عکس رهبر جدید

بازی‌های بومی و محلی در مدارس

  فایلهای مرتبط
بازی‌های بومی و محلی در مدارس
وردی یغدی، وردی کولدی

بازی راهبردی وردی یغدی، وردی کولدی

اصطلاح «ونردی یِغدی، وئردی کولدی» معادل «تعقیب و گریز گروهی، تعقیب و گریز فردی» است که البته این تعقیب و گریز به هیچ وسیله خاصی نیاز ندارد و شامل دست‌زدن یا گرفتن تعقیب‌شونده‌ها (شکارها) هم‌زمان با یک دست یا دو دست است. این بازی جذاب و پرتحرک که در اصل یک بازی با دو شکل اجرای مختلف است، بازی استراتژیک و پرتحرک و گروهی به حساب می‌آید. در ادامه هر دو شکل اصلی اجرای آن و اهداف و قوانین آن ارائه می‌شود که قابل اجرا در محیط منزل و مدرسه، اردو، پارک‌ها و ... است.

 

 

اهداف بازی

در این بازی، دو گروه وجود دارد که گروه اول باید در زمان و محدوده مشخص اعضای گروه دوم را تعقیب و شکار کنند و طبیعتاً گروه مقابل هم باید تلاش کند تا از دسترس گروه تعقیب‌کننده دور بماند و برنده بازی شوند.

از جمله اهداف اصلی این بازی عبارت‌اند از:

1. افزایش سرعت، چابکی و عکس‌العمل اعضای گروه‌ها؛

2. لزوم هماهنگی و مشارکت با اعضای گروه برای برنده شدن؛

3. به‌کارگیری حواس مختلف به‌ویژه بینایی و شنوایی.

این بازی برای سنین دانش‌آموزان دوره ابتدایی و متوسطه مناسب است.

 

 

قوانین بازی

1. بازی از دو گروه تعقیب‌کننده (شکارچی) و تعقیب‌شونده‌ها (شکارها) تشکیل می‌شود که در ابتدای بازی تعقیب‌کننده معمولاً یک نفر است، ولی تعقیب‌شونده‌ها چند نفر هستند. در ابتدا باید محدوده بازی و زمان بازی و قوانین بازی مشخص شوند، زیرا در تعیین شرایط بازی و تعداد افراد دو گروه نقش اساسی دارند. محدوده بازی می‌تواند داخل مدرسه یا پارک و ... باشد که برای همه اعضا مشخص شود، مثلاً در شهر پیرتاج و روستاهای اطراف، یک محله یا دو محله روستا به‌عنوان محدوده بازی مشخص می‌شوند که در صورت خروج از این محدوده، فرد از بازی خارج می‌شود و بازنده به‌حساب می‌آید.

2. برای مشخص شدن تعقیب‌کننده و تعقیب‌شونده‌ها قرعه‌کشی انجام می‌شود تا تعقیب‌کننده که معمولاً یک نفر است انتخاب شود و در این حالت بقیه جزو تعقیب‌شونده‌ها به‌حساب می‌آیند (البته امکان دارد با توجه به شرایط به جای یک نفر، دو یا سه نفر تعقیب‌کننده انتخاب شوند).

3. سپس برای اجرای بازی، تعقیب‌کننده تا عدد خاصی مانند 10 می‌شمارد و سپس به تعقیب بقیه می‌پردازد و در مدت این شمارش، بقیه افراد باید تلاش کنند در محدوده بازی مخفی شوند یا فاصله بگیرند.

4. در ابتدای بازی نحوه امتیازگیری براساس قوانین گروه مشخص می‌شود. معمولاً برای کسب امتیاز باید تعقیب‌کننده به تعقیب‌شونده‌ها دست بزند. در این حالت باید اعضای دیگر حواسشان جمع باشد تا هر لحظه بدانند که تعقیب‌کننده عوض شده یا نه و گیر نیفتند. پس فقط مخفی شدن در این بازی کافی نیست.

5. تعیین جوایز نیز در ابتدا به‌صورت قانون بازی توسط همه مشخص می‌شود و مورد قبول همگان خواهد بود.

6. در محدوده‌های کوچک، یک داور و در محدوده‌های بزرگ‌تر معمولاً بیش از یک داور انتخاب می‌شوند.

 

٭

 

نحوه اجرای بازی «وردی یغدی» و «وردی کولدی»

در «وردی کولدی» وقتی تعقیب‌کننده یکی از افراد گروه هدف را می‌گیرد یا شکار می‌کند، در آن صورت خودش به تعقیب‌شونده تبدیل و آن فرد اول تبدیل به تعقیب‌کننده خواهد شد و نقش آن دو عوض می‌شود و این کار ادامه می‌یابد تا در زمان مشخص‌شده کسی که هنوز به‌عنوان تعقیب‌کننده باقی مانده است، بازنده به‌حساب می‌آید.

 

٭

اما در «وردی یغدی»، با پیدا کردن افراد تعقیب‌شونده یا گرفتن آن‌ها توسط تعقیب‌کننده، آن‌ها هم به جمع تعقیب‌کننده‌ها اضافه می‌شوند و با هم به تعقیب بقیه افراد می‌پردازند و این شکل اجرا طرفدار بیشتری دارد. در این وضعیت اعضای گروه باید حواسشان جمع باشد و بتوانند همدیگر را از تعقیب‌کننده‌های جدید باخبر کنند. در این حالت برنده، طبق قوانین گروه مشخص می‌شود. مثلاً فردی که در آخر بازی باقی بماند یا در زمان مشخص‌شده به دست گروه تعقیب‌کننده نیفتد، برنده بازی است و هر چه او برای گروه مقابل حکم کند بقیه باید اجرا کنند (تصویر 1).

جمعبندی

این بازی جذاب و پرتحرک و استراتژیک به‌صورت گروهی انجام می‌شود و در همه جا به‌ویژه در مدارس و محدوده‌هایی مثل حیاط یا سالن ورزشی قابل اجراست.

ویژگی‌های محدوده بازی و قوانین و زمان و تعداد افراد در این بازی دارای انعطاف است، بنابراین با تغییرات جزئی می‌تواند به شکلی جذاب‌تر و هیجان‌انگیزتر در بین دانش‌آموزان اجرا شود.


۵۰۹۷
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش تربیت‌بدنی، اطلاع رسانی، بازی های بومی،وردی یغدی، وردی کولدی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید