عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

خاک جواهرنشان

  فایلهای مرتبط
خاک جواهرنشان
هر شغلی پیچیدگی‌های خودش را دارد و کسانی که در آن زمینه‌ها شاغل‌اند، تجربه‌هایی دارند که ما آن‌ها را نمی‌دانیم. در این مطلب با دو نفر که در شغل‌هایشان ماهرند، صحبت کردیم و فوت و فن‌های کارشان را پرسیدیم.

فوت‌و‌فن میناکاری روی سفال

میناکاری روی سفال یکی از صنایع دستی ایرانی است که  علاقه‌‌مندان فراوانی دارد. با توجه به اینکه میناکاری کار دست است،ریزه‌کاری‌های بسیاری دارد. در این شماره با میناکاری از شهر تویسرکان استان همدان هم‌صحبت شدیم.


فوت اول: ظرافت به خرج دهیم

میناکاری نوعی ظریف‌کاری است و دقت و ریزبینی بسیار می‌طلبد؛ مثلاً باید «سیاه‌قلم» را غلیظ بکشیم تا زمانی که رنگ‌ها را روی کار می‌زنیم، رنگ‌ها به هم نچسبند و پخش نشوند و کار ظرافتش را از دست ندهد. رنگی که در میناکاری استفاده می‌شود، در ابتدا آبکی و مایع است، اما به محض اینکه از سرنگ بیرون می‌آید، خشک می‌شود و حالت گچی پیدا می‌کند. میناکار باید رنگ را قبل از اینکه خشک شود، به گوشه‌های کار و درزها برساند.


فوت دوم: به کارهای پایه‌ای اهمیت بدهیم

اولین کارها مثل سمباده‌کشیدن، طرح‌زدن و سیاه‌قلم را باید درست انجام داد. اگر این‌ها خراب شوند، باقی کار نیز خراب خواهد شد.


فوت سوم: به جزئیات اهمیت بدهیم

مثلاً هنگام ترکیب رنگ‌ها، به مقدار ترکیبمان توجه کنیم. یا بهتر است نوک سوزن پمپ‌ها را کوتاه کنیم تا با تمرکز بیشتر کار کنیم. در آخر اینکه دمای کوره را دقیق تنظیم کنیم تا مانع از سوختن یا پخش‌شدن رنگ‌ها شویم.




فوت‌و‌فن سفالگری

ایران یکی از مناطقی است که در پیدایش و گسترش سفالگری نقش پر رنگی داشته است. پیشینه این هنر به حدود هشت‌هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. سفال‌های بسیار زیبایی با نقش‌های گیاهان و جانوران از مناطق گوناگون کشور کشف شده‌اند. اختراع چرخ سفالگری توسط ایرانیان هم باعث توسعه و پیشرفت صنعت سفالگری شده است. فوت‌و‌فن‌های این هنر از گذشته تا امروز به یادگار مانده‌اند و به نسل‌های آینده هم منتقل خواهند شد. به‌دلیل ارزشمندی این فوت‌و‌فن‌ها، سراغ سفالگری رفتیم و با او گفت و گو کردیم.


فوت اول: خواباندن گِل

پس از مخلوط‌کردن آب و خاک، خواباندن گل یا عمل‌آوردن و زمان‌د‌ادن به آن  بر کارآیی‌اش خواهد افزود. بهتر است برای رشد باکتری‌ها گل را در جای گرم نگه داریم یا کمی گل قدیمی به گل جدید اضافه کنیم. افزودن نشاسته و سرکه هم به رشد آن‌ها کمک می‌کند. همچنین، برای انعطاف‌پذیری آن می‌توان از کف صابون کمک گرفت.


فوت دوم: چسباندن تکه‌های سفال

وقتی می‌خواهیم دو تکه سفال را به هم بچسبانیم، بهتر است در آن قسمت که قرار است به هم بچسبند، شیارهایی ایجاد و آن را مرطوب کنیم. اگر این کارها را انجام ندهیم،گل‌ها بعد از خشک‌شدن از هم جدا خواهند شد.


فوت سوم: خشک‌کردن سفال‌ها

نباید سفالمان را در معرض هوا خشک کنیم. زیرا هوا رطوبت کافی ندارد و ممکن است گل  بعد از خشک‌شدن ترک بخورد. پس ابتدا آن را مرطوب می‌کنیم تا قابل استفاده باقی بماند.




حقوق کار

در برخی قراردادها آمده است: «ضمن اسقاط کافه خیارات، ولو خیار غبن فاحش ...» معنی این عبارت چیست؟

«اسقاط» به معنای از بین‌بردن و ساقط‌کردن است و «کافه» به معنای تمام و کلیه است. بنابراین، «اسقاط کافه خیارات ولو خیار غبن فاحش» به معنای ساقط‌کردن کلیه اختیارات و توانایی برهم‌زدن معامله است.

به عبارت دیگر، طرفین کلیه اختیارات فسخ قرارداد، از جمله ادعای متضررشدن را از خود ساقط می‌کنند و دیگر نمی‌توانند تحت هیچ شرایطی ادعای فسخ کنند؛ حتی اگر این ضرر بزرگ و قابل چشم‌پوشی نباشد (غبن فاحش). مثلاً ادعای «گران‌خریدن، ارزان‌فروختن، عیب و ایرادداشتن یا فسخ به‌واسطه نپرداختن بهای معامله و مواردی از این قبیل (مگر آنکه فروشنده تدلیس کرده باشد).
بنابراین، در صورت وجود چنین شرطی در قرارداد، باید با نهایت دقت و آگاهی و بررسی کامل هر یک از تعهدات و شرایط، عقد یا قرارداد را امضا کرد. وگرنه، برای جلوگیری از مشکلات آتی، باید چنین بندی را از قرارداد حذف کرد.


۶۴۳
کلیدواژه (keyword): رشد هنرجو، میز مهارت،میناکاری روی سفال،میناکاری،ظریف‌ کاری،سیاه‌ قلم،حقوق کار،اسقاط،کافه،اسقاط کافه خیارات،خیار غبن فاحش،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید