عکس رهبر جدید

درس پلیسی

  فایلهای مرتبط
درس پلیسی
به خواست شما مخاطبان عزیز از دفتر مجله «رشد جوان»، در این دو صفحه از مجله در هر شماره به معرفی یکی از دانشگاه‌های ایران می‌پردازیم. در این شماره به مناسبت ۱۳ مهر، روز نیروی انتظامی، به معرفی این دانشگاه پرداخته ایم. تا شما در انتخاب رشته تحصیلی و دانشگاه خود آگاهانه‌تر قدم بردارید.

این دانشگاه در سال 1323 با عنوان «آموزشگاه عالی شهربانی» رسماً فعالیت خود را آغاز کرد و از دی‌ماه سال 1338 به «دانشکده افسری شهربانی» تغییر نام یافت. متعاقباً با اجازه‌نامه وزارت کشور در همان سال به «دانشگاه پلیس» تبدیل شد. در سال 1370 «نیروی انتظامی جمهوری اسلامی» (ناجا) با ادغام سازمان‌های شهربانی، ژاندارمری، کمیته انقلاب اسلامی و پلیس قضایی شکل گرفت و «دانشگاه علوم انتظامی» با سازمان و ساختاری جدید به وجود آمد که در سال 1386 عنوان «دانشگاه» برای این واحد آموزشی مورد تصویب قرار گرفت.

در حال حاضر دانشگاه علوم انتظامی دارای شش دانشکده تخصصی، یک مجتمع آموزش عالی ویژه آموزش پلیس زن و پنج مرکز آموزشی است. برای مثال، در «دانشکده علوم و فنون اطلاعات و آگاهی» گروه‌های آموزشی کشف علمی جرائم، اطلاعات، مبارزه با مواد مخدر، علوم اجتماعی، تشخیص هویت و علوم پزشکی و حفاظت مستقر هستند. همچنین کارگاه‌های آموزشی تخصصی بررسی صحنه جرم، انگشت‌نگاری، عکاسی و فیلم‌برداری جنایی، مواد مخدر، آزمایشگاه تحقیقات جنایی، مصاحبه و بازجویی، و کارگاه پشتیبانی و عملیات در این دانشکده فعالیت دارند و آموزش‌های لازم را به دانشجویان ارائه می‌کنند. و یا «دانشکده فرماندهی و ستاد» به‌منظور تربیت و تأمین فرماندهان و مدیران سطوح میانی و عالی نیروی انتظامی در اردیبهشت‌ماه سال 1372 تأسیس شد و دانش‌آموختگان آن قابلیت طرح‌ریزی و هدایت عملیات مشترک انتظامی را به‌منظور حفظ و برقراری نظم و امنیت کسب می‌کنند.

این دانشگاه در دوره‌های تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا مشغول فعالیت است. تمام دانشجویان در دوره‌های کاردانی و کارشناسی 21 واحد به غیر از درس‌های مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را به‌عنوان «درس‌های سال تهیه» (فقط درس‌های نظامی) طی می‌کنند. همچنین درس‌های مهارتی از قبیل شنا، رانندگی، آمادگی جسمانی، دفاع شخصی و ... را همه دانشجویان باید در طول دوره طی کنند و گواهی‌نامه مربوط را اخذ کنند. به غیر از دوره‌های مصوب، دوره‌های داخلی در دوره‌های کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد برای ارتقای سطح علمی کارکنان نیروی انتظامی (از طریق آزمون داخلی) برگزار می‌شود.

 

مزیتهای تحصیل در دانشگاه علوم انتظامی امین

به دانشجویانی که در جلسه مصاحبه دانشگاه علوم انتظامی امین پذیرفته و مشغول تحصیل می‌شوند، امتیازات و امکاناتی تعلق می‌گیرد که به دانشجویان سایر دانشگاه‌ها تخصیص نمی‌یابد. برخی از امتیازات دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین به شرح زیر است:‌

1. دانشجویان از همان ابتدای ورود به استخدام رسمی درمی‌آیند.

2. ضمن دریافت کمک‌هزینه تحصیلی از امکاناتی همچون خوابگاه، پوشاک، غذا، بیمه خدمات درمانی و وام مسکن بهره‌مند می‌شوند.

فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی، ضمن دریافت مدرک تحصیلی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به درجه ستوان دومی نائل می‌آیند. منابع آزمون دانشگاه علوم انتظامی امین برای دوره افسری

معارف اسلامی، ادبیات فارسی، زبان انگلیسی، زبان عربی، تست هوش و اطلاعات عمومی.

 

برخی از اصلی‌ترین گرایش‌های رشته علوم انتظامی عبارت‌اند از:

• انتظامی

اطلاعات

مهندسی

اداری و مالی

خدمات پشتیبانی

ارتباطات انتظامی

کشف جرائم

 

شرایط اختصاصی دانشگاه امین

- داوطلبان باید دارای مدرک تحصیلی دیپلم، پیش‌دانشگاهی یا محصل سال دوازدهم رشته‌های علوم ریاضی، تجربی، انسانی و معارف اسلامی باشند.

- حداقل قد داوطلبان پسر باید 170 سانتی‌متر باشد.

- حداقل معدل برای ثبت‌نام در رشته‌های ریاضی، تجربی و معارف 13 و برای رشته انسانی 14 است.

 

نکات جالب:

1. تمامی مراحل ثبت‌نام و تکمیل فرم استخدام دانشگاه علوم انتظامی امین به‌صورت کاملاً اینترنتی و رایگان است.

2. تحصیل در آن شبانه‌روزی است.

3. به دلایل امنیتی در دانشگاه علوم انتظامی امین استفاده از گوشی هوشمند مجاز نیست.

 

نحوه ثبتنام در دانشگاه علوم انتظامی امین

ثبت‌نام به‌صورت مستقل و از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی نیروی انتظامی به آدرس «police.ir» انجام می‌گیرد. داوطلبان ابتدا می‌باید وارد سایت شوند، روی گزینه «گزینش» کلیک کنند و پس از طی تمام مراحل ثبت‌نام، کد رهگیری دریافت دارند.

متقاضیان می‌توانند در کنکور سراسری شرکت کنند، اما باید توجه داشته باشند که در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری، کد رشته‌های مربوط به این دانشگاه در دفترچه انتخاب رشته کنکور وجود ندارد. داوطلبان می‌باید هر زمان که این دانشگاه اقدام به جذب نیرو اقدام کرد، در آزمون ورودی آن شرکت کنند و در صورت قبولی در آزمون، مراحل بعدی (مصاحبه، گزینش و...) را بگذرانند.

«مجتمع آموزشی زنان پلیس کوثر» از سال 1378 راه‌اندازی شد و آموزش‌های درجه‌داری، دانش‌آموختگی و تخصصی را برای رسته‌های گوناگون نیروی انتظامی ارائه می‌دهد. علاوه بر درس‌های مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، درس‌های تخصصی و ورزش‌های رزمی و تخصصی نیز به‌منظور تقویت قوای جسمانی و کسب مهارت‌های لازم در ورزش‌های رزمی و دفاع شخصی در سه رشته ورزشی تکواندو، کاراته و جودو به دانشجویان دانشگاه ارائه می‌شود.

برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده به این شکل است که زنان پلیس هم در بعد مهارتی آموزش‌های کامل را ببینند و هم در بعد علمی در جایگاه قابل قبولی قرار داشته باشند. این یعنی زنان پلیسی که از این مجتمع فارغ‌التحصیل می‌شوند، حتماً باید در یکی از ورزش‌های سه‌گانه رزمی، شامل تکواندو، جودو یا کاراته، کمربند مشکی کسب کنند. در زمان فارغ‌التحصیلی از دانشکده کوثر بانوان، پلیس‌های زن حتماً از آمادگی بدنی بالا و قابل قبولی برخوردارند و هم‌زمان مهارت بسیار خوبی در زمینه تیراندازی و رانندگی دارند.

در مجموع اخذ درجه نظامی برای زنان هیچ سقفی ندارد، ولی تا امروز سرهنگ دومی، بالاترین درجه‌ای بوده است که زنان پلیس موفق به اخذ آن شده‌اند. داوطلبان خانم می‌توانند برای ورود به حرفه پلیسی، فرایند ثبت‌نام دانشگاه علوم انتظامی کوثر را انجام دهند. این دانشگاه زیرمجموعه دانشگاه علوم انتظامی امین است اما فقط به داوطلبان خانم اختصاص دارد. همان‌طور که گفته شد، علاقه‌مندان تحصیل در رشته‌های دانشگاه افسری علوم انتظامی امین می‌باید، در آزمون ورودی دانشگاه شرکت کنند و دانشگاه کوثر مخصوص خواهران نیز از این امر مستثنا نیست.

 

آیا شرایط ثبتنام دانشگاه امین و کوثر برابر است؟

- خیر، بعضی از شرایط ذکرشده برای دانشگاه‌های کوثر و امین، مانند شرایط قد، سن و... دارای تفاوت‌هایی هستند. مثلاً حداقل قد قابل‌قبول در دانشگاه کوثر 160 سانتی‌متر است.

آزمون پذیرش دانشجو در دانشگاه افسری کوثر به‌طور مدام و سالانه انجام نمی‌پذیرد. این دانشگاه در صورت نیاز به نیروی جدید برای تعلیم و تربیت افراد، به‌صورت اینترنتی از طریق سامانه نیروی انتظامی به آدرس «police.ir» اطلاعیه خود را مبنی بر پذیرش دانشجویان واجد شرایط منتشر می‌سازد. بدین ترتیب نمی‌توان در خصوص ثبت‌نام دانشگاه افسری کوثر زمان دقیقی را اعلام کرد. چنانچه این دانشگاه خواستار پذیرش دانشجو باشد، معمولاً چند ماه قبل از تاریخ آزمون، زمانی را برای انجام فرایند نام‌نویسی داوطلبان در نظر می‌گیرد.

در دانشگاه‌های علوم انتظامی به رشته «رسته» گفته می‌شود. در دانشکده انتظامی کوثر نیز رسته‌های متفاوتی مانند راهنمایی و رانندگی، آگاهی، انتظامی و غیره وجود دارند، اما برای زنان مثلاً رسته مرزبانی یا رسته‌های دیگری که مرتبط با زنان نیست، وجود ندارد. زنان بیشتر در رسته انتظامی که یک رسته مادر است و در حدی که نیاز باشد، در رسته‌های اطلاعات و آگاهی حضور دارند. زنان ابتدا دوره عمومی را می‌گذرانند و بعد از آن، با توجه به شرایط جسمی و ... مشخص می‌شود که دانشجویان در کدام رسته ادامه تحصیل بدهند.


۳۶۸۳
کلیدواژه (keyword): رشد جوان، میان بر،معرفی دانشگاه،۱۳ مهر،روز نیروی انتظامی،انتخاب رشته تحصیلی،نیروی انتظامی جمهوری اسلامی،ناجا،دانشگاه علوم انتظامی،دانشگاه علوم انتظامی امین،دانشگاه افسری کوثر،آموزشگاه عالی شهربانی،دانشکده فرماندهی و ستاد،درس های نظامی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید