عکس رهبر جدید

مدرسه خوانا

  فایلهای مرتبط
مدرسه خوانا
در روزهایی که آموزش در فضای مجازی جریان دارد، این ضرورت خود را نشان می‌دهد که دانش‌آموزان از فعالیت‌های مهارتی دور نمانند. این فعالیت‌ها در فضای مجازی نباید دستخوش آسیب یا غفلت شوند.

در روزهایی که آموزش در فضای مجازی جریان دارد، این ضرورت خود را نشان می‌دهد که دانش‌آموزان از فعالیت‌های مهارتی دور نمانند. این فعالیت‌ها در فضای مجازی نباید دستخوش آسیب یا غفلت شوند. منظور ما در  این میان ایجاد توان بیشتر در سخن گفتن و رساندن مقصود  و همین‌طور نوشتن است. آن‌چه که به گواهی مطالعات پرلز در دانش‌آموزان ما به نسبت میانگین جهانی کم دیده می‌شود. حال که فناوری به مدد تعلیم‌‌وتربیت آمده است تا با حفظ فاصله‌ی اجتماعی و جلوگیری از شیوع بیماری کووید19بتوانیم جریان یاددهی- یادگیری را پیش ببریم؛ معنایش این نیست که دانش‌آموزان ما با کپی کردن مطالب یا فراخوان متون واصوات آماده در گوشی‌های همراه یا رایانه‌ها از خود حرکت و مهارت و در ادامه نشاطی در یادگیری بروز ندهند. ما نباید بی‌اعتنا به پیامدها، سرنوشت علمی دانش‌آموزان خود به‌ویژه پایه اولی‌ها را به گوشی‌های هوشمند بسپاریم.



بسته تحولی خوانا

نتیجه‌ی اجرای طرح «خوانا» از سوی معاونت آموزش ابتدایی آموزش‌و‌پرورش علاقه‌مندسازی به مطالعه و خواندن، درک مطلب و مهارت‌های زبانی و ایجاد و تقویت زمینه‌های آن خواهد بود.

چالش اساسی بسیاری از دانش‌آموزان در دوره‌ی ابتدایی، ضعف آن‌ها در مهارت‌های خواندن، درک مطلب و مهارت‌های زبانی است و این موضوع باعث شد تا بر‌اساس الزامات سند تحول بنیادین، تصمیم به اجرای بسته تحولی خوانا گرفته شود.

به گـفته‌ی  معـاون  آموزش ابتـدایی  وزیـر آموزش‌و‌پرورش در حال حاضر دانش‌آموزان روخوانی و نوشتن را می‌توانند انجام ‌دهند، اما مهارت استفاده از کلمات را به‌خوبی نیاموخته‌اند و در بیان درخواست‌های خود و درک مطلب و فهم آن مشکل ‌دارند که این نقص را در بسیاری از  فارغ‌التحصیلان  مقاطع  بالاتر هم مشـاهده می‌کنیم. مهـارت صحبت کردن و گوش کردن دو مهارت اساسی برای برقراری ارتباط و مکالمه و فراهم کردن بستر گفت‌وگوی سازنده بین افراد جامعه است و در سال‌هایی تمرکز نظام آموزشی بیشتر در پایه‌های اول تا سوم دوره ابتدایی بوده است. امید است با همت همه‌ی همکاران، راهبران آموزشی، آموزگاران عزیز و دست‌اندرکاران حوزه‌ی آموزش ابتدایی بتوانیم شاهد افزایش این مهارت های کلیدی در دانش‌آموزان ابتدایی باشیم، زیرا انسانی که بهتر گوش می‌دهد (توجه دارد)، آگاه‌تر، ژرف‌اندیش‌تر و داناتر است و رسا‌تر سخن می‌گوید و انسانی که کلام رسا دارد اعتماد‌به‌نفس بیشتری دارد و به مقصود زودتر نائل خواهدآمد.



روزهای گرامیداشت پیروزی انقلاب اسلامی

پـدر و مـادرها و گاهی پدر و مادر بزرگ‌ها در این روزهاـ‌به ‌دلیل شیوع کرونا‌ـ بیشترکنار فرزنـدان خود هستند و هر از گـاهی در این جمع‌های کـوچـک  بـه خـاطره گویی می‌پردازند. دانش‌آموزان با دیدن و شنیدن برنامه‌های رادیو و تلویزیـون یا تبلیغـات صوتی و تصـویری در رسانه‌ها و حتی موضوعات درسی خود در ارتباط بـا چگونگی چیستی بزرگ‌ترین واقعه‌ی کشور  در بهمن‌ماه مشتاق می‌شوند تا از بزرگترهایشان سؤالاتی بپرسند. هر کدام از نسل‌های اول یا دوم و حتی سوم انقـلاب اسلامی خاطره و یادکردی از این حـادثه‌ی عظیم دارند. امـا آموزگـاران گرامی در این خصوص و در فضای آموزش مجازی چگـونه خـواهند توانست زمـان آمـوزش را بـا یادآوری این واقعه‌ی عظیم به کودکان و در واقع نسل چهارمی‌های  این مرزوبوم بشناسانند؟

دهه‌ی فجر انقلاب اسلامی روزهای سرنوشت‌ساز ملت به پا خاسته‌ی ایران است. بازگشت افتخارآمیز امام خمینی(ره) به ایران اسلامی و اعلام تشکیل دولت موقت و بیعت نیروی هوایی با امام بزرگوار و شکست حکومت نظامی با حضور شکوهمند مردم در صحنه به فرمان امام خمینی(ره). آموزگاران گرامی با ذکر ویژگی‌های انقلاب اسلامی  شوری در دل دانـش‌آمـوزان به پا مـی‌کنند و آنـان را بر می‌انگیزند تا به یاد روزهایی که مدرسه باز بود خانه را مزین و زنگ انقلاب اسلامی را در سرای خود به صدا درآورند. کلاس‌های درس مجازی فرصتی است تا هر کسی از دریچه‌ی نگاه و دل خود  ایده و صدایش را به سریع‌ترین شکل به بسیاری از کاربران و همسالان خود برساند.

۱۸۹۳
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش ابتدایی، یادداشت سردبیر،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید