتدای سال تحصیلی، با برگزاری جلسه با اولیا و دانش‌آموزان، آن‌ها توجیه می‌شوند. هدف از تحصیل را توضیح می‌دهیم و برای یادگیری واقعی دانش‌آموزان فرهنگ‌سازی می‌کنیم. ما با آن‌ها عهدکرده‌ایم که صادقانه در آزمون‌ها شرکت کنند و بنای سنجش صداقت باشد. برای یادگیری هم فقط مطالعه کتاب‌های درسی مبنا نباشد، بلکه تحقیق و پژوهش نیز اساس فعالیت‌های کلاسی باشد. با توجه به فعالیت‌های مستمر طول سال تحصیلی و برگزاری آزمون‌های دقیق و براساس آموخته‌های دانش‌آموزان، ارتقا به پایه بالاتر در این مدرسه بیش از ۸۰ درصد است.

 

سختترین بخش کار مدیر مدرسه در حال حاضر چیست؟

کمبود بودجه و امکانات، به‌روزنبودن دانش و مهارت مدیر و روش‌های مدیریت و رهبری مدرسه، روش‌های سنتی تدریس برخی از دبیران، فضای مجازی و ناآشنایی اولیای دانش‌آموزان درخصوص استفاده درست دانش‌آموزان از فضای مجازی و تلفن همراه.

 

در انجام وظایف خود چقدر از مشاوره همکاران یا دانشآموزان بهره میبرید؟

من به مشارکت صددرصدی همکاران، اولیا و دانش‌آموزان اعتقاد دارم. مدیریت یعنی کار تیمی، هنر کار با دیگران؛  در غیر این صورت هیچ‌گاه موفقیتی به دست نخواهد آمد. خداوند متعال را شاکرم که مشارکت، همدلی و همراهی در دبیرستان ما در سطح استان زبانزد است.

 

به مدیران مدرسهها، برای انجام بهتر وظایفشان، چه پیشنهادهایی دارید؟

به همکاران عزیزم توصیه می‌کنم هیچ‌گاه خود را از معاونان، دبیران، دانش‌آموزان و اولیا جدا ندانند. همیشه کنار کارکنان اداری و آموزشی مدرسه قدم بردارند و با شادی آن‌ها شاد و با غم‌هایشان غمگین شوند.

در یک کلام، مدیری موفق است که به همه امور مدرسه، کارکنان و دانش‌آموزان واقف باشد، در کنار آن‌ها قدم بردارد و محیط آموزشگاه را با این تعامل و مشارکت و همدلی شاداب کند. چنین مدیری هیچ‌گاه خود را تنها نخواهد دید؛ حتی در بدترین شرایط و لحظات کاری.




۱۰۸۶
کلیدواژه (keyword): رشد مدیریت مدرسه، گفت‌ و گو،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید