عکس رهبر جدید

کارگاه بازی سازی (استوری لاین)

  فایلهای مرتبط
کارگاه بازی سازی (استوری لاین)
با اوج‌گیری کرونا، نیاز به آموزش در فضای مجازی و محتوا‌سازی برای آموزشِ بهتر بسیار حس می‌شود. آموزگاران در صورتی می‌توانند آموزشی جذاب‌تر ارائه دهند که محتواهای جذاب‌تری تولید کنند و از روش‌های نوین آموزش در بستر برخط (آنلاین) کمک بگیرند. یکی از روش‌هایی که می‌تواند به رشد ارتباط تعاملی دانش‌آموزان در بستر فضای برخط (آنلاین) کمک کند، استفاده از آموزش بر پایه‌ی گیمیفیکیشن (بازی‌وار‌سازی) است.

با اوج‌گیری کرونا، نیاز به آموزش در فضای مجازی و محتوا‌سازی برای آموزشِ بهتر بسیار حس می‌شود. آموزگاران در صورتی می‌توانند آموزشی جذاب‌تر ارائه دهند که محتواهای جذاب‌تری تولید کنند و از روش‌های نوین آموزش در بستر برخط (آنلاین) کمک بگیرند. یکی از روش‌هایی که می‌تواند به رشد ارتباط تعاملی دانش‌آموزان در بستر فضای برخط (آنلاین) کمک کند، استفاده از آموزش بر پایه‌ی گیمیفیکیشن (بازی‌وار‌سازی) است. در این شیوه، تخیل، دانش، خلاقیت و مکانیک‌های بازی، با شیوه‌های معناداری وارد زندگی تحصیلی او می‌شود. جذابیت‌های محیط بازی می‌توانند حالت‌های بصری، شنوایی و لمسی را برای تبادل اطلاعات با بازیکنان به‌کارگیرند و با هم ترکیب کنند. تحت این شرایط،  محیط یادگیری تعاملی بهتری ایجاد می‌شود.

لازم به ذکر است، تعــامل می‌تواند کـلید موفقیت آموزش در بستر مجازی، نسبت به سایر شیوه‌های آموزشی، باشد. بازی‌ها، در هر نوعی که باشند، انگیزه را افزایش می‌دهند و انگیزه در آموزش عامل مهمی است که در هیچ صنعت دیگری تا این حد مهم نیست. بازی‌وار‌سازی در آموزش مدرسه‌ای باعث می‌شود یادگیری جذاب و لذت‌بخش شود، به‌طوری‌که دانش‌آموزان، هر لحظه، به بازگشت به دوره‌ی آموزشی خود مایل می‌شوند. هدف بازی‌وارسازی در آموزش مدرسه‌ای، تقویت انگیزه‌ی فراگیرندگان، افزایش علاقه‌ی آن‌ها به انجام تکالیف و درک چگونگی استفاده از دانش کسب‌شده در عمل است. در ادامه قصد داریم نرم‌افزار استوری لاین را به‌عنوان یک نرم‌افزار ساده برای ساخت محتواهای بازی‌گونه به شما معرفی کنیم. استوری‌لاین1 یک نرم‌افزار تولید محتوای الکترونیکی و آموزش الکترونیک به‌صورت اسلایدشو است که امکانات بسیاری از نرم‌افزارها را به‌صورت یکجا در خود جای ‌داده است تا کاربر بتواند بدون نیاز به نرم‌افزارهای جانبی، محتوای خود را تنها با استفاده از نرم‌افزار تولید محتوای استوری‌لاین، در قالب بازی ایجاد کند. برای ملموس‌شدن آموزش در این مقاله، یکی از درس‌های ریاضی پایه‌ی دوم ابتدایی را انتخاب کرده‌ایم و در قالب این نرم‌افزار، مطالب آن را به‌صورت یک بازی بسیار ساده‌ی جورچین درآورده‌ایم.



کار با استوری‌لاین

پس از نصب موفق برنامه‌ی استوری‌لاین روی رایانه، برنامه را باز و این مراحل را دنبال کنید:

1. از سربرگ Home گزینه‌ی New scene  را انتخاب و پروژه‌ی خود را شروع کنید.

2. از سربرگ Home گزینه‌ی New slide را نیز انتخاب کنید.

3. اگر می‌خواهید عکس پس‌زمینه داشته ‌باشید، با کلیک راست روی Format background را انتخاب کنید.

4. تغییرات مدنظر را در پنجره‌ی مربوطه اعمال کنید.

5. برای افزودن تصویر به برنامه، گزینه‌ی Picture را انتخاب کنید.

6. با استفاده از مارکر می‌توان در نحوه‌ی نمایش متن تغییراتی ایجاد کرد.

7. برای نوشتن متن در صفحات، از سربرگ Insert و گزینه‌ی text box اقدام می‌کنیم.

8. برای اینکه به قسمت‌های گوناگون برنامه، دکمه بدهیم تا بتوانیم به صفحات بعد منتقل شویم، از قسمت Trigger از سربرگ Insert استفاده می‌کنیم.

9. می‌توان از مواد غذایی یا حشرات یا هر گزینه‌ی دیگر برای نمایش آن‌ها زیر میکروسکوپ استفاده کرد.

10. با فرمان‌هایی مثل کشیدن و رهاکردن، درستی عملیات را کنترل کنید.

11. با انتخاب پابلیشر، از نرم‌افزار خروجی بگیرید و آن را در مکان مناسب ذخیره کنید.

 

 

 

کارگاه بازی سازی (استوری لاین)

کارگاه بازی سازی (استوری لاین)

 

 

پی‌نوشت:
1. Storyline


منابع:
1. منیژه هوشمندجا؛ سمیه رزبان (1396). آموزش تولید محتوای الکترونیکی با نرم‌افزار استوری‌لاین. آراد کتاب. شهر تهران
2. سید‌محمدباقر جعفری؛ زهرا عبدالله‌زاده (1397). بازی‌‌پردازی (گیمیفیکیشن): مفاهیم و کاربردها. انتشارات جهاد دانشگاهی واحد خوارزمی. شهر تهران

 

۱۴۶۰
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش ابتدایی، فناوری در کلاس،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید