عکس رهبر جدید

واکسن سلامت روان

واکسن سلامت روان
نبود یا کاستی اقدامات پیشگیرانه و درمانی استاندارد و از پیش موجود برای اختلالات روانی و رفتاری ممکن است مشکل و معضل مهمی در مدرسه و نظام‌های آموزشی در شرایط بحرانی کنونی باشد. دانش‌آموزان در شرایط عادی طیفی از اختلالات روانی مانند اضطراب، افسردگی، بیش‌فعالی و نقص توجه، اختلال رفتار ایذایی، اختلال سلوک، مشکلات رفتاری و عاطفی مانند خشونت و پرخاشگری، مشکلات سازگاری، خودکشی، مصرف مواد و مشکلات روان‌شناختی دیگر را تجربه می‌کنند. بر اساس مطالعات علمی، شیوع اختلالات و مشکلات وابسته به سلامت روان در میان دانش‌آموزان بالاست.

به کوشش: کارگروه بررسی‌های فوری پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

 

نبود یا کاستی اقدامات پیشگیرانه و درمانی استاندارد و از پیش موجود برای اختلالات روانی و رفتاری ممکن است مشکل و معضل مهمی در مدرسه و نظام‌های آموزشی در شرایط بحرانی کنونی باشد. دانش‌آموزان در شرایط عادی طیفی از اختلالات روانی مانند اضطراب، افسردگی، بیش‌فعالی و نقص توجه، اختلال رفتار ایذایی، اختلال سلوک، مشکلات رفتاری و عاطفی مانند خشونت و پرخاشگری، مشکلات سازگاری، خودکشی، مصرف مواد و مشکلات روان‌شناختی دیگر را تجربه می‌کنند. بر اساس مطالعات علمی، شیوع اختلالات و مشکلات وابسته به سلامت روان در میان  دانش‌آموزان بالاست.

از طرف دیگر، توقف آموزش‌های حضوری در مدرسه و برقراری برنامه‌های یادگیری از راه دور در شرایط اضطراری، برنامه روزمره دانش‌آموزان و همین‌طور تعاملات آن‌ها با هم‌سالان را سخت دگرگون کرده است. در عین حال، به سبب همه‌گیری بیماری کرونا، بسیاری از خانواده‌ها با شرایط بد اقتصادی، از دست‌دادن شغل و اضطراب فراگیر ناشی از این همه‌گیری، مواجه شده‏اند. با توجه به بحران‌های اقتصادی و اجتماعی، می‌توان انتظار داشت اختلالات و مشکلات وابسته به سلامت روان در بین دانش‌آموزان تشدید شوند و مشکلات روان‌شناختی جدیدی مانند واکنش به استرس، سوگ و روان‌آسیب (تروما) و همین‌طور افزایش وابستگی به اینترنت و فضای دیجیتال نیز به مسائل پیشین افزوده شوند. در کنار این موارد، افزایش استرس‏های اقتصادی در خانواده‌ها، انتظار سوء رفتار و اهمال در رابطه با دانش‌آموزان را افزایش داده است.

یکی از پیامدهای مهم و مثبت بحران موجود این است که دیگر نمی‌توان به‌سادگی از موضوع سلامت روان دانش‏آموزان در نظام آموزشی چشم‏پوشید. زیرا اگر در سنین پایین به مسائل سلامت روان کودکان توجه کافی نشود، این مسائل به سایر دوره‌های زندگی آن‌ها تسری و تعمیم پیدا می‏کنند و سرمایه انسانی جامعه را در آینده با چالشی بزرگ مواجه خواهند کرد. درک این خطر و پیشگیری از آن از طریق طراحی و اجرای مداخلات ناظر بر سلامت روان همه گروه‌های هدف، در وهله نخست بر عهده مسئولان نظام رسمی آموزش‌و‌پرورش است. سلامت روان و در رأس آن یادگیری اجتماعی و هیجانی (عاطفی) عبارت است از تزریق اصول این دسته از مداخلات در سیستم ایمنی مدرسه که برنامه درسی، دانش‏آموزان، کارکنان، معلمان و خانواده‏ها را هدف قرار می‌دهد. به اختصار می‌توان گفت، بحران همه‌گیری بیماری کرونا، بازاندیشی و بازآرایی خدمات سلامت روان در وزارت آموزش‌و‌پرورش را بیش از پیش به اولویتی اساسی و ضرورتی ملی تبدیل کرده است. برای انجام این مأموریت مهم، کارگروه مطالعات فوری پژوهشگاه، توصیه‌هایی را به این شرح ارائه کرده است:

 

توصیههای سیاستی برای ارتقای سلامت روان

ساختارسازیها

بحران موجود ضرورت تعمیق و گسترش اقدامات چند لایه (لایه اول آموزش‌ها و مداخلات همگانی، لایه دوم آموزش‌ها و مداخلات برای گروه‌های در معرض خطر و لایه سوم آموزش‌ها و مداخلات برای گروه‌های مشکل‌دار) را برای ارتقای خدمات سلامت روان برای تمامی گروه‌های هدف شامل دانش‌آموزان، معلمان، کارکنان و والدین در نظام آموزشی، بیش از پیش روشن کرده است. با توجه به خلأ اساسی این نوع مداخلات در نظام آموزشی و گستردگی و اهمیت حیاتی این حوزه در پرورش نسلی و سرمایه انسانی آینده کشور، توصیه می‌شود معاونت سلامت و تربیت بدنی وزارت آموزش‌و‌پرورش به دو بخش بهداشت و سلامت جسمی و سلامت روان تقسیم شود و کلیه خدمات و مداخلات سه لایه سلامت روانی گروه‌های هدف، ذیل حوزه سلامت روان قرار گیرند. ساختار فعلی آموزش‌و‌پرورش برای پاسخگویی و ارائه خدمات تخصصی، جامع و معتبر سلامت روان به تمامی گروه‌های هدف وافی به مقصود نیست.

 

ایجاد پلتفرمهای مجازی خدمات سلامت روان

تمهید و تدارک ارزیابی روان‌شناختی از راه دور دانش‌آموزان، معلمان، مدیران، کارکنان و حتی والدین، از اقدامات اولیه و اساسی است. ایجاد سامانه‌ای با نظارت متخصصان حوزه سلامت روان در ساختارهای مورد بحث، به‌منظور ارزیابی و شناسایی دانش‌آموزان، مدیران، معلمان، کارکنان و والدین در معرض خطر و مشکل‌دار در حوزه‌های وابسته به سلامت روان، و ارائه خدمات روان‌شناختی مناسب به آن‌ها، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این سامانه باید حاوی ابزارهای معتبر و شناخته‌شده علمی و تخصصی در این حوزه باشد و غربالگری و شناسایی دانش‌آموزان، معلمان، مدیران، کارکنان و والدین در معرض خطر و مشکل‌دار را هدف قرار دهد. نظر به تشدید مشکلات روان‌شناختی پیشین دانش‌آموزان و سایر گروه‌های هدف در بحران کنونی و افزوده‌شدن مشکلات جدیدی در این حوزه، مانند تشدید تجربه‌های استرس‌زا، روان‌آسیب (تروما)، تجربه‌های سوگ، خودکشی و مواردی از این دست، تمهید و ایجاد پلت‌فرم‌هایی حاوی منابع گوناگون مانند خطوط تلفنی فوریتی، مشاوره برخط، تولید کارافزارهای مبتنی بر موبایل یا رایانه با همکاری بخش خصوصی در زمینه آموزش روش‌های مدیریت استرس و هیجان، آموزش دانش‌آموزان، آموزش روان‌شناختی معلمان و والدین از نظر علائم خطر و هشداردهنده و همین‌طور سایر آموزش‌های لازم به شکل تخصصی در حوزه سلامت روان ضروری و بسیار مهم است.

 

آموزش حرفهای معلمان، مشاوران، مدیران و کارکنان آموزشی مدرسه

ارتقای دانش و مهارت حرفه‌ای معلمان، مدیران، مشاوران و کارکنان آموزشی در زمینه سلامت روان و مداخلات عاطفی‌اجتماعی، مدیریت استرس، مقابله با اضطراب و کمک‌های اولیه روان‌شناختی، ایجاد روابط قوی و ایجاد محیط‌های یادگیری حمایتی و پشتیبانی از دانش‌آموزان دارای مشکلات وابسته به سلامت روان و همین‌طور دانش‌آموزانی که تجربه سوگ یا روان‌آسیب (تروما) داشته‌اند، و تشویق و ترغیب دانش‌آموزان به فعالیت‌های ورزشی، از اقدام‌های اساسی در این حوزه است. فرایند ارتقای دانش و مهارت در این زمینه می‌تواند از طریق تدوین بسته‌های آموزشی معتبر و علمی ویژه معلمان، مشاوران، مدیران مدرسه‌ها و کارکنان آموزشی، به کمک متخصصان سلامت روان و برگزاری برخط و غیربرخط آموزش‌های ضمن خدمت برای مشاوران و متخصصان مربوط در استان‌ها و مناطق آموزش‌و‌پرورش و استفاده از آن‌ها به‌منظور آموزش معلمان، مدیران و کارکنان و همین‌طور به‌عنوان مربیان و ناظران مداخلات سلامت روان در مدرسه‌ها در دوره همه‌گیری بیماری کرونا صورت گیرد و در دوران آموزش حضوری پساکرونا نیز تداوم یابد.

 

• توجه تخصصی و حرفهای مستمر به حوزههای گوناگون سلامت روان

همان‌طور که پیش‌تر بحث کردیم، در میان دانش‌آموزان طیفی گسترده از اختلالات، مشکلات روان‌شناختی و آسیب‌های روانی‌اجتماعی شیوع دارند. از طرف دیگر، برای اقدامات پیشگیرانه و مداخله‌ای، لایه‌های سه‌‌گانه‌ای از مداخلات وجود دارند. در بسیاری از جوامع برای چنین اقدامات پیشگیرانه و مداخله‌ای، مراکز پژوهشی و مطالعاتی، و انجمن‌های تخصصی مانند انجمن روان‌شناسی مدرسه یا دیگر انجمن‌های مرتبط وجود دارند که بین نظریه و عمل پیوند ایجاد می‌کنند و راهگشا و راهنمای جامعه علمی و اجرایی هستند. در جامعه ما این انجمن‌ها و مراکز پژوهشی و مطالعاتی، بنا به دلایل گوناگون، یا وجود ندارند یا مورد توجه و رجوع سیاست‌گذاران اجرایی قرار نمی‌گیرند! در چنین شرایطی، آموزش‌و‌پرورش ذیل معاونت سلامت و با همکاری مراکز پژوهشی وابسته، باید به‌عنوان یکی از دو ستون مهم ساختاری، به شکل جدی موضوع سلامت روان را بازسازی کند. به این منظور، برای پوشش جامع علمی، تخصصی و حرفه‌ای، اهم موضوعات این حوزه به‌طور خاص نیازمند کمیته‌های علمی ویژه هر موضوع (مثلاً کمیته علمی روان‌آسیب‌ها، کمیته مصرف مواد، کمیته خودکشی، کمیته اختلالات درون‌نمود، کمیته اختلالات برون‌نمود و غیره) است تا به‌طور مستمر به انباشت دانش تخصصی، کاربردی‌کردن این دانش تخصصی با ایجاد جهت‌گیری‌های علمی، اجرایی و راهبردی و همین‌طور آماده‌‌کردن مداخلات معتبر شناخته‌شده، به توسعه علمی و عملی آن حوزه در نظام آموزش‌و‌پرورش کمک کنند. بدون چنین جهت‌گیری علمی و تخصصی مستمر، کوشش‌های عمومی و گسسته، پیامدهای مورد انتظار را به‌د‌نبال نخواهند داشت. مدیریت اجرایی به سبب فزو‌نباری فعالیت‌های اجرایی و نبود فرصت و نیروی کافی، پاسخگوی چنین راهبردی نیست. بنابراین، مراکز مطالعاتی و پژوهشی وابسته و غیروابسته، از بازوهای مهم تحقق چنین راهبردی محسوب می‌شوند.

 

۴۲۰
کلیدواژه (keyword): رشد مدیریت مدرسه،بهداشت سلامت و روان،اضطراب،افسردگی،بیش‌فعالی،نقص توجه،اختلال رفتار ایذایی،اختلال سلوک،مشکلات رفتاری و عاطفی،مشکلات سازگاری،سلامت روان
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید