عکس رهبر جدید

پویش و پوشش سراسری مجازی در دوره پیش‌دبستان

  فایلهای مرتبط
پویش و پوشش سراسری مجازی در دوره پیش‌دبستان
در شرایط موجود، با شیوع کووید ۱۹، امکان تعطیلی آموزش‌وپرورش دوره پیش‌دبستانی به‌عنوان دوره‌ای رسمی و امری حاکمیتی، همچون سایر دوره‌های تحصیلی، وجود ندارد. تعمیم دوره پیش‌دبستان حسب راهکار ۱-۵ سند تحول بنیادین و جذب حداکثری نوآموزان با اولویت مناطق دوزبانه، دارای ضریب محرومیت، عشایر، حاشیه شهر و ...، استفاده از ظرفیت‌های مورد استفاده در سنوات گذشته از جمله کلاس‌های چندپایه کم‌جمعیت، مدرسه‌های غیردولتی و فضای مازاد مدرسه‌های دولتی مورد تأکید است.

تصمیم‌گیری در رابطه با آموزش‌وپرورش پیش‌دبستانی حضوری، غیرحضوری و ترکیبی، با توجه به مصوبات ستاد کرونا در سطح منطقه انجام می‌شود. با توجه به ویژگی‌های کودکان و نیاز آن‌ها به برقراری ارتباط با مربیان، بهترین و مؤثرترین شیوه آموزش، حضوری و ترکیبی است که در حال حاضر در برخی مناطق کشور، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در حال برگزاری است. لذا حمایت از تداوم فعالیت کلاس‌های پیش‌دبستانی شروع‌‌شده و افزایش آن‌ها حسب انتخاب و تمایل خانواده‌ها ضروری است.

آموزش مجازی رایگان ویژه نوآموزان دوره پیش‌دبستانی است که تاکنون ثبت‌نام نکرده‌اند و جایگزین آموزش حضوری، ترکیبی و غیرحضوری، با هدایت مستقیم مربی پیش‌دبستانی، نخواهد شد، بلکه پاسخی متناسب با موقعیت موجود است. حفظ و ارتقای کیفیت آموزش و پرورش دوره پیش‌دبستانی مستلزم توجه به ویژگی‌های کودکان، اهداف پیش‌بینی‌شده در برنامه درسی مصوب 770 شورای عالی آموزش‌وپرورش، با استفاده از چندرسانه‌ای‌های جذاب و جلب همراهی و مشارکت والدین است.

در راستای تسهیل شرایط حضور همگانی در این طرح و رعایت حداکثری دستورالعمل‌های بهداشتی، امکان ثبت‌نام نوآموزان بازمانده از دوره پیش‌دبستان از طریق پایگاه‌های ثبت نامی اعلام شده در کلیه شهرستان‌ها، مناطق و نواحی آموزش‌و‌پرورش کشور فراهم شده است. پس از ثبت‌نام در پایگاه‌های معرفی‌شده منطقه و احراز هویت، ثبت در سامانه سناد و کلاس‌بندی در شبکه شاد انجام می‌شود و امکان استفاده از محتوای فعالیت‌های موجود در برنامه برای کودک و خانواده میسر می‌شود.

شبکه آموزشی شاد فرصتی است که مربیان می‌توانند با نوآموزان و اولیا ارتباط داشته‌باشند و جریان یادگیری را هدایت و تسهیل کنند. محتوای دوره پیش‌دبستانی در کانال‌هایی در شبکه شاد بارگذاری می‌شوند و در اختیار مربیان و والدین قرار دارند.

با توجه به اینکه تجربه آموزش رسمی، آن ‌هم در فضای مجازی، برای نوآموزان پیش‌دبستانی و والدین آن‌ها تجربه‌ای نو و جدید است، لازم است ملاحظاتی در نظر گرفته شود تا ضمن جلب اعتماد آن‌ها، تعاملی دوسویه و مؤثر برقرار شود. علاوه بر برگزاری کلاس در شبکه شاد، لازم است با تولید و بهره‌برداری از چندرسانه‌ای‌های جذاب، فعالیت‌های آموزشی و پرورشی به انضمام روش کار، در قالب راهنماهای ساده و روشن در اختیار والدین قرار گیرند تا آن‌ها بتوانند نقش تربیتی خود و همیاری با مربی را در منزل به‌خوبی ایفا کنند.

براساس سند برنامه درسی ملی مصوب شورای عالی آموزش‌و‌پرورش، برنامه‌های آموزشی و تربیتی دوره پیش‌دبستان و میزان حضور نوآموزان، با توجه به ویژگی‌های کودکان، منعطف و سیال است. بر این اساس، جدول زمان‌بندی برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های آموزشی و پرورشی دوره پیش‌دبستان و هماهنگی برنامه‌های ملی- استانی و منطقه‌ای به ادارات کل آموزش‌وپرورش ارسال شده است. توجه به شرایط فرهنگی و بومی، تفاوت‌های فردی، تلفیقی و پودمانی‌بودن فعالیت‌ها متناسب با توانایی‌ها، نیازها و علاقه‌های فطری کودکان، با مشارکت و فعال‌بودن خانواده‌ها در تحقق اهداف، مورد تأکید است.

طی دو فصل گذشته پاییز و زمستان برنامه‌های ویژه کلاس پیش‌دبستان در مدرسه تلویزیونی ایران در شبکه قرآن، روزهای شنبه از ساعت 11 و در شبکه آموزش همه‌روزه از ساعت 13:30 پخش شده است. شما می‌توانید با مراجعه به سایت شبکه‌های مزبور، از ساعات پخش برنامه در فصل بهار مطلع شوید و از آن بهره‌برداری کنید. همچنین، انتظار می‌رود با استفاده از ظرفیت صداوسیمای استانی در دو بخش رادیو و تلویزیون، بستر دسترسی همه کودکان به فعالیت‌های آموزشی‌ـ پرورشی دوره پیش‌دبستانی فراهم شود. بهره‌برداری از کلیه امکانات موجود در گرو همراهی و مشارکت فعال خانواده‌ها در اجرای فعالیت‌های ارائه شده است.

 

پویش و پوشش سراسری مجازی در دوره پیش دبستان


۱۲۲۷
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش پیش‌دبستانی، گزارش، آموزش مجازی،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید