عکس رهبر جدید

جزیره دلفین های خلیج فارس

  فایلهای مرتبط
جزیره دلفین های خلیج فارس
«قشم» بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس است؛‌ تقریباً ۲/۵ برابر دومین جزیره بزرگ خلیج فارس، یعنی کشور «بحرین». خیلی‌ها این جزیره کشیده را شبیه یک دلفین می‌دانند و بعضی هم به یک ماهی بزرگ تشبیهش کرده‌اند.

«قشم» بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس است؛‌ تقریباً 2/5 برابر دومین جزیره بزرگ خلیج فارس، یعنی کشور «بحرین». خیلی‌ها این جزیره کشیده را شبیه یک دلفین می‌دانند و بعضی هم به یک ماهی بزرگ تشبیهش کرده‌اند. با هر بار جزر و مد، دو تا چهار متر ازطول و عرض جزیره کم یا به آن اضافه می‌شود. اما آنچه این جزیره را شگفت‌انگیز و دیدنی کرده است، هیچ‌کدام از این‌ها نیست. جزیره قشم به خاطر طبیعت متفاوت،‌ ساحل‌های آرام، مردم  مهربان و آیین‌های منحصربه‌فردشان، جذاب و محبوب است. قشم مجموعه‌ای از جاذبه‌ها را در خود دارد که در کمتر جغرافیایی می‌توان تمام آن‌ها را در کنار هم تماشا و تجربه کرد. از دره‌های اسرارآمیز و طولانی‌ترین غار نمکی دنیا، تا شهرهای تاریخی ساحلی و مجتمع‌های تجاری وسوسه‌کننده. آن‌ها که به قشم پا می‌گذارند، باید خود را آماده کنند، با متنوع‌ترین عجایب و جاذبه‌ها روبه‌رو شوند؛ چرا که آن‌ها وارد دنیای دیگری شده‌اند. در اینجا با بخشی از جاذبه‌های این جزیره آشنا می‌شوید.



بندر لافت

برای هم‌کلام شدن با مردم بومی جزیره و آشنا شدن با فرهنگ، هنر،‌ تاریخ و معماری این سرزمین، یکی از بهترین گزینه‌ها سر زدن به بندر لافت است. بندر تاریخی لافت تنها پنج کیلومتر از محل پهلو گرفتن لندیکرافت‌های حامل خودروهایی که وارد جزیره می‌شوند، فاصله دارد. در این بندر می‌توان از جنگل حرا،‌ چاه‌های تلا،‌ اسکله، قلعه پرتقالی‌ها و قلعه نادری بازدید کرد و با مردم مهربانش گرم گرفت و از آیین‌ها، تاریخ و داستان‌های لافت سر درآورد.



تنگه چاهکوه

فرسایش باعث ایجاد بسیاری از زیبایی‌ها و شگفتی‌های جزیره شده است. یکی از این شگفتی‌ها تنگه چاهکو نزدیک روستای «شاهکوی شرقی» است. تنگه‌ای به عمق 100 متر که بر اثر جاری شدن آب و باد در آن، دیواره‌هایی با شکل‌های عجیب و غریب دارد. مردم محلی در کف این تنگه چاه‌هایی حفر کرده‌اند که در آن‌ها آب ذخیره می‌شود. آن‌ها گاه و بی‌گاه برای برداشتن آب سری به این دره می‌زنند.



جزیره هنگام

برای دیدن دلفین‌های بازیگوش و شاداب جزیره هنگام، باید به جنوب جزیره قشم رفت. جایی بین جزیره هنگام و قشم، دلفین‌ها سراغ قایق گردشگران می‌آیند تا آن‌ها را همراهی و در بازی خود شریک کنند. دلفین‌ها از محبوب‌ترین آبزیان جزیره هستند، اما این منطقه ساکنان دیگری هم دارد. در نزدیکی هنگام، جایی که آب آرام می‌گیرد، می‌توان ماهی‌های رنگارنگ آکواریومی را دید که به طمع خرده‌نان به قایق‌ها نزدیک می‌شوند. یا در جزیره کوچک هنگام، می‌توان به تماشای کروکودیل‌های ریز و درشتی رفت که در پارک و مزرعه پرورش کروکودیل روزگار می‌گذرانند.



جنگل حرا

در هر عقب‌نشینی آب دریا، جنگل‌های حرا ظاهر می‌شوند و با مد دریا، دوباره زیر آب می‌روند. این جنگل‌ها که محل استراحت و تغذیه پرندگان بومی و مهاجر هستند، 200 کیلومتر مربع مساحت دارند و برای دیدن آن‌ها باید از ساحل روستاهای واقع در شمال جزیره به آب زد. پوست و ریشه درختان حرا آب شور را تصفیه می‌کنند و آب شیرین را تحویل درختان همیشه سبز حرا می‌دهند.



دره تندیس‌ها

پا گذاشتن به دره تندیس‌ها کمی دل و جرئت می‌خواهد. دره تندیس‌ها درواقع بیابان وسیعی است در جنوب روستای «طبل» و نزدیک جنگل‌های حرا. گردشگرانی که پا به این بیابان می‌گذارند، کم‌کم حضور کوه‌های غول‌پیکری با شکل‌های عجیب و غریب را در اطراف خود حس می‌کنند که همگی محصول فرسایش هستند. دره تندیس‌ها آن‌قدر بزرگ است که باید با خودرو به دل آن زد.



دره ستاره‌ها

مردم قشم به این دره «استاره افتیده»‌ می‌گویند و معتقدند که ستون‌ها و شکل‌های تماشایی سنگی، در اثر برخورد ستاره‌ای به زمین ایجاد شده‌اند.

 

۳۴۷۷
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان، ایران ما، قشم،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید