عکس رهبر جدید

شغل یا سرگرمی

  فایلهای مرتبط
شغل یا سرگرمی
«آدم‌آهنی‌ها، ماشین‌های کنترلی، دود قطارهای اسباب‌بازی، چرخ‌دنده‌ها و محورهای حرکت و آرمیچرهای داخل ماشین‌های اسباب‌بازی همیشه برایم جذاب بود‌ه‌اند و هنوز هم هستند. معمولاً اسباب‌بازی‌هایم را سالم نگه نمی‌داشتم. نهایتاً بعد از یکی دو هفته تشریحشان می‌کردم و قطعات داخلشان را برمی‌داشتم. خیلی وقت‌ها با هم ترکیبشان می‌کردم تا وسیله جدیدی بسازم.»

«آدمآهنیها، ماشینهای کنترلی، دود قطارهای اسباببازی، چرخدندهها و محورهای حرکت و آرمیچرهای داخل ماشینهای اسباببازی همیشه برایم جذاب بودهاند و هنوز هم هستند. معمولاً اسباببازیهایم را سالم نگه نمیداشتم. نهایتاً بعد از یکی دو هفته تشریحشان میکردم و قطعات داخلشان را برمیداشتم. خیلی وقتها با هم ترکیبشان میکردم تا وسیله جدیدی بسازم.»

اینها صحبتهای عماد ارغند است. او طراح بازی است. در رشته «طراحی صنعتی» درس خوانده است و میگوید: «طراحی بازی هفتسنگ رومیزی موضوع پایاننامه کارشناسی ارشدم بود و پایم را به صنعت بازی و اسباببازی باز کرد.»

او حالا مدرس دانشگاه علم و هنر و دانشگاه سوره است و طراح و توسعهدهنده بازی و اسباببازی است.

 

طراح بازی باید چه مهارتهایی داشته باشد؟

- ایدهپرداز خوب و با ذوقی باشد و ایدههایی را که به ذهنش میرسد، جدی بگیرد.

- جستوجوگر باشد و در مورد ایدهها و تکنیکهای ارائه ایده مطالعه کند.

- برای دیدن محصولات، بازیها و اسباببازیهای مشابه وقت بگذارد و با نمونههای مختلف تا جای ممکن آشنا شود.

- یک دفترچه ایده و طرح داشته باشد و همیشه ایدههایش را ترسیم و یا یادداشت کند. من پیشنهاد میکنم تاریخ همان روزی را که ایده را یادداشت کردهاید، کنار نوشتهها و ترسیمهایتان درج کنید.

طراحی بازی یک فعالیت گروهی است. به همین دلیل در این راه باید روحیه کار تیمی داشته باشیم.

 

چطور وارد این رشته شویم؟

- اگر بهصورت تجربی و بهخاطر علاقهمند بـودن به طراحـی بـازی، طـرحی دارید، میتوانید در دورههای «ایده آزاد» که در «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» برگزار میشود، شرکت کنید. «شورای نظارت بر اسباببازی» طرحها را بررسی و ثبت میکند. اگر به صورت تجربی و از روی علاقه بازی طراحی کردهاید و میخواهید به نام خودتان ثبت شود، آن را به شورای نظارت تحویل بدهید.

البته مـیتوانید در رشته طراحیصنعتی تحصیل کـنید. رشتـههای دیـگری مثل گرافیک، ارتباط تصویری و تصویرسازی از رشتههای مرتبط با فرایندهای طراحی بازی هستند. برای اینکه در این زمینه متخصص شوید، مـیتوانید در رشتــه «طراحی اسباببازی» در دوره کارشناسی ارشد تحصیل کنید.

 

مزایای این شغل چیست؟

- این روزها در تمام دنیا بازیهای کارتی و رومیزی فروش خوبی دارند. در برخی کشورها طراحی، ساخت و فروش این بازیها جزو شغلهای پردرآمد محسوب میشود. طراح بازی و اسباببازی زمان زیادی را برای بازی کردن و وقتگذراندن در مجامع مرتبط با چنین محصولاتی اختصاص میدهد و این هم از دیگر جذابیتهای این رشته است.

طراحان بازی و اسباببازی باید بدانند که با طراحی بازی و یا اسباببازی خوب و با کیفیت سهم قابل توجهی در تأمین سرگرمیهای با کیفیت دارند و به این ترتیب در آموزش و رشد کودکان و نوجوانان تأثیر ویژهای میتوانند داشته باشند.

 

سختیهای این شغل چیست؟

- طراحان باید به ابزارهای متفاوتی مجهز باشند: هم دانش و تکنیکهای طراحی را بدانند، هم درباره روش تولید اطلاعاتی داشته باشند، هم از روشهای داد و ستد و مسائل مالی و قراردادی مطلع باشند و هم از نحوه معرفی و حضور در بازار اطلاع داشته باشند. شاید تا به الان فکر میکردید طراحی بازی کار راحتی است، اما باید همیشه مطالعه کرد و دانش به روز داشت.

۶۰۵
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان، مشاغل،معرفی مشاغل برای نوجوانان،طراحی بازی،طراحی صنعتی،بازی هفت سنگ،بازی هفت سنگ رومیزی،صنعت بازی و اسباب بازی،عماد ارغند،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید