عکس رهبر جدید

کتاب بخوان و شاد بمان

  فایلهای مرتبط
کتاب بخوان و شاد بمان

شاید حدود 15 سال پیش بود! در کلاس پایه‌ی چهارم بودیم. از مزیت کتاب و کتاب‌خوانی صحبت شد. خوش‌بختانه بحث انگیزشی بود و بچه‌ها به وجد آمده بودند. می‌گفتند: «خانم، خانواده‌های ما گاهی نمی‌دانند چه کتابی را باید بخوانیم. همه‌ی کتاب‌ها که خواندنی و جذاب نیستند. وقتی رفته‌بودیم نمایشگاه کتاب، در غرفه‌ها، با بچه‌های هم‌سن خودمان که حرف می‌زدیم، بعضی‌ها کتاب‌هایی را که خوانده بودند و خوششان آمده بود، معرفی می‌کردند. ما هم آن‌ها را خریدیم. بهتر از کتاب‌هایی بودند که در تولدها هدیه می‌گرفتیم یا پدر و مادرها برایمان خریده بودند! کتاب باید جذاب باشد!»

آبان ماه سال گذشته، در جمع مجازی دانش‌آموزان پایه‌ی ششم شرکت داشتم. باز هم حرف از کتاب بود. تا اسم کتابی را می‌آوردم، بچه‌ها با جست‌وجویی سریع، اسم کامل کتاب را همراه با نام نویسنده‌اش می‌آوردند. انگار آن را خوانده باشند!

بچه‌ها باور داشتند کتاب‌خواندن فایده دارد و داده‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی و حتی سایت‌های اینترنتی چندان مورد اعتماد نیستند! می‌دانستند راحت نباید به سخنان و  قول‌هایی که در فضای مجازی از زبان اشخاص نقل می‌شود، اعتماد کرد. آن‌ها بهتر از من نام کتاب‌های دوره‌ی سنی خودشان را می‌دانستند و حتی نام ناشر و نویسنده را. از قیمت بالای بعضی کتاب‌ها گله داشتند و از نسخه‌های برخط و نرم‌افزارهایی نام می‌بردند که کتاب‌ها را به صورت الکترونیکی عرضه می‌کنند و البته با قیمتی به‌صرفه‌تر.     

بچه‌ها کتاب را می‌شناسند، مزیت کتاب‌خواندن را می‌دانند و دوست دارند کتاب بخوانند، فقط نحوه‌ی خواندن و شناختشان از کتاب فرق کرده است. آن‌ها بومیان دیجیتال هستند و به شیوه‌ی امروزی و به شیوه‌ی بومیان دیجیتال کتاب می‌خوانند، نه مانند من و مهاجران دیجیتال که باید بوی ورق را از کتابی استشمام می‌کردیم تا کتاب‌خواندنمان می‌گرفت! آن‌ها کتاب می‌خوانند، اگر ما کتاب‌های متناسب با فضای روحی و سنشان را در اختیارشان قرار دهیم. کتاب می‌خوانند اگر با وسواس کتاب‌ها را به آن‌ها معرفی کنیم. کتاب می‌خوانند اگر کتاب واقعاً خواندنی باشد.

من و شمای آموزگار، علاوه بر آنکه ویژگی‌های سنی و رفتاری کودکان را می‌شناسیم، بیش از پدر و مادر و کتاب‌دار و ناشر، می‌دانیم کودکان از چه کتاب‌هایی بیشتر می‌آموزند. ما، هم کودک را می‌شناسیم و هم آموزش را. بیایید در کلاس حتماً برای بچه‌ها کتاب خوب بخوانیم. بیایید کتاب‌های خـوبی را که برای دانش‌آموزانمان می‌خوانیم، به همکاران معرفی کنیم. بیایید هر کتابی را نخوانیم و اعتماد بچه‌ها به کتاب را از بین نبریم. بیایید با کتاب خواندن فضای کلاس‌هایمان را شاد کنیم و شاد نگه داریم.

کتاب‌های خوبی را که می‌شناسید، در یادداشتی کوتاه، به دفتر مجله معرفی کنید. یادداشتتان را با نام خودتان منتشر می‌کنیم. در صفحه‌ی ادبیات این شماره، کتاب‌های خوبی معرفی شده‌اند؛ البته به‌صورت تحلیلی. در صفحه‌ی محتوای تکمیلی هم، تجربه‌ای از آموزگاری کردستانی را می‌خوانید که درباره‌ی چگونگی علاقه‌مند‌کردن دانش‌آموزانش به خواندن مجلات رشد می‌گوید.


۱۰۱۸
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش ابتدایی،یادداشت سردبیر،کتاب،کتابخوانی،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید