آموزگاران خلاق برای پیشبرد جریان یاددهیـ یادگیری از هر فرصتی استفاده میکنند. فاطمه الیاسی از دبستان شهید آیت شاهینشهر (اصفهان)، با توجه به اهمیت شعار سال 99 و «جهش تولید»، برای به بار نشاندن هدف جهش تولید در دانشآموزان و آشنایی آنان، دست به کار فعالیت عملی یا فرهنگی شده است. او میگوید: توجه به موضوع شعار سال میتواند به آفرینشهای مهارتی در کلاس منجر شود.
الیاسی در تبیین مقدمات فعالیت خود میگوید: «در این زمینه لازم بود اهمیت موضوع را به دانشآموزانم، به شرح زیر، توضیح دهم:
- برطرفکردن تناقض شعار جهش تولید و ارتباط آن با آموزشوپرورش.
- ایجاد انگیزه برای تحقق شعار سال در اولیا و دانشآموزان و حتی همکاران.
- تبیین اولویتهای مهارتآموزی و پرورش خلاقیت در دانشآموز و جذب ایدههای نو.
- استفاده از تخصص اولیا در نیل به این هدف و تقدیر از ایدههای برتر.
- وی میافزاید: اما در ادامه، به دلیل شیوع کرونا، به این فکر رسیدم که در فضای مبتنی بر آموزش مجازی، جوی انگیزشی برای ارائهی ایدهها و آموزش مهارتمحور راهاندازی کنم. پس اینگونه به شرح اولویتها پرداختم:
- مهارتمحوری دانشآموزان ابتدایی را با تمرکز بر موضوع جهش تولید دنبال کنم.
- با توجه به اینکه دورهی ابتدایی بهترین دورهی یادگیری است، در ارائهی تکالیف به دانشآموزان، به فرهنگ درست استفاده و تولید داخلی و ملی اشاره کنم تا از این طریق زمینهی جهش تولید فراهم شود.
- آموزگاران برای تکالیف دانشآموزان موضوع شعار سال را مورد توجه قرار دهند.
- برنامهی ملی هویت کودکان اسلام و ایرانی را در برنامهریزیهای آموزش ابتدایی مورد نظر قرار دهیم.
- نگرشهای لازم و حس مسئولیتپذیری را از اوایل کودکی ایجاد کنیم تا اهمیت کار و تلاش به دانشآموزان آموزش داده شود.
- ذائقهی دانشآموزان را از حافظهمحوری به سمت مهارتمحوری تغییر دهیم.