عکس رهبر جدید

سنجش تلفیقی

  فایلهای مرتبط
سنجش تلفیقی
یکی از بخش‌های ضروری در کلاس‌های درس تلفیقی، داشتن راهبردهای لازم برای سنجش میزان دستیابی دانش‌آموزان به هدف‌های برنامه یادگیری تلفیقی است. علاوه بر آن، راهبرد‌های سنجش تلفیقی می‌توانند دانش‌آموزان را قادر سازند رفتارهای مطلوب سطح بالاتر، از قبیل استفاده از دانش و مهارت‌ها را از طریق تجزیه‌ و تحلیل انتقادی، تلفیق و تحقیق نشان دهند. لذا هدف از این نوشتار مطالعه راهبرد‌های سنجش در رویکرد تلفیقی است.
راهبردهای سنجش در یادگیری تلفیقی

برای تعیین اینکه آیا فعالیتهای یادگیریِ تلفیقی مؤثر بودهاند یا خیر، لازم است راهبردهای سنجش را طراحی و از آنها استفاده کرد. سنجشِ تلفیقی به معلمی نیاز دارد که از شکلهای سنتی سنجش فراتر برود. معلمان در آموزش تلفیقی به استفاده از چالشهای پیچیده و باز نیاز دارند که دانشآموزان را قادر میسازند روشهایی را که در آن معنای خاص خود را برای محتوا و مفاهیم ایجاد میکنند، نشان دهند و مشکلات دنیای واقعی را حل کنند (براف1، 2007).

هیچ راهبرد سنجشِ درست یا غلطی وجود ندارد، فقط روشهای مختلفی بهمنظور تلاش برای تعیین آنچه دانشآموز میداند و قادر به انجام آن است، وجود دارند. ابزارها یا راهبردهای اندازهگیری فقط بهاندازه رابطه آنها با اهداف و نتایج مورد انتظار برای یک درس خوب هستند (کالپانادوی و سوبارا2، 2018). در ادامه چند راهبرد سنجش مطرح میشود. معلمان باید راهبرد یا راهکارهایی از سنجش را انتخاب کنند که بیشترین ارتباط را با یادگیری دانشآموزان دارند.

 

1. سنجش معتبر3

در این روش، بهطور واقعی به دانشآموز اجازه داده میشود تواناییاش را در انجام وظایف، حل مسائل یا بیان دانش از طریق روشهای شبیهسازی موقعیتهایی که در زندگی واقعی وجود دارند، نشان دهد. این سنجش معمولاً بهعنوان زندگی خارج از محدوده «مدرسه» تعریف میشود؛ یعنی در دنیای واقعی یافت میشود. این شبیهسازیها باید عملکردی را نشان دهند که در روشهای دنیای واقعی مانند محل کار وجود دارد و به محصول یا عملکرد ختم شوند (هارت4، 1994). طبق نظر آیزنر5 (1993)، پروژههای سنجش معتبر باید چگونگی حل مشکلات دانشآموزان (روند) را مشخص کنند و بیش از یک راهحل صحیح داشته باشند. طبق گفته هارت (1994)، راهبرد سنجش متناسب با این معیارها ترکیبی از موارد زیر است: سنجش عملکرد، مشاهدات سیستماتیک و نمونه‌‌‌کارها.

 

2. سنجش عملکرد6

طبق گفته ویگینز7 (1993)، سنجش عملکرد برای «آزمایش» توانایی دانشآموزان بهمنظور نشاندادن دانش و مهارتهای خود (آنچه میدانند و میتوانند انجام دهند) در انواع موقعیتها و زمینههای «واقعگرایانه» تدوین شده است. ساول8 (1996) اظهار داشت، سنجش عملکرد میتواند سؤالات کوتاه یا گسترده یا باز یا چندگزینهای باشد. در تعریفی گستردهتر، سنجش عملکرد میتواند خواندن یا نوشتن، پروژه، فرایند، حل مسئله، کار تحلیلی یا سایر وظایفی باشد که به دانشآموز امکان میدهد توانایی خود را در رسیدن به نتایج و اهداف مشخص نشان دهد.

 

3. سنجش مرجعمعیار9

در بعضی از موقعیتهای سنجش ممکن است مربی بخواهد از مجموعهای معیارهای کاملاً مشخص برای سنجش استفاده کند. یک راهنمای امتیازدهی بهطور واضح سطوح خاص موفقیت را تعیین و توصیف میکند. این معیارها به دانشآموزان امکان میدهند در جهت تسلط بر وظایف یادگیری کار کنند. راهنمای جامع نمرهگذاری، بهطورکلی معیارهایی را توصیف میکند که برای تعیین تسلط یادگیرنده بر کار یادگیری یا سطح آنچه میداند و میتواند انجام دهد، تعیین خواهد شد. راهنماهای امتیازدهی به دانشآموز، مشخص میکنند که انتظارات برای هر کار یادگیری چیست و نمره آن چگونه تعیین میشود. از همه مهمتر، راهنماهای نمرهگذاری معیارهای «خوببودن چیست» را به دانشآموز ارائه میدهند. به راهنماهای امتیازدهی میتوان هر مقدار عددی اختصاص داد، اما روش معمول برای توصیف سطوح مشابه آنچه در زیر نشان دادهشده است: («فراتر از حد انتظار»، «پاسخ عالی»، «پاسخ خوب»، «خطای جزئی، اما بهطورکلی رضایتبخش است»، «خطای جدی، اما تقریباً راضیکننده است»، «پاسخ ناقص است»، «هیچ تلاشی صورت نگرفته») (سایت ارگان استیت10).

در بعضی موارد، معلمان دانشآموزان را در تهیه معیارهای سنجش مشارکت میدهند. مزیت این کار آن است که خود دانشآموزان در مورد معیارهای هر پروژه فکر و سپس راهنمای امتیازدهی را ایجاد میکنند. این کار همچنین این مزیت را دارد که دانشآموزان معیارها را تفسیر میکنند و آن را به زبانی که برای آنها معنیدار است ترجمه میکنند (همان).

 

4. مشاهدههای نظامدار11

مشاهده نظامدار دانشآموزان روشی امتحانشده و مفید برای ارائه اطلاعات در مورد تأثیر فعالیتهای درس بر دانشآموزان است. طبق گفتههای ساول (1996)، مشاهدههای نظامدار به این معنی هستند که همه دانشآموزان مشاهده میشوند. آنها غالباً و بهطور منظم مشاهده میشوند و مشاهدات برای هر دو نوع رفتار معمولی و غیرمعمولی ثبت میشوند. سپس ناظر این مشاهدات را منعکس و تفسیر می‌‌کند تا دانشآموزان را به رسیدن به نتایج و اهداف درس راهنمایی کند. کلید مشاهده مفید این است که باید منظم باشد. مشاهدهها تنها در صورتی مفیدند که دادههای آنها ثبت و سنجش شوند و برای بهبود عملکرد دانشآموزان بهکار بروند.

 

5. نمونهکارها و برگههای فرایند12

روشی دیگر برای سنجش یادگیری تلفیقی، بررسی نمونهکارها و برگههای فرایند است. نمونهکارها مجموعهای از مهارتها، ایدهها، علاقهها و دستاوردهای دانشآموزان هستند که در یک بازه زمانی جمعآوری میشوند. از نمونهکارها برای نشاندادن عملکرد دانشآموزان استفاده میشود. نوع دیگری از نمونهکار، رشد یادگیری دانشآموزان را با گذشت زمان نشان میدهد. به این ترتیب که برگههای فرایند در نظر گرفته شدهاند تا ابعاد یادگیری دانشآموزان را با ارائه نمونههایی از «عمق، گسترش و رشد» فرایندهای فکری نشان دهند.

 

جمعبندی

توانایی اتصال ایدهها از چندین منبع، مهارت مهمی برای شهروندان جهانی امروز است. در یادگیری تلفیقی، معلمان در ایجاد ارتباط میان موضوعات، به دانشآموزان کمک میکنند. بنابراین، رویکرد عمیقتر و غنیتری را به آموزش ارائه میدهند. در رویکرد تلفیقی، مانند هر رویکرد یادگیری دیگر، در نهایت معلمان باید یادگیری دانشآموزان را بسنجند تا از میزان دستیابی یادگیرندگان به هدفهای آموزشی مطلع شوند (ماکسی فیگان13، 2015). نکته حائز اهمیت در سنجش یادگیری تلفیقی این است که از آنجا که هر روش یادگیری تلفیقی منحصربهفرد است، لذا روشهای سنجش آنها نیز با یکدیگر متفاوت‌‌اند؛ بنابراین هیچ راهبرد سنجش درست یا غلطی وجود ندارد و راهبردهای ارائهشده در اینجا تنها میتوانند بهمنزله چراغ راهی برای ایدهگرفتن بهمنظور طراحی سنجش منحصربهفرد برای یادگیری تلفیقی منحصربهفرد باشند. در واقع، هر روش استانداردی که معلم از طریق آن بتواند آموختههای دانشآموزان را تعیین کند، و به هدفهای یادگیری تلفیقی دست یابد، مقبول است.

 

 

پینوشتها

1. Brough

2. Kalpana Devi & Subba Rao

3. Authentic Assessment

4. Hart

5. Eisner

6. Performance Assessment

7. Wiggins

8. Sowell

9. Criterion Referenced Assessment

10. www.Oregonstate.edu

11. Systematic Observations

12. Portfolios and Process-folios

13. Maxey Fagan

 

منابع

1. Brough, C. (2007). Nurturing talent through curriculum integration. Kairaranga, 8(1), 8-12

2. Eisner, E. W (1993). Reshaping assessment in education: some criteria in search of practice, Journal of Curriculum Studies, 25(3), 219–233.

3. Hart, D (1994). Authentic Assessment: A Handbook for Educators. Boston. Addison-Wesley.

4. Kalpana Devi, G., Subba Rao, V. V (2018). INTEGRATED APPROACH - A TOOL TO ENHANCE ENGLISH SPEAKING SKILLS. i-managers Journal on English Language Teaching, 8(3), 6 -1.

5. Maxey Fagan, L., (2015). Elementary School TeachersPerception of Art Integration to Improve Student Learning, Doctoral Study Submitted in Partial Fulfillment Of the Requirements for the Degree of Doctor of Education, Walden University.

6. Wiggins, G. P (1993). Assessing student performance: Exploring the purpose and limits of testing. New York Jossey-Bass. ISBN: 978-0-787-95047-7.

7. https://oregonstate.edu/instruction/ed555/zone5/zone5hom.htm

۱۷۹۳
کلیدواژه (keyword): رشد فناوری آموزشی، سنجش و ارزشیابی، یادگیری تلفیقی، سنجش یادگیری، راهبرد‌های سنجش،تدریس تلفیقی،آموزش تلفیقی،سنجش تلفیقی،یادگیری تلفیقی،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید