عکس رهبر جدید

نگهدار

  فایلهای مرتبط
نگهدار
علی پورابوالحسن مدرک کارشناسی برق قدرت دارد. او در مدرســه «شهید رسول پار» در شهرستان اردبیل ۱۰ سال سابقه تدریس دارد. شیوع ویروس کووید ۱۹ برای دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت مشکلات متعددی را ایجاد کرد. شاید یکی از چالش‌های ابتدایی که معلمان با آن مواجه شدند، نگهداشتن گوشی برای فیلم‌برداری و مشاهده کلاس بود. پایه‌های نگهدارنده گوشی در مدل‌های گوناگونی در بازار موجودند، ولی پایه‌ای که با نحوه تدریس متناسب باشد، حتماً ویژگی‌های به‌خصوصی دارد. علی پورابوالحسن در مواجهه با این مشکل پایه نگهدارنده‌ای را طراحی کرد که با نیازهای کلاس درس او متناسب باشد. گفت‌و‌گوی کوتاه رشد معلم با او را می‌خوانید.

ماجرا از کجا آغاز شد؟

پس از شیوع بیماری کرونا و لزوم تدریس به‌صورت مجازی، مشکل قرارگرفتن گوشی در موقعیت مناسب وجود داشت؛ به طوری‌که محتوا سریع، منظم و بی‌نقص در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد. برای حل این مشکل، ابتدا با وسایل دورریختنی پایه‌ای طراحی و سپس با حمایت مدیر مدرسه، پایه‌ای با عملکرد بهتر و پیشرفته را طراحی و تولید کردم.

 

این پایه چه ویژگیهایی دارد؟

پایه به‌صورت تنظیم‌شونده قابلیت نگهداری گوشی در 360 درجه را دارد. یعنی با نصب پایه روی میز می‌توان در همه زوایا با تنظیم قسمت‌های گوناگون، تصویربرداری کرد یا کلاس‌های برخط برگزار کرد.

 

چه موانعی بر سر راهتان بود؟

تهیه قطعات لازم اصلی‌ترین مانع در ساخت بود؛ به طوری‌که برای تهیه نسخه نهایی، با توجه به کمبود قطعات، هر بار بخشی از طرح دستخوش تغییرات اساسی می‌شد. تهیه قطعات اصلی و متحرک زمان‌بر است و بخشی از هزینه اصلی را نیز همان‌ها در بر می‌گیرد.

 

ساخت این  وسیله، غیر از استفاده فیزیکی، چه درس دیگری به دانشآموزان می‌‌دهد؟

ابتدا این طرح به‌عنوان یک مسئله و نیاز مطرح شد، ولی به‌عنوان یک درس و تجربه نیز از آن استفاده کردم. به‌طور مستقیم با شرح روش طراحی و ساخت این پایه برای دانش‌آموزان، آن‌ها را به ساخت یک وسیله ترغیب کردم که  حس سازندگی و کسب مهارتی لازم را در آن‌ها ایجاد کرد. از طرف دیگر، آن‌ها به‌طور غیر مستقیم آموختند موانع نمی‌تواند مانع پیشرفتشان شود و هر مشکلی راه‌حلی دارد. 

 

از اینگونه معلمیکردن چه احساسی دارید؟

از اینکه بتوانم حس موفقیت را در دانش‌آموزانم ایجاد کنم، بسیار خوشحالم. الگو بودن همیشه حس خوشایندی است  و من از اینکه تجربه‌های خودم را به‌عنوان الگو در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهم، حس رضایت قلبی و البته شغلی دارم.

 

چه باید کرد که خودیاریکردن نهادینه شود؟

خودیاری به نظر من دو منشأ دارد: یکی درونی و یکی بیرونی. در صورتی که این دو عامل تقویت شوند، نتایج بهتری را به‌دنبال خواهند داشت. یعنی اگر عامل درونی از بیرون تشویق نشود، باعث دلسردی و ناکامی در مراحل بعدی خواهد بود.

 

سخن آخر؟

به‌عنوان بخش کوچکی از جامعه معلمان، انتظار دارم از این طرح و طرح‌های دیگر معلمان حمایت شود. معمولاً طرح‌ها از سطح مدرسه بالاتر نمی‌رود. من در بخش فناوری و مدیریت سیستم هم طرح‌هایی دارم، ولی خارج از مدرسه حمایت مؤثری نمی‌شود. مدرسه‌ها با  سیستم‌های قدیمی به کار خود ادامه می‌دهد، در صورتی که در معلمان این توانایی و قابلیت برای تغییر سیستم وجود دارد؛ به شرط اینکه حمایت لازم انجام شود.

 

۵۵۷
کلیدواژه (keyword): رشد معلم،گفت و گو،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید