عکس رهبر جدید

ماندگارترین ماه سال

  فایلهای مرتبط
ماندگارترین ماه سال

2 آبان

ولادت حضرت محمد(ص) و ولادت امام جعفر صادق(ع) 17 ربیع الاول

 

اکثر شاعران نامدار ایرانی از گذشته تا به امروز، در ستایش حضرت محمد(ص) شعرهایی سرودهاند؛ از جمله سعدی، مولوی، سنایی، حافظ و ...

 

ماه، فرو مانَد از جمال محمّد

سرو نباشد به اعتدال محمّد

قدر فلک را کمال و منزلتی نیست

در نظر قدر، با کمال محمّد

وعده دیدار هر کسی به قیامت

لیله اسری، شب وصال محمّد

سعدی

 

جامه سیه کرد کفر نور محمد رسید

طبل بقا کوفتند ملک مخلد رسید

روی زمین  سبز شد جیب درید آسمان

بار دگر مه شکافت روح مجرد رسید

مولوی

 

جز به دست و دل محمّد نیست

حلّ و عقد خزانه اسرار

چون دلت پر ز نور احمد بُود

به یقین دان که ایمنی از نار

سنایی

 

4 آبان

اعتراض حضرت امام خمینی(ره) علیه پذیرش کاپیتولاسیون

 

کاپیتولاسیون* قانونی بود که در سال 1341 توسط مجلس شورای ملی به نفع شهروندان و نظامیان آمریکایی به تصویب رسید. امام خمینی(ره) طی سخنرانی در شهر قم فرمودند «قانونی را تصویب کردند که مستشاران نظامی آمریکا و خانوادههایشان از هر جنایتی که در ایران بکنند، مصون هستند!»

امام خمینی(ره) در اعلامیهای هدفهای شوم تحمیل کاپیتولاسیون را بازگو کردند. همین اعتراض بود که باعث شد رژیم شاه ایشان را به ترکیه تبعید کند.

 

*کاپیتولاسیون به این معناست که اگر تبعه کشوری در کشور دیگر مرتکب جرم یا جنایتی میشد آن کشور حق دستگیری و مجازات وی را نداشته و باید به کشور خود فرستاده میشد تا طبق قوانین آن محاکمه و مجازات شود.

 

8 آبان

شهادت حسین فهمیده و روز نوجوان

 

«حسین فهمیده» تنها شهید نوجوان 8 سال دفاع مقدس نبود؛ بلکه د ر تاریخ جنگ تحمیلی  ایران نامهای دیگری هم ثبت شده از جمله بهنام محمد ی.

وقـتی بعـثیها بـه خـرمشهرحمله کردند، بعضی از مردم خرمشهر از شهر رفتند و کسی باور نمیکرد که شهر به دست بعثیها بیفتد. اما بهنام محمدی، این نوجوان 12 ساله ریزه میزه ولی سرزباندار،  در شهر ماند؛ هم میجنگید و هم به مردم و مجروحان کمک میکرد. برای شناساییمواضع و تجهیزات دشمن مـیرفت و گاهـی گـیر عراقیها میافتاد. چند بار به آنها گفته بود: «دنبال مادرم میگردم؛ گمش کردهام.» بعثیها که فکر نمیکردند بچه 12ساله برود شناسایی، رهایش میکردند. در آن زمان رزمندگان خیلی از اطلاعات خود را درباره تجهیزات و نفرات بعثیها مدیون بهنام بودند. سرانجام در 28 مهرماه 1359 در اثر برخورد ترکشی به سینهاش قلب مهربان این قهرمان کوچک خرمشهر از حرکت ایستاد.

 

13 آبان

روز دانشآموز و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی

 

آبان ماه 1358 بود. هنوز یکسالی از پیروزی انقلاب اسلامی نگذشته بود که خبرهایی از توطئهها و نقشههای آمریکاییها برای مداخله در مورد مسائل ایران به گوش همه رسید. دانشجویان به قصد پیروزی و آزادی دوباره، مانند پیروزی انقلاب اسلامی سال 1357، به سفارت آمریکا رفتند و آنجا را تسخیر کردند. هدف از این کار حفظ استقلال ایران و کوتاه‌‌‌‌‌کردن دست آمریکاییها از کشور بود.

این دانشجویان خاطره 13 آبان 1357 را به یاد داشتند؛ روزی که گروهی از دانشآموزان و همسالانشان مقابل دانشگاه تهران در اعتراض به حکومت پهلوی به شهادت رسیدند.

 

23 آبان

ولادت امام حسن عسکری(ع) 8 ربیع الثانی

 

امام حسن عسکری (ع) در مورد بهترین دوست میفرمایند: «بهترین دوستت کسی است که بدیهایت را فراموش کرده و خوبیهایت را در ذهن دارد» (بحارالأنوار، ج78، ص 379).

 

24 آبان

روز کتاب و کتابخوانی

 

24 آبان سالگرد درگذشت علامه طباطبایی است. این روز را روز کتاب و کتابخوانی و کتابدار هم نامیدهاند، چون علامه طباطبایی عالمی بود که عمر خود را صرف یادگیری و آموختن علم کرد. او شاگردان زیادی تربیت کرد و کتابهای زیادی نوشت. معروفترین کتاب ایشان« تفسیرالمیزان» است. علامه حدود 20 سال برای نوشتن این کتاب زحمت کشید که از ماندگار ترین کتابهای تاریخ اسلام است.

 

25 آبان

وفات حضرت معصومه (ع) 10 ربیع الثانی

 

امام رضا (ع) در مـورد زیـارت خواهر بزرگوارشان میفرمایند:

«هر کس خواهرم معصومه(س) را در قم زیارت کند، مانند کسی است که مرا زیارت کرده است»

۳۲۷
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان، روزهای مانا،ولادت حضرت محمد،ولادت امام جعفر صادق،اعتراض امام خمینی علیه پذیرش کاپیتولاسیون،کاپیتولاسیون،شهادت محمدحسین فهمیده،نوجوان بسیجس،روز دانش آموز،روز ملی مبارزه با استکبار جهانی،ولادت امام حسن عسکری،روز کتاب و کتابخوانی،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید