عکس رهبر جدید

فرایند تولید کتاب‌های درسی

  فایلهای مرتبط
فرایند تولید کتاب‌های درسی
همراهان گرامی مدرسه فردا، برای مشاهده متن کامل این مقاله بر روی فایل PDF پایین همین صفحه کلیک کنید.

فرم 1

شناسنامه کتاب: هدف از تکمیل این فرم که توسط ناظران محتوایی و گروه های درسی پر میشود این است که کتاب کدام شایستگیها را طبق ساختهای ۶ گانه تربیت و حوزههای یادگیری را پوشش میدهد؟ مفاهیم کلیدی و اسامی کتاب کدامند؟ و در نهایت اجزای بسته آموزشی مرتبط با کتاب بهعنوان پشتیبان برنامه در کلاس درس، چه چیزایی میتواند باشد؟

 

فرم ۲

این فرم به ساختار کتاب میپردازد. گروه های درسی با توجه به ساعات اختصاص یافته به درس، کتاب مربوط را به تعدادی بخش، فصل و نهایتا درس تقسیم می کنند و مهمتر از همه به بیان مفاهیم کلیدی می پردازد. تهیه ماکت یا همان قالب واحد یادگیری کتاب درسی در این فرم شکل می گیرد.

 

فرم ۳

این فرم نقشه طراحی آموزشی واحد یادگیری است. برای تحقق اهداف دوره و حوزه و متناسب با ساختار کتاب و مفاهیم و مهارتهای اساسی ذکر شده، نیازمند نقشه طراحی آموزشی میباشد. مولفان به تفکیک هر واحد یادگیری، اقدام به طراحی آموزشی میکنند و به سوالات ششگانه پاسخ میدهند، پس از بررسی و اظهار نظر ناظران محتوایی و تایید تالیف کتاب آغاز می شود.

 

فرم ۴

ساختار یکسان سازمانی: این فرم در حقیقت به سازماندهی شکل چاپی کتاب و نیازهای طراحی و آماده سازی واحدهای یادگیری می پردازد.این فرم بیانگر نوع تالیف واحد یادگیری است.

 

فرم 5

ساختار یکسان سازمانی: پس از تالیف کتاب (پیش نویس اولیه) و آماده سازی محتوای آن از نظر هنری، هر گروه درسی، به تفکیک، واحدهای یادگیری تولید شده را ضمیمه فرم شماره4 (ارسال و دریافت دروس برای اعتبار بخشی) میکند و برای اعتبار بخشی میفرستد. پس از دریافت بازخوردها و نظرات از استانها، کلیه محتوا برای ویرایش علمی و سپس ادبی ارسال میشود. پایان این فرایند نیز ضمیمه کردن «کارت خبر» بر روی نسخه نهایی و ارسال برای حروفچینی و طی مراحل چاپ کتاب است.

 

 

۱۱۸۰
کلیدواژه (keyword): رشد مدرسه فردا، اندیشه، تولید کتاب های درسی،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید