عکس رهبر جدید

پرواز با ریاضی

  فایلهای مرتبط
پرواز با ریاضی
​سلام. سلام به دوستان خوب دیروز و امروز؛ دوستان قدیمی هشتم و نهم و دوستان جدید هفتم. و سلام به دوستانی که شاید حالا دانش‌آموز دوره دوم متوسطه و حتی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان و معلمان هستند و هنوز هم از خوانندگان و دوست‌داران این مجله‌اند و احتمالاً دیگر مجله را نه‌تنها برای افزایش دانش ریاضی، بلکه برای اشتیاق و علاقه‌ای که به این مجله دارند ورق می‌زنند؛ هنوز دوست دارند در جریان این مجله باشند و هر وقت هم اگر ایده جدید و یا مطلب مفیدی به خاطرشان رسید، آن را بنویسند و برای برهان بفرستند تا همه از آن استفاده کنند.

مهار ‌کرونا و ‌دوباره کلاس‌های حضوری

شروع سال تحصیلی جدید را به شما تبریک می‌گویم. بچه‌ها من این سال تحصیلی را سال خوبی می‌بینم و خیلی خوش‌حالم که به لطف خدا و تلاش دانشمندان و محققان داخلی و خارجی توانستیم واکسنی برای ایمن‌شدن در برابر ویروس منحوس کرونا بیابیم. جامعه را واکسینه کنیم و امیدواریم بعد از نزدیک به دو سال دوری از مدرسه و دوستان، انشاءالله به لطف خدا هرچه زودتر دوباره در کلاس‌های حضوری کنار هم جمع شویم. به مدرسه بیاییم و با دوستان و معلمان و مدیر و معاون و ... گپ بزنیم و درس بخوانیم. باز هم خدا را شاکریم.



شغل آینده و ریاضی

یادم هست زمانی که دانش‌آموز دوره اول متوسطه (راهنمایی سابق) بودم، هر وقت که از من سؤال می‌کردند: «دوست داری در آینده چه‌کاره شوی؟» می‌گفتم: «دوست دارم خلبان شوم.» خیلی از بچه‌ها می‌گفتند که دوست دارند مهندس شوند و بعضی‌ها هم دکتر و شغل‌ها و حرفه‌های دیگر را که هر کدام به جای خودش ارزشمند است. بدون شک هر حرفه و شغلی که به شکلی بتواند مشکلی از جامعه را حل کند، مفید و قابل ستایش است. در همین آرزو و رؤیای خلبان‌شدن و یافتن مسیری برای رسیدن به آن، در سال نهم تحصیل متوجه شدم که برای خلبان یا مهندس‌شدن باید رشته ریاضی و فیزیک را انتخاب کنیم. البته امروز همه می‌دانند که نه‌تنها برای خوب‌بودن در مهندسی و خلبانی لازم است ریاضی بدانید، بلکه برای اینکه پزشک، اقتصاددان، تاجر یا کاسب خوبی شوید و در هر شغل و حرفه دیگری، باید از ریاضی و حساب و کتاب سر در بیاورید. خب بچه‌ها، من به دلایلی نتوانستم خلبان شوم، ولی امروز دوست خوبی دارم که اتفاقاً خلبان بسیار خوبی هم است. همیشه این سؤال در ذهنم بود که چرا خلبان باید ریاضی را خوب بداند. از او پرسیدم: «در خلبانی چه چیزهایی هست که با ریاضیات ارتباط دارند؟»

او جواب داد: «بهتر است سؤال کنی خلبان چه مهارت‌ها و درس‌هایی می‌آموزد که با ریاضیات ارتباطی ندارد؟ و پاسخ این است که تقریباً هیچ درسی در خلبانی نیست که با ریاضیات ارتباط نداشته باشد. درس‌هایی که در دوره خلبانی می‌خوانند به سه دسته تقسیم می‌شوند: دسته اول درس‌های پایه شامل ریاضی، فیزیک مقدماتی، آمار و احتمالات و معادلات دیفرانسیل که ناگفته و تنها از اسمشان معلوم است چه ارتباطی با ریاضی دارند. دسته دوم درس‌های اصلی، یعنی: کامپیوتر و برنامه‌نویسی، ارتعاشات عمومی، استاتیک، مبانی مهندسی برق، دینامیک عمومی، اصول ایمنی پرواز، الکترونیک عمومی، آیرودینامیک عمومی، اصول هوانوردی، موتورهای هواپیما، سیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی هواپیما، ناوبری هوایی، هواشناسی، فیزیولوژی هوایی و قوانین و مقررات هوانوردی که وابستگی این‌ها هم به ریاضیات کاملاً واضح است. و دسته آخر درس‌های تخصصی شامل مقاومت مصالح، مبانی مدیریت و تحقیق در عملیات، آیرودینامیک، سیالات‌ تراکم‌پذیر، انتقال حرارت عمومی، مکانیک پرواز کاربردی، زبان تخصصی، پرواز اولیه، پرواز پایه، پرواز پیشرفته نظامی و پرواز تخصصی نظامی. خب کاملاً روشن است که در این سه گروه تقریباً بیش از 90 درصد درس‌ها ریاضی و محاسباتی‌اند و درک و فهم بقیه آن‌ها هم با ریاضی و منطق ریاضی آسان‌تر است.» تازه متوجه شدم که چرا یک خلبان باید ریاضی را خوب بداند و چرا ریاضیات و محاسبات پشتوانه قدرتمندی برای حرفه خلبانی است. بچه‌ها هر کشوری برای امنیت و پیشرفت و توسعه علاوه بر متخصصان دیگر نیاز به خلبانان جنگی و آموزشی و مسافربری دارد. و این شماها هستید که می‌توانید در آینده این نیاز را برآورده کنید؛ پس اگر قصد دارید در آینده خلبان خوبی شوید از همین الان ریاضیات را خوب بخوانید و خوب بفهمید و در اولین گام در دوره متوسطه دوم برای رسیدن به این هدف رشته ریاضی را انتخاب کنید.

پیروز باشید.




۱۲۰۱
کلیدواژه (keyword): رشد برهان متوسطه اول، سخن سردبیر،دانش ریاضی،دانش آموز دوره متوسطه دوم،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید