عکس رهبر جدید

قرآن نور است

  فایلهای مرتبط
قرآن نور است
گفت‌و‌گو با حنانه خلفی، نوجوان حافظ قرآن

حنانه خلفی امسال در کلاس هشتم درس می‌خواند و حسابی سرش شلوغ است. چون هم‌زمان دارد برای کنکور کارشناسی ارشد هم درس می‌خواند. شاید تعجب کرده باشی و بگویی: چطور نوجوانی که در کلاس هشتم درس می‌خواند، قرار است کنکور ارشد بدهد؟! اصلاً مگر دوره  کارشناسی را پشت سر گذاشته است؟ من هم مثل تو دلم می‌خواست درباره  حنانه بیشتر  بدانم. برای همین، یک روز صبح در مدرسه‌اش با هم قرار گذاشتیم و درباره  همه‌چیز صحبت کردیم.

سبک زندگی حنانه به‌خاطر فعالیت‌هایی که در زمینه  قرآن دارد، کمی متفاوت است. مثلاً او این روزها کلاس هشتم را غیرحضوری و در خانه، و بدون شرکت در کلاس‌های مجازی مدرسه، می‌خواند. پدرش که معلم بازنشسته است، درس‌ها را با او کار می‌کند و اتفاقاً نمره‌هایش هم عالی است و پارسال معدلش 20 شد. حنانه این روزها هم برای آزمون کارشناسی ارشد سازمان سنجش درس می‌خواند و هم آزمون سازمان تبلیغات. او در کنار درس‌های مدرسه روزی یکی دو جزء از قرآن را هم مرور می‌کند.

 

کسانی که مرا همراهی و حمایت کردند

حنانه در دوره  ابتدایی و از پایه سوم و چهارم، هفته‌ای یک روز به مدرسه می‌رفت؛ چون برنامه‌های زیادی داشت. کلاس هفتم را غیرحضوری خواند و امسال هم غیرحضوری درس می‌خواند؛ چون برای کنکور کارشناسی ارشد دارد آماده می‌شود. برای همین می‌گوید، در کنار تلاش‌هایش برای رسیدن به موفقیت‌های این روزهایش، همراهی مدرسه خیلی مهم بوده است. بنابراین در کنار پدر و مادرش، از همه معلم‌ها و کادر مدرسه و همین‌طور از مدیرهای مدرسه‌هایش، خانم پازوکی‌زاده و خانم کارگر، تشکر کرد که او را همراهی کردند. همین‌طور از همه کسانی که کنارش بودند و حمایتش کردند و صفحه‌های مجازی‌اش را دنبال می‌کنند هم تشکر کرد.

 

اولین دختر

حنانه خلفی در 10 ‌سالگی سی‌دی ترتیل کل قرآن را منتشر کرد و عنوان اولین دختری را گرفت که مجوز ضبط ترتیل کل قرآن را به او داده‌اند. او می‌گوید: ما هرچه داریم، از شهدا و از رهنمودهای رهبری داریم که فرمودند ما 10 میلیون حافظ باید داشته باشیم و اگر این 10 میلیون حافظ را داشته باشیم، دیگر تهاجم فرهنگی معنایی ندارد.

 

چطور وقت میکنی همه  این کارها را انجام بدهی؟

من از صبح که از خواب بیدار می‌شوم، مشغول درس‌خواندن می‌شوم و زمانم را از دست نمی‌دهم. تقریباً روزانه هفت‌هشت ساعت زمان برای درس‌خواندن می‌گذارم. سه تا از درس‌های هشتم را هم تابستان خوانده بودم و تکمیل کردم. البته این‌طور نیست که همه زمانم را درس‌خواندن و مرور قرآن پر کند. در کنار همه  این فعالیت‌ها، به تفریح و گردش هم می‌رسم.

 

چطوری است که کلاس هشتم هستی، و قرار است کنکور کارشناسی ارشد بدهی؟

قبل از این، من در آزمون درجه 3 سازمان تبلیغات قبول شدم و توانستم مدرک درجه 3*را طبق قوانین که معادل کارشناسی است، بگیرم. یعنی دیگر برای دوره  کارشناسی به دانشگاه نرفتم. در آزمون کارشناسی سازمان سنجش هم شرکت کرده بودم و توانستم مدرک کارشناسی را در رشته  علوم قرآن و حدیث بگیرم. این روزها هم برای آزمون کارشناسی ارشد درس می‌خوانم. وقتی در این آزمون قبول شوم، می‌توانم به دانشگاه بروم و درسم را از دوره کارشناسی ارشد ادامه بدهم.

 

چرا سراغ حفظ قرآن رفتی و چقدر طول کشید تا حافظ کل شوی؟

از همان سن کودکی با قرآن مأنوس بودم. خواهر و برادرم حافظ قرآن بودند و برای همین من هم تشویق شده بودم قرآن را حفظ کنم. البته فقط به خاطر محیط و شرایط نبود. خودم به قرآن خیلی علاقه داشتم. آن روزها قرار بود من روزی یک صفحه از قرآن را حفظ کنم، اما یک روز که پدرم نبود، سوره الرحمن را که سه صفحه و نیم است، کامل حفظ کردم و این به‌خاطر علاقه خودم بود. حتی اگر پدر و مادرم اجازه می‌دادند، بیشتر از این هم می‌توانستم حفظ کنم.

 

چه چیزی در قرآن هست که باعث میشود تو اینقدر به آن علاقهمند باشی؟

قرآن نور است؛ شفا و رحمت است. قرآن ذکر است و دل با ذکر و یاد خدا آرام می‌گیرد.

 

تا حالا کسی نسبت به زندگی تو واکنش منفی نشان داده است؟

بله، خب نظرات مخالف هم وجود دارند. مثلاً شنیدم که درباره‌ام می‌گفتند بچگی نکرده. اما باید بگویم من به برکت قرآن، هم بیشترین سیر و سیاحت را داشته‌ام و هم بیشترین لذت را از زندگی برده‌ام. چون در مسابقه‌های کشوری و بین‌المللی شرکت کرده‌ام و برای اجرای برنامه، سفرهای داخلی و خارجی متعددی داشته‌ام. مثلاً علاوه بر سفرهای داخلی، چندین بار برای مسابقات قرآنی به لبنان، سوریه، عراق، ترکیه، روسیه، امارات و بوسنی و هرزه‌گوین رفته‌ام.

 

در اوقات فراغتت چهکار میکنی؟

هم فیلم نگاه می‌کنم و هم کتاب می‌خوانم. فیلم‌هایی را که روایت دینی دارند، خیلی دوست دارم. از بین کتاب‌ها هم بیشتر کتاب‌های داستان و خاطرات شهیدان را می‌خوانم. این کتاب‌ها حس خوبی به من می‌دهند و در زندگی خیلی تأثیرگذارند.

 

در فضای مجازی هم هستی؟

بله. در اوقات فراغت در فضای مجازی هم فعالیت دارم و قرآن را تبلیغ می‌کنم. البته می‌خواهم فعالیتم را در این فضا و همچنین در رسانه بیشتر کنم. چون می‌خواهم «زینب قرآن» باشم و مثل حضرت زینب‌(س) مبلغ قرآن باشم. رهبری هم فرموده‌اند فضای مجازی را برای دشمن خالی نگذارید.

 

دوستانت هم با دیدن تو تشویق شدند که قرآن را حفظ کنند؟

بله، خیلی از دوستانم وقتی مرا دیدند، شروع کردند به حفظ‌کردن قرآن. گاهی هم پیش می‌آید که بعد از سفرها، پدر و مادر دختران نوجوان به پدر و مادرم زنگ می‌زنند و می‌گویند از آن موقع که دخترم دختر شما را دیده، حفظ قرآن را شروع کرده است.

 

 

حنانه در آخر گفتوگویمان گفت: «می‌خواهم از کادر پزشکی و درمانی تشکر کنم و از همه مردم بخواهم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و ماسک بزنند. در قرآن هم آمده است با دست خودتان، خود را به هلاکت نیندازید.»

 

 

* سازمان دارالقرآن کریم که از زیر مجموعه‌های سازمان تبلیغات اسلامی است؛ هر ساله یک دوره آزمون تخصصی حفظ قرآن کریم براساس ضوابط معینی برگزار می‌کند؛ در 5 سطح مدرک تخصصی ارائه می‌دهد. مدارک درجه 1 تا 5 به ترتیب همتراز و معادل با مدرک دکترا، کارشناسی ارشد، کارشناسی، کاردانی و دیپلم است.


۳۲۳۹
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان، گفت و گو،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید