عکس رهبر جدید

یک رشته نرم

  فایلهای مرتبط
یک رشته نرم
گفت‌و‌گو با احلام برزگر هنرجوی رشته شبکه و نرم افزار از شهر یزد

رشته تحصیلی هر فردی در کیفیت زندگی و کار او در آینده مؤثر است.  یکی از مزیتهای رشته های هنرستانی فراهم کردن فرصت خود اشتغالی در بین هنرجویان است. آموزش های مهارتی در هنرستانهای فنی و حرفه ای و کار دانش برایتان فرصت خود اشتغالی را فراهم می کند و خیلی زودتر از آنچه فکر کنید شما را جذب بازار کار می کند. 

احلام برزگر هنرجوی رشته شبکه و نرم افزار از شهر یزد مهمان  این شماره از مجله هنرجو است. 

نرم افزار و سخت افزار، فرقی نمی کند. هر چیزی که به کامپیوتر ربط داشته باشد برایش مهیج و جذاب است. از وقتی یادش است همیشه یا درحال تعمیر و ارتقا کامپیوتر و لپ تاپ بوده یا گوشی موبایل و یا بدنبال بالا بردن امنیت شبکه و در نهایت کسب درآمد. جالب است که طراحی گیم را دوست دارد اما علاقه ای به بازی کردن در گیم ها ندارد. با سن کم به دلیل داشتن تخصص در زمینه کار فنی کامپیوتر خیلی زود جذب بازار کار شده و حالا در ۱۸ سالگی حدود ۵ سال سابقه کار و تجربه  دارد. می خواهد توانایی خودش را به عنوان یک دختر کم سن و سال به همه نشان بدهد. و دید جامعه را به قول خودش نسبت به دختران دهه هشتادی عوض کند. احلام برزگر معتقد است:«بیشتر دختران ایران، بیشتر از آنکه فکر کنند توانایی دارند به شرط آن که بخواهند.»

 

در یک خط رشته ات را تعریف کن ؟

شبکه و نرم افزار کامپیوتر علمی است که همه جا کاربرد دارد. در حسابداری ، بازرگانی، پزشکی و  تقریبا میشود گفت همه جا حضور دارد.

 

چطور شد این رشته را انتخاب کردی؟

برای من مهارت داشتن خیلی مهم بود. استدلال من این بود که بجای اینکه بخواهم سه سال ریاضی بخوانم و بعد در دانشگاه وارد رشته کامپیوتر شوم، سه سال در هنرستان کامپیوتر می خوانم و بعد وارد بازار کار میشوم. اینطوری توی دانشگاه هم یکی دوترم از بقیه جلوتر هستم.

 

مشوقی هم داشتی؟

مشوق اصلی من پدر و مادرم بودند. آنها به من اعتماد کردند و به نظرم احترام گذاشتند وقتی فهمیدند که این رشته را انتخاب کردم حمایتم کردند.

 

برای ورود به این رشته چه ویژگیهایی باید داشت؟

مهمترین ملاک انتخاب رشته، هدف و علاقه است. در کنار آن برنامه ریزی، توانایی ، سطح زبان انگلیسی خوب، ریاضی خوب، حوصله زیاد، وقت زیاد. توانایی خرید کامپیوتر یا لپ تاپ.

 

چطور با این سن کم توانستی وارد بازار کار شوی؟

تقریبا چهار، پنج سالی هست که وارد بازار کار شدم. از قبل اینکه وارد هنرستان شوم. اول به عنوان کارآموز در قسمت فنی یک شرکت بدون حقوق شروع کردم. کم کم وقتی استعدادم را دیدند برایم حقوق در نظر گرفتند. مدتی آنجا کسب تجربه کردم بعدتر، سال دهم وارد یک شرکت امنیت شبکه شدم و مدتی هم آنجا مشغول شدم و مهارت زیادی به دست آوردم. در حال حاضر کارشناس فروش یک شرکت کاشی و سرامیک هستم. کارهای امنیت شبکه و پشتیبانی کامپیوتری آن شرکت را هم به عهده دارم.

 

پس کی درس میخواندی؟

اوایل بعد مدرسه یا تابستان ها کار می کردم. بعد که مجازی شد تمام وقت شدم. فقط ظهر چندساعت فرصت دارم که به درس هایم برسم. توی همان زمان همه درسها و پروژه ها را آماده میکنم. درس هر روز را  همان روز می خوانم. هم کارشناس فروش بودم هم امنیت شبکه، هم درس های سال دوازدهم را خواندم و هم برای کنکور آماده شدم.

 

سخت نبود هم درس بخوانی و هم کار کنی؟

سخت است اما با هدفی که من داشتم لازم بود که هم درس بخوانم هم کار کنم. چون دید من این بود که جلوتر باشم. بهتر باشم. برتر باشم و توانایی خودم را به عنوان یک دختر کم سن و سال به همه نشان بدهم.

 

اگر قرار بود دوباره انتخاب رشته کنی چه رشته‌ای می رفتی؟

اگر برگردم دوباره همین رشته را انتخاب میکنم و اگر باز هم برگردم باز هم درس میخوانم و کار میکنم.

 

و حرف آخر

فقط با رفتن به یک رشته نمیشود متخصص شد. اینطوری کار یاد نمیگیرید باید بتوانید مطالبی را که از کتاب ها آموختهاید عملی پیاده سازی کنید. فقط درس کافی نیست مهارت و عمل خیلی مهم است. امیدوارم همگی موفق باشند و شاهد موفقیت همه باشم.

 

 

 

ویژگی‌های مورد نیاز

اشخاصی که این رشته را انتخاب می کنند علاوه بر اینکه تفکر خلاق دارند و سخت کوش هستند باید دید منطقی و الگوریتمی و  قدرت تجزیه و تحلیل مسائل را داشته باشند.  ماجراجو باشند و با پیشرفت این رشته خودشان را سازگار کنند.  همچنین باید منابع به روز را پیدا کنند و دانش خودشان را مطابق با تازه های این رشته تازه سازی نمایند. در کل آماده یادگیری و پیشرفت در طول زندگی باشد.

 

رایانه و ریاضی

رشته ی کامپیوتر برپایه ی علم ریاضیات بنا شده است.  علاوه بر دروس ریاضی هنرستان ، پس از ورود به دانشگاه و در مقطع کاردانی دروس ریاضی پیش ، ریاضی ۱ ، ریاضی ۲ و آمار و احتمالات و در مقطع کارشناسی ناپیوسته دروس معادلات دیفرانسیل، ریاضیات گسسته، آمارو احتمالات مهندسی و ریاضی مهندسی را باید گذراند.

 

ادامه تحصیل

دانش آموزان هنرستانی رشته کامپیوتر در مقطع کاردانی پیوسته (فوق دیپلم) می توانند در یکی از دانشگاه های دولتی (آموزشکده های فنی و حرفه ای و موسسات غیرانتفاعی)، دانشگاههای آزاد(سما) و یا در مراکز علمی کاربردی در گرایش های نرم افزار، سخت افزار و فناوری اطلاعات (IT) ادامه تحصیل دهند. دانش آموزان هنرستانی می توانند پس از گذراندن دوره کاردانی و کارشناسی در دوره ارشد و دکتری در دانشگاه های معتبرادامه تحصیل بدهند.

 

بازار کار

افراد میتوانند پس از گذراندن دوره ی کاردانی به عنوان تکنسین فنی و یا پس از دوره ی کارشناسی و کارشناسی ارشد به عنوان مهندس طراح بانک های اطلاعاتی ، شبکه های کامپیوتری ، سایت های اینترنتی و برنامه نویس و یا مدیر پروژه در مراکز دولتی یا خصوصی مشغول به کار شوند.همچنین در صورت موفقیت و اخذ مدرک دکتری تخصصی کامپیوتر می توانند به کارهای آموزشی و پژوهشی در قالب استاد یا هیئت علمی دانشگاه بپردازند.

 

با تشکر از:

همکاران هنرستان پانزده خرداد شهر یزد

۷۵۲
کلیدواژه (keyword): رشد هنرجو، کار درس، احلام برزگر،رشته شبکه و نرم افزار،رشته تحصیلی،رسته های هنرستانی،شبکه و نرم افزار کامپیوتر،هنرستان رشته کامپیوتر،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید