عکس رهبر جدید

ضرورت یادگیری سیار

  فایلهای مرتبط
ضرورت یادگیری سیار
روش‌های سنتی آموزش و یادگیری، با ظهور فناوری‌ها و روش‌های نوین، کـارایی خـود را از دست می‌دهند یا به‌صورت کلی متحول می‌شوند. یادگیرندگان برای هم‌گام‌شدن با محیط مدام در حـال تغییـر اطراف خود، باید به‌دنبال شیوه‌ها و رویه‌های جدیدی برای انتقـال دانـش و افـزایش یـادگیری باشـند. تمـدن جدید برای افزایش دانش افراد جامعه، به ابزاری قدرتمند نیاز دارد که به‌موقع، کم‌هزینه، سـریع و مطمـئن باشـد (فیضی و رحمانی،۱۳۸۳ به نقل از اخوان دردشتی، ۱۳۹۱). پیدایش و توسـعه فنـاوری‌های ارتبـاطی و اطلاعـاتی و گسـترش نقـش و کارکردهـای آن‌ها، جهش و حرکتی نوین در تعریف و تدوین نوع جدیدی از یادگیری را فـراهم آورده کـه یادگیری سیار یکی از آن‌هاست.

اهمیت کاربرد یادگیری سیار

امروزه با توجه به استفاده گسترده کاربران از فناوری‌های نوظهور، آموزش در الگوی سنتی همچون نوعی آمـوزش برای همگان امکان‌پذیر نیست و ارائه سیستمی که بتواند به‌صورت خودکار با سطح دانش و علاقه‌های کاربران هماهنگ شود، اهمیت فراوانی دارد. تحـولات عرصـه آموزش نوید آن را می‌دهد که می‌توان محـیطی مناسـب یـادگیری، در سـطحی وسیع و با انعطاف‌پذیری لازم در دسترس همگان قرار داد و آن محیط یادگیری، می‌تواند یادگیری سیار باشد.

در خصوص مزیت‌های استفاده از یادگیری سیار می‌توان گفت: «فناوری‌های یادگیری سیار در آموزش، از جمله فناوری‌های مطلوب و مهمی هستند که بسیاری از هدف‌های آموزشی در آموزش از راه دور را برآورده می‌سازند. یادگیری سیار تجربیات و اطلاعات را بدون توجه به زمان و مکان به یادگیرندگان ارائه می‌دهد. پیشرفت فناوری‌های سیار و به‌خصوص تلفن همراه، فرصت مناسبی را برای یادگیری در اختیار افراد می‌گذارد و آن‌ها می‌توانند از فناوری‌های سیار به‌صورت مطلوب استفاده کنند. از سوی دیگر، برطرف‌کردن سریع نیازهای افراد از طریق این نوع یادگیری، و همه‌جایی و همه‌زمانی بودن آن، علاقه به استفاده از فناوری‌های یادگیری سیار را افزایش داده است» (احمدی، 1393). حل مسائل پیش ‌رو در محیط آموزشی و تجربیات یادگیری برخط که فناوری‌های سیار از جمله آن‌ها هستند، موجب محبوبیت این نوع از یادگیری به‌ویژه در این روزها شده که بیماری کرونا بروز کرده و آموزش و تدریس در نظام‌های آموزشی دنیا مجازی شده است.

به نظر می‌رسد، یکی از ویژگی‌های محوری فناوری‌های جدید، همچون یادگیری سیار، این است که با کشف روش‌های جدید، یادگیری را با کیفیت بالا و همچنین پایدارتر از روش‌های مرسوم به وجود می‌آورد. بنابراین یادگیری سیار می‌تواند به کمک یادگیری‌های مرسوم بشتابد و به‌صورت نظام‌مند و در ارتباط با دیگر انواع یادگیری، برای رسیدن به هدف‌های آموزشی مؤثر واقع شود. یادگیری سیار می‌تواند در محیط‌های یادگیری الکترونیکی نیز مؤثر باشد. بنابراین مهم‌ترین ویژگی‌های یادگیری سیار در مقابل سایر یادگیری‌ها، «موقعیت‌مداری» (بدون زمان و مکان خاص) و «تقویت روحیه حل مسئله یادگیرندگان» است.

 

جمعبندی

با توجه به اهمیت کاربست یادگیری سیار در محیط‌های آموزشی که بیان شد، می‌توان گفت: به‌منظور اجرای درست این نوع یادگیری، باید زیرساخت‌ها و بسترهای نرم‌افزاری، سخت‌افزاری، فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و اقتصادی آن به‌نحو مطلوب مهیا شود تا بتوان آثار مثبت آن را مشاهده کرد. زیرا اگر این بسترها مهیا نشوند، ممکن است چالش‌های فراوانی برای یادگیرندگان به وجود بیاید. امید است دست‌اندرکاران تعلیم‌و‌تربیت کشور تدابیر بهتری برای این مورد اندیشیده باشند.

 

۱۳۳۹
کلیدواژه (keyword): رشد فناوری آموزشی، پرونده ویژه، یادگیری سیار،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید