عکس رهبر جدید

مانع‌زدایی‌ اجرای‌ برنامه‌های‌ درسی

  فایلهای مرتبط
مانع‌زدایی‌ اجرای‌ برنامه‌های‌ درسی
نیروی کار ماهر محور توسعه اقتصادی کشورهاست و اساس آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای، تربیت نیروی کار ماهر است. کشورهای توسعه‌یافته با شناخت درستی که از نقش مهم آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای داشته‌اند، به سرمایه‌گذاری در آن پرداخته‌اند. ازاین‌رو، آموزش‌وپرورش بزرگ‌ترین دستگاه ارائه‌دهنده آموزش‌ و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی رسمی در سطح صلاحیت حرفه‌ای موردنیاز دنیای کار است. دانش‌آموزان امروز، نیروی کار ماهر فردای کشور هستند که در عرصه اقتصاد کشور نقش‌آفرینی می‌کنند.

نیروی کار ماهر محور توسعه اقتصادی کشورهاست و اساس آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای، تربیت نیروی کار ماهر است. کشورهای توسعه‌یافته با شناخت درستی که از نقش مهم آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای داشته‌اند، به سرمایه‌گذاری در آن پرداخته‌اند. ازاین‌رو، آموزش‌وپرورش بزرگ‌ترین دستگاه ارائه‌دهنده آموزش‌ و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی رسمی در سطح صلاحیت حرفه‌ای موردنیاز دنیای کار است. دانش‌آموزان امروز، نیروی کار ماهر فردای کشور هستند که در عرصه اقتصاد کشور نقش‌آفرینی می‌کنند.

نیازسنجی صورت‌گرفته در کشورها نشان‌دهنده آن است که بیش از 75 درصد از نیروی کار ماهر شاغل موجود در دنیای کار، در سطح کارگر ماهر و تکنیسین هستند.

با استقرار نظام جدید آموزشی، آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای با رویکرد آموزش مبتنی بر شایستگی در آموزش‌وپرورش سیر تحولی خود را آغاز کرد. اما هنوز چالش‌های متعددی در اجرای مطلوب این آموزش‌ها وجود دارد که با برداشتن موانع و حمایت‌های لازم می‌توان توسعه کمی و کیفی این آموزش‌ها را تضمین کرد.

برای نمونه در نظام جدید آموزش‌هـــای فنی‌وحرفـــه‌ای، پودمان ـ‌ درس‌های مستقل که هر کدام معرف شغلی در دنیای کار هستند با رویکرد شایستگی‌محور ارائه می‌شوند. برای برخی از رشته‌ها که مشاغل آن‌ها در بازه زمانی خاصی در کشور نتیجه می‌دهند و بستگی به فصل‌های سال دارند، مانند رشته‌های امور باغی و امور زراعی، هنگام برداشت محصولات کشاورزی در فصل تابستان است و لذا اگر زمان آموزش (سال تحصیلی) هنرجویان در پایان خردادماه به پایان برسد، نه آموزش و نه ارزشیابی مبتنی بر شایستگی محقق نخواهد شد. انطباق سال تحصیلی با فرایند تولید در رشته‌های کشاورزی که خبر آن در این شماره آمده، ازجمله مصادیق رفع موانع و حمایت از رشته‌های بخش کشاورزی است. مسلماً با اجرایی‌شدن آن انتظار می‌رود کیفیت آموزش در این رشته‌ها ارتقا یابد.

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در سال‌های اخیر همواره بر توسعه رشد اقتصادی کشور تأکید ویژه داشته‌ و برای تنظیم برنامه‌های سالانه کشور بر محور رشد اقتصادی رهنمون‌هایی برای مسئولان و مردم ارائه کرده‌‌اند. امسال نیز که سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها نام گرفته، فرصت مناسبی است که همه ذی‌نفعان آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی در رفع موانع و اقدامات حمایتی از این آموزش‌ها بکوشند.

• تربیت و جذب مؤثر هنرآموز/ استادکار در رشته‌های فنی و مهارتی،

بهبود مشارکت در ارائه و اجرای آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی،

احیا و توسعه هنرستان‌های جوار،

توسعه و بهبود فضا و تجهیزات،

اصلاح قوانین استخدامی نیروی کار ماهر،

به رسمیت شناختن مسیر توسعه حرفه‌ای،

و توسعه رشته‌های موردنیاز کشور،

از جمله مواردی هستند که رفع موانع در آن‌ها و در نظر گرفتن حمایت‌های لازم، در ارتقای آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی مؤثر است.

این مجله آمادگی دارد با دریافت نظرات شما عزیزان، حاصل تجربیات ارزشمندی را که در اجرای آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی داشته‌اید، در قالب مقاله، گفت‌وگو، خبر و ... مهیای چاپ سازد و نظرات شما را درباره موانع پیش روی توسعه آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی و پیشنهادهای مؤثرتان در جهت پشتیبانی از این آموزش‌ها را منعکس کند.


۵۱۳۶
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش، سرمقاله،
محمد پروین
۱۴۰۱/۱۲/۲۶
0
0
0

خوب

علیرضا شهریاری
۱۴۰۱/۱۲/۲۵
0
0
0

من رشته فنی حرفه ای خیلی دوست دارم و میخواهم یک مهندس کشاورزی خوبی باشم ممنون

پوریا رستمی
۱۴۰۱/۱۲/۱۰
0
0
4

خوب

نگین رضایی
۱۴۰۱/۱۲/۰۹
0
0
0

این سنجش به ما کمک میکند تا استعداد خود را پیدا کنبم.

Javad bidkhori
۱۴۰۱/۱۲/۰۹
0
0
1

سلام من به رشته فنی و حرفه ای خیلی علاقه دارم میخوام در رشته فنی حرفه ای خیلی موفق باشم بهترین مکانیک بشم ممنون


نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید