عکس رهبر جدید

حباب بازی

  فایلهای مرتبط
حباب بازی
حباب‌بازی قطعاً یکی از جذاب‌ترین و سرگرم‌کننده‌ترین بازی‌های دنیاست! حباب‌ها با دنیایی از رنگ‌های رنگین‌کمانی که در دل پوسته بسیار نازک خود دارند، واقعاً شگفت‌انگیز و جذاب‌اند، و شاید تنها عیب حباب‌ها این باشد که عمر کوتاهی دارند و با کوچک‌ترین ضربه‌ای متلاشی می‌شوند. اما در آزمایش امروز می‌خواهیم یک کار عجیب و جالب بکنیم! می‌خواهیم سوراخ بزرگی در دل یک حباب ایجاد کنیم، بدون اینکه حباب ما بترکد!

مواد لازم
• تعدادی نی نوشابه تاشو
بشقاب
قاشق غذاخوری
قیچی
نخ خیاطی
سیخ چوبی یا خلال دندان
مایع ظرف‌شویی
یک لیوان آب
گلیسرین (اختیاری)



مراحل آزمایش

- به اندازه یک قاشق غذاخوری مایع ظرف‌شویی را داخل یک لیوان آب به آرامی حل کنید تا مایع حباب‌ساز شما آماده شود. می‌توانید برای بهتر شدن مایع حباب‌ساز دو تا سه قطره گلیسرین هم به آن اضافه کنید.

- چهار عدد نی تاشو را به صورت متوالی در هم فرو کنید تا قابی مربعی شکل ساخته شود. سپس همین کار را با سه نی انجام دهید و یک قاب مثلثی شکل هم بسازید. (ابعاد قاب‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که به صورت کامل در کف بشقاب شما قرار بگیرند.)

- حدود 10 سانتی‌متر از نخ خیاطی را ببرید و دو سر نخ را به هم گره بزنید و یک حلقه نخی بسازید.

- مایع حباب‌ساز را داخل بشقاب بریزید و قاب مربعی را در کف بشقاب قرار دهید؛ به شکلی که کاملاً در مایع حباب‌سازغوطه‌ور شود. سپس به آرامی قاب را از داخل مایع حباب‌ساز خارج کنید تا لایه‌ای از حباب داخل دیواره‌های قاب ایجاد شود.

- حلقه نخی را به آرامی روی سطح حباب بیندازید. در این حالت قطعاً حلقه نخی شکل منظمی نخواهد داشت. حالا با استفاده از سر سیخ چوبی یا خلال دندان، بخشی از حباب را که داخل حلقه قرار گرفته است، لمس کنید. با ترکیدن این بخش از حباب چه اتفاقی برای حلقه نخی رخ می‌دهد؟

- سر سیخ چوبی را در قسمت داخلی حلقه نخی قرار دهید و به آرامی آن را داخل قاب جا به جا کنید. در زمان جا به جایی با دقت به رنگ‌های حباب نگاه کنید!



صندوق سؤال‌ها:

- به نظر شما چرا حلقه نخی در ابتدا شکل نامنظمی دارد، اما بعد از ترکیدن حباب داخل آن به شکل یک دایره کامل در می‌آید؟

- همین آزمایش را با قاب‌هایی به شکل مثلث، پنج ضلعی و ... هم اجرا  و تحقیق کنید:  آیا شکل قاب در شکل حلقه نخی تأثیرگذار است یا خیر؟ درباره علت آن تحقیق کنید!

 

۱۰۷۱
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان، آزمایش علمی،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید