عکس رهبر جدید

صورت حساب خودآگاهی

  فایلهای مرتبط
صورت حساب خودآگاهی
تغییر سبک زندگی، افزایش منابع استرس، چالش‌های زندگی روزمره و تأکید بر مسئولیت‌پذیری افراد، این ضرورت را ایجاب می‌کند که افراد به مهارت‌های زندگی مجهز باشند.

تغییر سبک زندگی، افزایش منابع استرس، چالش‌های زندگی روزمره و تأکید بر مسئولیت‌پذیری افراد، این ضرورت را ایجاب می‌کند که افراد به مهارت‌های زندگی مجهز باشند.

مهارت‌های زندگی مجموعه‌ای از مهارت‌های روانی ـ اجتماعی هستند که توانایی مقابله مؤثر با چالش‌ها و استرس‌ها، و سازگاری با خود، دیگران، جامعه، فرهنگ و محیط را برای فرد به ارمغان می‌آورد.

«سازمان بهداشت جهانی» ۱۰ مهارت تصمیم‌گیری، تفکر نقاد، حل مسئله، مدیریت هیجانات، تفکر خلاق، جذب حمایت اجتماعی، ارتباط مؤثر، مدیریت استرس، همدلی‌کردن و خودآگاهی را به‌عنوان مهارت‌های اساسی‌تر معرفی کرده است. از بین موارد ذکرشده، خودآگاهی به دلیل کارکردهای متعددی که در زمینه‌های مختلف همچون انتخاب‌ها، خودتنظیمی، مدیریت هیجانات و ... دارد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

خودآگاهی توانایی شناخت خود و آگاهی از صفات شخصیتی، نقاط قوت و ضعف، رفتارها، احساسات، خواسته‌ها، ترس‌ها و انزجارهای خویش است. هدف از خودآگاهی توانایی شناخت ویژگی‌های مثبت و منفی جسمانی، روانی و اجتماعی است که در نتیجه  آن فرد به‌صورت واضح و صریح ارزش‌های خود را می‌شناسد و به تصویر واقع‌بینانه‌ای از خود دست می‌یابد.

تمرین: برگه‌ای سفید بردارید و «نقاط قوت و ضعف»، «فعالیت‌های لذت‌بخش ـ فعالیت‌های کسل‌کننده» و «ویژگی‌های شخصیتی» خود را روی آن بنویسید. سعی کنید هر چه می‌توانید فهرست‌های خود را طولانی‌تر بنویسید. حال نقاط ضعف خود را از نظر قابل تغییربودن و یا غیرقابل تغییربودن از یکدیگر تفکیک کنید. بدین معنی که آن دسته از ویژگی‌های منفی را که می‌توانید با تلاش‌ها هوشمندانه و اراده خود آن‌ها را از بین ببرید، از ویژگی‌های منفی که نمی‌توان آن‌ها را تغییر داد (برای مثال، میزان قد؛ اگر سن شما بالای 25 سال است) تفکیک کنید.

آنچه که متوجه می‌شوید این است که فهرست ویژگی‌های منفی که می‌توانید آن‌ها را تغییر بدهید، همواره بلندتر از فهرست ویژگی‌هایی است که لازم است آن‌ها را بپذیرید. در گام بعدی برای از بین بردن هر یک از ویژگی‌های منفی قابل تغییر راه‌حل‌هایی بیابید و برنامه‌ای راهبردی تا زمان رسیدن به هدف مورد نظر (مثلاً دو ماه، سه ماه و ...) طراحی کنید. حال با دقت به اجرای برنامه بپردازید.



منبع

رادفر، شکوفه و حمیدی، فریده (1387). راهنمای آموزش مهارت‌های زندگی (ویژه مدرسین). پژوهشکده مهندسی و علوم پزشکی جانبازان. تهران.


۷۵۷
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش مشاور مدرسه، مهارت های خود آگاهی،مهارت‌های زندگی،منابع استرس،چالش‌ های زندگی روزمره،مسئولیت‌ پذیری،تغییر سبک زندگی،سازمان بهداشت جهانی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید