عکس رهبر جدید

خانه سبز

  فایلهای مرتبط
خانه سبز

قهوه

احتمالاً خیلی از شما هنرجویان طرفدار قهوه هستید! اگر نه، حتماً شب‌های امتحان برای خوابالو نبودن سراغ قهوه می‌روید. اما قهوه، اگر مرغوب نباشد، شما را راضی نمی‌کند. پیداکردن قهوه خوب هم سخت است. پس چرا خودمان در خانه قهوه پرورش ندهیم؟ خیلی هم کار سختی نیست. فقط باید بذرهای قهوه را به مدت بیست‌وچهار ساعت در آب ولرم قرار دهیم تا خوب خیس بخورند. بعد از بیست‌وچهار ساعت می‌بینید که روی بدنه بذرها برآمدگی‌های سفیدرنگی ایجاد شده‌اند.

حالا گلدانی با عمق و عرض پانزده سانتی‌متر تهیه کنید و داخل آن را با شن و ماسه پر کنید. سپس هر بذر را در عمق 12 میلی‌متری از سطح خاک گلدان قرار دهید. بعد از کاشت بذرها، باید گلدان را در مکانی نگه دارید که در روز حداقل شش ساعت نور غیرمستقیم آفتاب به آن می‌تابد. اگر مکانی با این شرایط ندارید، می‌توانید از چراغ رشد استفاده کنید و آن را در فاصله 30 سانتی‌متری از بذرها قرار دهید و بگذارید 12 ساعت در روز روشن بماند.

دمای مناسب تا زمان جوانه‌زدن بذرها  24 درجه سانتی‌گراد است. دقت کنید خاک را باید مرطوب نگه دارید. به‌ این منظور، حتماً پلاستیک بی‌رنگ و شفافی را روی گلدان بکشید و فقط زمان آب‌دهی پلاستیک را بردارید تا رطوبت خاک حفظ شود. تا زمان جوانه‌زدن بذرها این موارد را رعایت کنید و بعد از جوانه‌زدن، پلاستیک را بردارید و بگذارید بذرها به رشد عادی خود ادامه دهند. در نظر داشته باشید که ممکن است جوانه‌زدن دو تا شش ماه طول بکشد.

زمانی که گیاه  15سانتی‌متر رشد کرد، باید آن را در گلدانی 20 لیتری یا در باغچه‌ای با عمق 18سانتی‌متر بکارید و هر روز آن را آب دهید تا مرطوب بماند. توجه داشته باشید، تمام ریشه در خاک فرو رفته باشد. نکته قابل‌توجه این است که جوانه‌ها باید حداقل دو متر از یکدیگر فاصله داشته باشند تا موقع برداشت به مشکل برنخورید. بعد از سه تا چهار سال، گیاه شما گل می‌دهد و هشت تا ده روز فرصت دارید قهوه را بچینید.

 

ریحان

ریحان پایه ثابت سبزی خوردن است و طرفداران زیادی هم دارد. اگر شما هم از طرفداران این برگ سبز خوش‌مزه هستید، دست بجنبانید و خودتان در خانه ریحان پرورش دهید. ابتدا بذرهای سالم ریحان را تهیه کنید. یک روز پیش از کاشت، آن‌ها را در آب ولرم بگذارید. می‌توانید بذر ریحان را بین هشت ساعت تا سه روز در آب نگه دارید تا خوب و کامل متورم شوند. حتماً گلدان مناسبی برای پرورش ریحان‌هایتان تهیه کرده‌اید. گلدان شما باید حداقل 15 سانتی‌متر ارتفاع داشته باشد. آن را با ترکیبی از خاک باغچه و خاک‌برگ پر کنید. بعد از آماده‌کردن محل سکونت بذرهای ریحان، وقت آن است که آن‌ها را از آب خارج کنید و روی سطحی پارچه‌ای یا کاغذی پهن کنید تا آب آن‌ها به‌خوبی گرفته شود. بعد هم آن‌ها را در عمق یک‌و‌نیم سانتی‌متری بکارید و باز روی آن‌ها کمی خاک بپاشید.

حالا روی گلدان را با روزنامه یا پارچه‌ای بپوشانید و آن را برای دو تا پنج روز در جایی گرم قرار دهید. توجه داشته باشید، هر روز با آب‌پاش سطح خاک را خیس کنید.

تمام این نکات را تا زمانی که بذرها جوانه بزنند، رعایت کنید. بعد از جوانه‌زدن، مهم‌ترین نکته آبیاری است. هر روز باید ریحان‌های نورسیده را آبیاری کنید تا رشد کنند. بعد از چند روز، وقت برداشت و نوش‌جان‌ کردن است.

 

پیاز خوراکی

اگر مخاطب صفحه کشت در خانه‌اید، پس حتماً به کاشت گیاهان علاقه‌مندید. یکی دیگر از ایده‌هایی که در این شماره به شما پیشنهاد می‌کنیم، پرورش پیاز خوراکی در خانه است؛ پیازی که جلوی چشم خودتان رشد می‌کند.

حالا مرحله به مرحله نحوه کاشت پیاز را یاد می‌گیرید. قبل از هر چیز باید یک گلدان بزرگ، کود ارگانیک، خاک غنی‌شده با مواد معدنی، پیاز کوچک (به‌عنوان دانه) و اسپری آب‌پاش تهیه کنید.

نصف گلدان را با خاک پر کنید و اندازه دو کف دست به آن کود بیفزایید. حسابی کود و خاک را مخلوط کنید. این کار را دوباره انجام دهید؛ یعنی نصف دیگر گلدان را هم از مخلوط خاک و کود پر کنید. هر چه رنگ خاک تیره‌تر باشد، یعنی کود بیشتری دارد.

حالا زمان قرار دادن پیازهای کوچک داخل خاک است. در این مرحله به دو نکته توجه داشته باشید: یکی اینکه بین پیازها به اندازه دو انگشت فاصله باشد و مهم‌تر اینکه نوک پیاز حتماً به سمت بالا باشد؛ زیرا پیاز از نوک رشد می‌کند. سپس دور پیازها کمی خاک بریزید و مراقب باشید آن‌قدر زیاد نباشد که پیازها مدفون شوند.

گلدان خود را در محلی مناسب قرار دهید و به آن آب بدهید؛ آن‌قدر آب ندهید که تشنگی گیاه رفع شود.  در مناطق معتدل برای رسیدن پیاز ۳۸۰ الی ۷۶۰ میلیمتر آب نیاز است! گلدان را در جایی بگذارید که نور جنوبی به آن بخورد، زیرا نباید در معرض گرمای زیاد قرار گیرد. این شرایط را به‌مدت چهار ماه رعایت کنید. بعد از آن پیازهای تازه شما آماده خوردن هستند.

 

۲۷۹
کلیدواژه (keyword): رشد هنرجو،خانه سبز،پرورش قهوه،کاشت ریحان،کاشت پیاز خوراکی،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید