عکس رهبر جدید

شغل، کتاب دوست!

  فایلهای مرتبط
شغل، کتاب دوست!
پدرام عسگری ۱۹ ساله است و به عنوان کتاب‌فروش در یکی از کتاب‌فروشی‌های شهر تهران کار می‌کند. او می‌گوید که از ۱۲ سالگی کتاب خواندن را شروع کرده و بعد از آن کتاب یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی‌اش شده است. او دلیل مهمی برای دوست داشتن شغلش دارد: «کتاب‌فروش‌بودن باعث می‌شود که من خودم را بیشتر در معرض و جریان زندگی‌کردن قرار بدهم. این اتفاق تأثیر مهمی در زندگی‌ام گذاشته است و باعث می‌شود هر روز در شیوه‌ نگاهم و تفکرم تغییری ایجاد کنم.»

مهارت‌ها و اطلاعات لازم برای اینکه کتاب‌فروش شویم:

• اول از همه باید کتاب‌های زیادی خوانده باشید و کتاب‌های زیادی را بشناسید.

اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید، مهارت برقراری ارتباط با مردم و داشتن حافظه خیلی مهم است. افراد از شما کتابی می‌خواهند و باید بتوانید با صحبت‌کردن خواسته‌های ‌آن‌ها را بفهمید یا آن‌ها را برای خریدن کتاب قانع کنید. برای همین هم باید حافظه‌تان قوی باشد، اسم کتاب‌ها، ماجرایشان و جایی را که کتاب گذاشته شده است، خیلی زود به یاد بیاورید.

باید جست‌وجوگر باشید و بدانید جدیدترین کتاب‌ها چه هستند و چه محتوایی دارند.

ارتباط درست با همکارانمان در کتاب‌فروشی و شناخت دیگر کتاب‌فروش‌ها و یادگرفتن چیزهای جدید از آن‌ها هم مهم است.



مزایای این شغل چیست؟

همه ما می‌دانیم که کتاب بهترین دوست ماست، اما حالا فرصت داریم دوست‌های بیشتری داشته باشیم. آن‌ها را مطالعه کنیم و اطلاعاتمان را افزایش بدهیم؛ چون خواندن کتاب دیگر شغل ماست.



سختی‌های این شغل چیست؟

شاید فکر کنید کتاب‌فروش‌ها فقط کتاب را معرفی می‌کنند و می‌فروشند. اما وقتی در کتاب‌فروشی کار می‌کنید، پیگیری خبر کتاب‌ها، پیدا کردن آن‌ها، سفارش آن‌ها، چیدن آن‌ها در قفسه و پیگیری‌کردن خیلی فوری خواسته مراجعه‌کنندگان از کارهای روزانه شماست.

مثل همه مشاغل کار کتاب هم مشکلات خاص خودش را دارد. تسلط روی تمام خواسته‌های متقاضیان و پیگیری لحظه‌ای اخبار این حوزه از سختی‌های کار کتاب‌فروشی می‌تواند باشد.



یک کتاب‌فروش چقدر باید کتاب بخواند؟

به نظر من باید سؤال را برعکس کنیم و بپرسیم: یک کتاب‌فروش چقدر می‌تواند کتاب نخواند؟ ما هر روز شاهد بارش اطلاعات زیاد و چاپ کتاب‌های فراوان هستیم. وقتی مشتری به ما مراجعه می‌کند و درباره یک کتاب صحبت می‌کند، اگر ما درباره آن کتاب اطلاعاتی داشته باشیم، او بیشتر به ما اعتماد می‌کند. اما فکرش را بکنید که ما ندانیم او درباره چه چیزی حرف می‌زند. خیلی از مشتری‌ها بیشتر به خاطر احساس خوبی که از کتاب‌فروش یک مجموعه می‌گیرند، مرتب به کتاب‌فروشی سر می‌زنند و از صحبت و تبادل نظر لذت می‌برند.



این شغل فرصتی برای پیشرفت دارد؟

کتاب‌فروش‌بودن به خودی خود شغل کاملی است. اما اگر بخواهم به عنوان یک سکوی رشد به آن نگاه کنم، می‌توانم این‌طور بگویم که از طریق این شغل می‌شود روابط خوبی با اهل قلم و نشریات و مجلات پیدا کرد و اگر به این حوزه‌ها علاقه‌مند باشیم، می‌توانیم خیلی بیشتر وارد دنیای کتاب‌ها شویم.

 

۱۶۵۱
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان، مشاغل،گفت و گو،کتابفروشی،کتابفروش،شغل کتابفروشی،پدرام عسگری،کتاب خواندن،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید