عکس رهبر جدید

خودش به سرش کلاه گذاشت

  فایلهای مرتبط
خودش به سرش کلاه گذاشت
با اینکه کرونا بسیاری از ساختارهای اساسی زندگی ما را تحت تأثیر خود قرار داد، اما از منظری نتوانست همه‌ی فعالیت‌ها را زمین‌گیر کند. در این میان، آموزگاران در رویارویی با این مشکل دست از کار نکشیدند و از طریق ابزارهای فضای مجازی و با همت خود، فرایند آموزش و کلاس‌ها را به داخل خانه‌ها بردند و از تعطیلی دور کردند. در زمینه‌ی اهمیت آموزش برخط برای دانش‌آموزان پایه‌ی اول ابتدایی، با فاطمه دانشور، آموزگار دبستان سادات منطقه‌ی ۱۲ تهران گفت‌وگویی ترتیب دادیم که نظر شما را به آن جلب می‌کنیم.

خانم دانشور از سوابق تحصیلی و شغلیتان بفرمایید.

در حال حاضر آموزگار پایه‌ی اول مدرسه‌ی ابتدایی سادات در منطقه‌ی 12 تهران هستم. حدود 25 سال سابقه‌ی کار در آموزش‌وپرورش دارم که بیش از 19 سال آن به‌صورت رسمی و به تدریس در دوره‌ی ابتدایی سپری شده است. نزدیک به پنج سال نیز به‌صورت حق‌التدریس، به‌عنوان مربی امور تربیتی فعالیت کرده‌‌ام. با مدرک تحصیلی کارشناسی آموزش ابتدایی، در ابتدای کار نیز به مدت یک ‌سال در نهضت سوادآموزی تدریس می‌کردم.

 

بفرمایید در تدریس پایهی اول با چه مشکلاتی مواجهید؟

اصلی‌ترین مشکل در تدریس ریاضی و فارسی در پایه‌ی اول ابتدایی، در شرایط فعلی، نبود امکان حضور دانش‌آموزان در کلاس و مجازی‌شدن آموزش است. در این سن، حضور فیزیکی، در یادگیری مفاهیم کمک فراوانی به دانش‌آموزان می‌کند. با توجه به اینکه دانش‌آموزان پایه‌ی اول ابتدایی با فضای مدرسه و کلاس آشنایی ندارند، آموزش آن‌ها در یک ماه اول بسیار مشکل است. برای مثال، دست‌گرفتن مداد برای بسیاری از دانش‌آموزان سخت است. بسیاری از آن‌ها سال قبل نیز به کلاس پیش‌دبستانی نرفته‌اند و این در آموزش پایه‌ی اول ابتدایی مشکلاتی ایجاد می‌کند. همچنین، تدریس لوحه‌ها، نشانه‌ها و حروف الفبا نیز حتماً باید به‌صورت حضوری صورت گیرد، چرا که در آموزش هر نشانه، برای درک مناسب مطلب، آن نشانه باید دست‌کم یک روز کامل آموزشی و به‌طور مداوم تکرار شود. البته با تمام این مشکلات، با همکاری خیلی خوب اولیا، معمولاً مسائل برطرف می‌شوند.

در آموزش ریاضی نیز به همین شکل باید حتماً برای دانش‌آموزان از وسایل کمک‌آموزشی استفاده شود و این هم در شرایط فعلی نیازمند همکاری مناسب اولیاست.

 

آیا ارزشیابی توصیفی در فضای آموزش مجازی امکانپذیر است. چرا؟

در تدریس مجازی، ارزشیابی توصیفی بسیار سخت است، چرا که در این روش ارتباط آموزگار و دانش‌آموز تنها از طریق فیلم و صدا صورت می‌گیرد و درک شرایط واقعی دانش‌آموز در این حالت بسیار دشوار است. از طرف دیگر، ارزیابی رفتارهای اجتماعی و اخلاقی و شناخت شخصیت دانش‌آموز بسیار مشکل است.

 

اگر برای تدریس در فضای مجازی، از کسی کمک گرفتهاید یا تجربهای دارید، بفرمایید.

طبیعی است، تغییر رویکرد آموزش از حضوری به مجازی نیازمند به‌روزرسانی اطلاعات و افزایش توانایی آموزگاران بود. از سال گذشته، در همین راستا با مطالعه و یادگیری روش‌های گوناگون تدریس مجازی و با استفاده از نرم‌افزارهای مناسب، سعی کردم این تغییر خللی در آموزش دانش‌آموزان ایجاد نکند. در این راستا از منابع استاندارد و بعد نیز از پژوهش‌ها استفاده‌ی فراوان کردم.

 

پیش آمده است دانشآموزی در درسی کمک بخواهد و نیاز باشد از نزدیک تدریس کنید؟

با توجه به مشکلات به‌‌وجود آمده در دوران شیوع ویروس کرونا و شرایط متفاوت آموزش، در صورتی که دانش‌آموزی نیاز داشته باشد، برای بهبود شرایطش، با او همکاری می‌شود و برنامه‌ی آموزشی متناسب با شرایط خودش در اختیارش قرار می‌گیرد. این برنامه ممکن است به‌صورت آموزش حضوری یا ایجاد ارتباط تصویری مستقیم یا سایر روش‌ها باشد. در نهایت، هدف تمام آموزگاران، یادگیری مناسب در انتهای یک سال آموزشی است و در این راه از هیچ کاری دریغ نخواهند کرد.

 

آیا همهی دانشآموزان شما گوشی هوشمند دارند؟

خوشبختانه در کلاس بنده تمام دانش‌آموزان گوشی هوشمند دارند. البته مواردی هم داشته‌ایم که در این خصوص مشکلاتی به وجود آمده باشد.

 

نظر و عکسالعمل اولیا در رابطه با آموزش مجازی و اینکه درگیر آموزش شدهاند، چیست؟ با آنها چگونه و در چه حد در ارتباط هستید؟

در ابتدای سال تحصیلی، با توجه به اینکه برخی اولیا با آموزش مجازی آشنایی کامل نداشتند، محدودیت‌هایی وجود داشت؛ به‌خصوص شرایط در پایه‌ی اول ابتدایی سخت‌تر است.

در سال‌های اخیر، نظام آموزشی تغییرات بسیاری داشته است و آموزش‌های تکمیلی به کتاب‌ها اضافه شده‌اند. خود این تغییرات نیز نسبت به دوره‌ی گذشته مشکلاتی ایجاد کرده‌اند.

 

آیا اداره برای همکارانی که با فناوری و تدریس آنلاین آشنایی ندارند، کلاس آموزشی گذاشته است؟

متأسفانه هیچ کلاسی در این باره برگزار نشده است. از طرف دیگر، امکانات مناسب نیز برای تدریس مجازی در اختیار آموزگاران قرار نگرفته است؛ امکاناتی مثل اینترنت رایگان به اندازه‌ی کافی، و تجهیزات الکترونیکی مورد نیاز فیلم‌برداری. در حال حاضر آموزگاران از وسایل شخصی برای تدریس و انجام امور دانش‌آموزان استفاده می‌کنند.

کلیپ‌های زیبایی که دانش‌آموزان می‌فرستند، بسیار جالب و برای ادامه‌ی شوق‌انگیز جریان یاددهی‌ـ یادگیری مؤثر است. به‌طور مثال، در آموزش درس آ اول، یکی از دانش‌آموزان نمایش بازی و فیلم آن را فرستاده است. در این نمایش، او خودش کلاه سرش کرده است که آ اول باشد و آ غیر اول نیز خواهرش است. هر دو با هم شعر می‌خوانند. این فیلم بسیار لذت‌بخش است. از طرف دیگر، میزان توجه خانواده به آموزش فرزندان و ایجاد محیطی پرنشاط بین فرزندان را برایم بسیار خاطره‌انگیز کرد.

به‌طور کلی، زبان شیرین بچه‌ها و دیدن تصویر‌ها و شنیدن صدای آن‌ها از نکات امیدبخش در فرایند کاری ماست.


۱۰۲۸
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش ابتدایی، گفت‌وگو،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید