عکس رهبر جدید

سفر به استان سمنان توران زیبای ایران

  فایلهای مرتبط
سفر به استان سمنان توران زیبای ایران
من همراه پدر و مادرم به جاهای مختلف ایران سفر می‌کنیم. من در این سفرها با طبیعت رنگارنگ و مردم مناطق گوناگون سرزمینمان آشنا می‌شوم و هرچه می‌بینم، یاداشت می‌کنم و با دوربین ساده‌ای که دارم، عکس می‌گیرم. بعد که به خانه برمی‌گردم با استفاده از آن‌ها گزارشی می‌نویسم و در کلاس برای همکلاسی‌هایم می‌خوانم.

توران، پارک خیلی خیلی بزرگی در ایران است. فکر نکنی مثل پارک‌های شهر می‌توانی در آن به راحتی قدم بزنی. به این نوع پارک‌ها، پارک ملّـی یا منطقه‌ی  حفاظت شده می‌گویند. در این پارک‌ها جانوران و گیاهان وحشی زیادی زندگی می‌کنند. نگهبان‌هایی به نامِ مُحیط‌بان از این پارک‌ها مراقبت می‌کنند. آن‌ها خیلی طبیعت را دوست دارند. امیدوارم تو هم به استان سمنان سفر کنی و پارک ملّی توران، این دشتِ زیبای گرم و خشک را ببینی.



آیا می‌دانی؟

با این‌که توران جای امنی برای جانوران است، بعضی شکارچی‌ها  بدون اجازه به آن‌جا می‌روند و حیوانات را شکار می‌کنند. به همین دلیل، ممکن است بسیاری از جانورانِ توران برای همیشه از بین بروند.

گورخر، یوزپلنگ آسیایی و زاغ بور از جانوران بسیار معروفی هستند که فقط در  بیابان‌های گرم و خشک توران زندگی می‌کنند. زاغِ بور پرواز کردن را دوست ندارد و روی زمین می‌دَوَد. او کنار گیاه قیچ زندگی می‌کند و برای فرار از جانوران شکاری، لای بوته‌ها پنهان می‌شود.



توران را به اتاقت بیاور

دوست داری گوشه‌ای از پارکِ طبیعی توران را به اتاقت بیاوری؟ مدادهای رنگی و کاغذ نقّاشی‌ات را بردار. می‌توانی شش کاغذ را با چسب به هم بچسبانی و یک کاغذ بزرگ‌تر بسازی. حالا یک دشت بدون درخت و پر از خار بکش. بعد یک یوزپلنگ با دو توله به این دشت اضافه کن. در فاصله‌ای دورتر چند گورخر بکش.  یادت باشد گورخر ایرانی با گوراسب راه راه که در آفریقا زندگی می‌کند، فرق دارد.

درّنده‌ترین جانوران هم به مُحافظ نیاز دارند. پس یک مُحیط‌بان هم بکش که دوربین به دست مراقب است. کشیدن زاغِ بور را فراموش نکن. وقتی تابلویت کامل شد، آن را روی دیوارِ اتاقت بچسبان. می‌توانی از آن عکس بگیری و برای ما ارسال کنی و جایزه بگیری.

 

۶۷۱
کلیدواژه (keyword): رشد نوآموز، من کشورم را دوست دارم، استان سمنان،توران،پارک ملی توران،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید