عکس رهبر جدید

+ و - آموزش مجازی

  فایلهای مرتبط
+ و - آموزش مجازی
در شرایطی که آموزش‌های مدرسه به‌سمت فضای مجازی سوق پیدا کرد، تجربه‌های قصدنشده‌ای پیش روی تمامی دست‌اندرکاران نظام تعلیم‌وتربیت قرار گرفت که در مفهوم برنامه درسی پنهان قابل مطالعه است. این تجربه‌ها، به‌ویژه برای گروه‌های معلم، دانش‌آموز و والدین و در حیطه‌های گوناگون، از جمله در فرایند یاددهی‌ـ‌یادگیری و روابط معلم‌ـ‌دانش‌آموز، پدیدار شد که حامل آثار مثبت و منفی بوده است. طبیعی است این تجربه‌ها مطلق و عمومی نیستند و شرایط هر مدرسه و معلم در شکل‌گیری آن‌ها مؤثر است و با ژرف‌نگری برای هر مجموعه قابل احصاست. در این یادداشت به برخی از این تجربه‌ها و آثار مربوط به مدرسه و آموزش‌های مجازی در دوران کرونا می‌پردازیم.


ابعاد مثبت و پنهان برنامۀ درسی در مدرسۀ مجازی

- صرفهجویی در مصرف کاغذ؛

- حفظ بیشتر حریم خصوصی بچهها و کمرنگتر شدن خجالت از ضعفهایشان؛

- فرصت تکرار مکرر مطلب در فیلمهای آفلاین؛

- فرصتهای بیشتر برای جبران عقبماندگیها؛

- امکان ضبط کلاس و جزوهبرداری بهصورت مطلوب.

 

ابعاد پنهان منفی برنامۀ درسی در مدرسۀ مجازی

الف) معلمان

- نبود نظارت جدی معلم بر دانشآموزان؛

- کمرنگشدن ارائه کارها و تکالیف گروهی؛

- دسترسی کمتر معلم به سطح فهم و یادگیری مطلب توسط بچهها در کلاس؛

- رصد ضعیف تکالیف دانشآموزان توسط معلمان؛

- استرس بیش از پیش معلمان از رصد کلاسهایشان؛

- تصنعی شدن ارتباط معلمان با دانشآموزان؛

- کمتر شدن اثرات مثبت شخصیت معلم بر دانشآموزان؛

- متکلموحده شدن معلم؛

- از میان رفتن نقش معلم در توجهدادن بچهها به درس؛

- محو شدن نقش نظارتی جدی معلم برای نظمدهی به کلاس درس؛

- سهلانگارترشدن معلمان؛

- سردردها و مشکلات چشمی حاصل از تماس مداوم با صفحات مجازی.

 

ب) دانشآموزان

- در دسترسبودن راههای فرار از درس؛

- چت کردن پنهانی بچهها سر کلاس؛

- حضور بدون جدیت بچهها سر کلاس؛

- اهمیت ندادن بچهها به همراه داشتن کتاب و جزوات درسی سر کلاس درس؛

- بی‌‌تفاوتی دانشآموزان نسبت به بررسی مداوم و منظم برنامه ساعت و روز بعد؛

- امکان بهانههای بیشتر دانشآموزان برای عدم حضور در کلاس درس؛

- شروع کردن یادگیری و حضور در کلاس همراه با کسلی؛

- عدم امکان جابهجایی و تنوع در مکان برای دانشآموزان؛

- احساس خوابآلودگی مضاعف در دانشآموزان؛

- حواسپرتیهای مکرر دانشآموزان؛

- حضور خواهر یا برادر دیگر و تداخل امور خانه با امور یادگیری؛

- افزایش رفتارهای غیرصادقانه برای توجیه عدم حضورها؛

- عادت به رفتارهای ناصادقانه؛

- کمرنگ شدن ارتباط کلامی با همکلاسیها؛

- از بین رفتن فرصتهای کمک بچهها به همدیگر؛

- پنهان ماندن ضعف درسی بچهها؛

- آسیبهای شناختی ناشی از کمتحرکی؛

- افزایش مشکلات جسمی و ستون فقرات در اثر نشستنهای نامناسب؛

- بیحوصلهتر شدن و کاهش آستانه تحریک هیجانات؛

- فقدان فرصت همکلام شدن و ارتباطات اجتماعی مؤثر با همسالان؛

- افزایش افسردگی و اضطراب در اثر کمتحرکی و عدم تخلیه انرژیها؛

- شدیدتر شدن فضای رقابتی؛

- کاهش روحیه پرسشگری در دانشآموزان؛

- کاهش دفعات میل نمودن صبحانه در کنار خانواده؛

- عدم جدیت برای حضور بهموقع در کلاس؛

- نبود نشاط صبحگاهی با حذف صبحگاه؛

- افزایش امتحانات تستی و تستی شدن رویکرد بچهها در راهحلها و یادگیری مطالب؛

- افزایش بروز خطا در امتحانات در اثر ارتباط طولانی چشم با صفحه مجازی و ارتباط بدون کاغذ با سؤالات؛

- کاهش تشویقهای خوب و اثرگذار دانشآموزان در کلاس؛

- حلاجی نشدن مطالب سر کلاس؛

- خدشهدار شدن آموزش دروس عملی و آزمایشگاهی؛

- انس روزافزون بچهها با فضای مجازی؛

- سردردها و مشکلات چشمی حاصل از تماس مداوم با صفحات مجازی؛

- تقابل شدید تحرک بچهها در کلاس و میزان یادگیریشان از مطلب درسی (با کوچکترین تحرکی از جلوی صفحه لپتاپ مطب را از دست میدهند).

 

ج) والدین

- همراهی و دلسوزی بیجای پدر و مادرها در برخی مواقع؛

- افزایش امر و نهیهای پدر و مادر؛

- افزایش حساسیت پدر و مادر؛

- بازخواست شدن زودهنگام و یا بیهنگام بچه توسط پدر و مادر به جای معلم و مدرسه؛

- دخالت غیرتخصصی پدر و مادر؛

- بدل شدن مهر و محبت مادرانه و نقش مادری به معلمی؛

- نبود فرصت تجدید انرژی برای مادر؛

- آسیبهای خانوادگی در اثر خسته بودن مادر بهعنوان کانون مهر و عاطفه خانواده.

 

۲۶۹
کلیدواژه (keyword): رشد معلم، برنامه درسی،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید