عکس رهبر جدید

غرق شدن در دنیای صدا

  فایلهای مرتبط
غرق شدن در دنیای صدا
زندگی در عصر دیجیتال ویژگی‌های خاص خود را دارد و این در مورد یادگیری زبان هم صدق می‌کند. پادکست‌ها راهی عالی برای یادگیری زبان‌های خارجی هستند. امروزه، افراد به‌راحتی می‌توانند با کمک تلفن، تبلت یا رایانه و اینترنت زبان انگلیسی بیاموزند؛ حتی اگر در حال پیاده‌روی یا مسافرت باشند. یادگیرندگان و یاددهندگان زبان انگلیسی می‌توانند در کنار بهره‌گیری از کتا‌ب‌ها و منابع آموزشی از این روش استفاده کنند.

پادکست نوعی فایل صوتی و دیجیتال است که در فضای اینترنت ساخته و ارائه می‌شود تا روی رایانه یا دستگاه‌های همراه قابل اجرا باشد؛ یک روش ارائه محتوای صوتی یا حتی تصویری که کاربران می‌توانند آن را از اینترنت بارگیری کنند و بشنوند.

تقویت کدام مهارت‌ها؟

گوش‌دادن به پادکست‌ راهی مؤثر برای تقویت زبان انگلیسی است. معلمان این درس از طریق پادکست می‌توانند:

- مهارت شنیداری1 خود را توسعه دهند.

- تلفظ صحیح کلمات را بیاموزند.

- دایره واژگان خود را با کلمات، عبارات و اصطلاحات جدید گسترش دهند.

- با گوش‌دادن به پادکست انگلیسی همراه با زیرنویس، مهارت خواندن را تمرین کنند.

- با انواع لهجه‌ها و زبان‌های عامیانه محلی آشنا شوند.

- درک خود را از زبان بومی انگلیسی‌ بالا ببرند.

سراغ چه پادکست‌هایی برویم؟

در انتخاب پادکست هیچ محدودیتی وجود ندارد. البته پیشنهاد این است که از پادکست‌های ساده و مبتدی شروع شود. بارزترین ویژگی پادکست‌ این است که در هر زمان و هر مکان می‌توانید به آن‌ها گوش دهید. پادکست‌ روشی است مؤثر برای یادگیری زبان در افرادی که در سطح ابتدایی هستند. هر کس می‌تواند پادکستی را پیدا کند که با نیازهایش متناسب باشد. چنانچه یادگیرنده مبتدی باشد، در ابتدا باید با پادکست‌های سطح پایین‌تر و دارای محتوای کمتر و جملات و واژگان کمتر شروع کند. این پادکست‌ها همچنین در تمرین مهارت‌های گوش‌دادن و درک مطلب نیز کمک خواهند کرد. هنگامی که یادگیرنده احساس کرد می‌تواند به سطح بعدی برود، باید پادکست‌های انگلیسی‌زبان پیچیده‌تری را که از سطح بالاتری برخوردارند، امتحان کند.

 

چند پادکست موفق

برای معلمان و دانش‌آموزانی که می‌خواهند با سرعت بیشتری زبان انگلیسی را بیاموزند، چند پادکست انگلیسی را معرفی می‌کنیم. این پادکست‌ها می‌توانند به‌عنوان مکمل تدریس زبان انگلیسی توسط معلم و در کلاس درس، به دانش‌آموزان سود برسانند.

 


1. زبان انگلیسی ما

در برنامه‌های این پادکست، بیشتر اصطلاحات عامیانه و عبارت‌های روزمره به‌کار می‌روند. آنچه یادگیرنده می‌شنود، زبان انگلیسی محاوره‌ای است که مردم همیشه صحبت می‌کنند و این به او کمک می‌کند بیشتر شبیه کسی که زبان مادری‌اش انگلیسی است صحبت کند. این مجموعه پادکست‌ها به‌صورت هفتگی منتشر می‌شوند و هر کدام سه تا چهاردقیقه‌ای هستند. در آن‌ها انگلیسی آهسته‌تر از معمول صحبت می‌شود و بخش‌های کلمه‌ها به‌طور واضح ادا می‌شوند. متداول‌ترین برنامه این پادکست، گفت‌وگوی دو مجری با یکدیگر است. برای اینکه بیننده تصور کند معلمان در مکان‌های متفاوتی نسبت به هم حضور دارند، روی برنامه افکت‌های صدا می‌گذارند.

 


2. پادکست‌ها در انگلیسی2

تنوع چاشنی زندگی است. این پادکست‌ها با انگلیسی صحبت‌کردن به شیوه‌های متفاوت، این تنوع را به‌خوبی برای مخاطب ایجاد می‌کنند. به این ترتیب، یادگیری زبان برای شنونده بسیار مفرح و هیجان‌انگیز می‌شود. پادکست‌های سایت «podcastsinenglish.com» مجموعه‌ای کامل برای یادگیری زبان هستند که برای دوره‌های مبتدی، متوسطه و بالای متوسط برنامه دارند. درس‌های کوتاه به‌طور کامل به زبان انگلیسی و در غالب مکالمات نمایشی دو گوینده انگلیسی‌زبان ارائه می‌شوند. این درس‌ها‌ گستره وسیعی از موضوعات را پوشش می‌دهند که تقریباً همه ابعاد زندگی را در برمی‌گیرند.

 


3. کلاس انگلیسی 101

در این مجموعه برای هر کس در هر سطحی مطلب وجود دارد و هر کس با توجه به نیاز خود می‌تواند یکی از این چهار سطح یادگیری را انتخاب کند. این چهار سطح عبارت‌اند از: مقدماتی، مبتدی، متوسطه و پیشرفته. پادکست‌ها را دو مجری با اجرای صحنه‌های متفاوت ارائه می‌کنند. وقتی صحنه‌ای اجرا شد، دوباره با سرعت کندتری تکرار می‌شود. بخش بعدی هر پادکست اطلاعات تاریخی ارائه می‌دهد. در این بخش روی عبارات، واژگان و معانی لغاتی تمرکز می‌شود که برای شنونده جدیدند. بخش پایانی هر قسمت به گرامر مربوط است. این پادکست‌های انگلیسی‌زبان با سرعت متوسطی اجرا می‌شوند.
EnglishClass101.com

 


5. گویش عالی انگلیسی

این پادکست‌ها برای زبان‌آموزانی در سطح پیشرفته طراحی ‌شده‌اند که به‌خوبی انگلیسی صحبت می‌کنند و برای یادگیری زبان، روش‌های جذابی به کار می‌گیرند. در هر درس، گویندگانی که زبان مادری‌شان انگلیسی نیست، مصاحبه‌ها و مباحثه‌هایی با یکدیگر دارند. همچنین، نظرات کارشناسانه‌ای درباره اجرای مجریان در پادکست وجود دارد. این شیوه یادگیری، هم خیلی سازنده است و هم شنیدن نحوه اجرای زبان‌آموزان دیگر، از جذابیت‌های آن است.
www.splendid-speaking

 


6. بهتر شدن در انگلیسی

این پادکست گلچینی از پادکست‌های انگلیسی‌زبانی هستند که در آن‌ها با کسانی که زبان مادری‌شان انگلیسی نیست، مکالمات واقعی انجام می‌شود. این مکالمات همه نوع موضوعی دارند؛ از موضوعات مهم گرفته تا مباحث حاشیه‌ای و خنده‌دار که با سرعت عادی اجرا می‌شوند. گوش‌کردن به مکالمه‌های واقعی و طبیعی، مکملی عالی در کنار یادگیری کلاسی و کتابی است که برخلاف چیزهای دیگر، دانش‌آموز را با سرعت گویش زبان و اصطلاح‌ها و عبارت‌های آن آشنا می‌کند. پادکست بهترشدن در انگلیسی برای سطوح متوسطه و بالاتر یا مبتدیانی که واقعاً می‌خواهند خود را به چالش بکشند، مناسب است. این پادکست‌ها زیرنویس و یادداشت‌های واژگان دارند.
www.Betteratenglish.com

 


7. ESL کولیپس

این برنامه مجموعه پادکست‌هایی برای زبان‌آموزان در تمام سطوح است؛ چه کسانی که معنی سلام را هم به انگلیسی نمی‌دانند، چه آن‌هایی که کاملاً مسلط می‌توانند چند دقیقه انگلیسی صحبت کنند. وجود چهار مدل متفاوت پادکست در این مجموعه، آن را متمایز و ویژه کرده است. پادکست‌های نمای بسته، شخصیت‌های تکراری را در موقعیت‌های متفاوت به نمایش درمی‌آورند. در طول هر قسمت، میزبان بر واژگان، عبارت‌ها، اصطلاحات و زبان عامیانه تمرکز می‌کند. مختصری هم مباحث گرامر در این پادکست وجود دارند. پادکست‌های گفت‌وگومحور، مکالمات واقعی را نمایش می‌دهند، در حالی‌که پادکست‌های حدس واژه، بر یک کلمه، معنی و استفاده آن تمرکز می‌کنند. پادکست‌های سؤالات کنجکاو هم برای پاسخ‌دادن به سؤالات شنونده استفاده می‌شوند.
esl.culips.com

 


پیشنهاد

در هنگام گوش‌کردن به پادکست بهتر است چند نکته رعایت شود. هدف از گوش‌کردن به پادکست، صرفاً یادگیری زبان نیست، بلکه قرار است در کنار لذت‌بردن از پادکست، به تقویت زبان نیز کمک شود. بنابراین، اگر یادگیرنده معنای کلمه یا جمله‌ای را متوجه نمی‌شود، نباید به خود سخت بگیرد. همچنین، پیشنهاد می‌شود اگر پادکست‌های اینترنتی، متن هر قسمت را نیز منتشر می‌کنند، برای اثربخشی بیشتر، پس از گوش‌کردن به پادکست، متن آن نیز مرور شود. هنگام مرور متن نیز می‌توان با نوشتن کلمات یا اصطلاحات جدید اثربخشی پادکست را بیشتر کرد.

 

جمع‌بندی

از روش آموزش زبان انگلیسی با پادکست استقبال فراوانی صورت گرفته است. از همین رو، تقاضا برای این نوع پادکست از جانب یادگیرندگان روزبه‌روز بیشتر می‌شود. مزیت عمده پادکست‌ها نسبت به سایر روش‌های آموزش زبان انگلیسی یا سایر زبان‌های خارجی، رایگان‌بودن آن‌هاست. پادکست درواقع یک فایل صوتی و شنیداری به شمار می‌رود که مانند اغلب روش‌های تأثیرگذار در زمینه آموزش زبان انگلیسی، می‌تواند تأثیرات قابل‌توجهی را از خود بر جای بگذارد. آموزش زبان انگلیسی با پادکست می‌تواند در مقایسه با سایر روش‌های آموزش، از قبیل آموزش از طریق کتاب یا جزوه، اثربخشی بیشتری داشته باشد (فرناندز و دیگران، 2009).

درواقع آموزش از این طریق می‌تواند در آشنایی و تقویت لهجه‌های زبان انگلیسی، واژه‌سازی و نیز آشنایی با واژگان جدید انگلیسی تأثیر مستقیمی بر جای بگذارد. به‌طور کلی، هدف از آموزش زبان انگلیسی با پادکست و ارائه انواع پادکست‌ها این است که از این طریق بتوان با شنوندگان ارتباط برقرار کرد و اطلاعات جدیدی را در اختیار آنان قرار داد.





پی‌نوشت‌ها

 

1. Listening
2. Podcasts in English

 

 


منبع

1. Fernandez V, Simo P, Sallan JM. Podcasting: A new technological tool to facilitate good practice in higher education. Computers & Education. 2009;53: 385–392

 

۱۵۹۸
کلیدواژه (keyword): رشد فناوری آموزشی، کاربرد فناوری آموزشی، آموزش، پادکست، زبان انگلیسی، صدا، صوت، یادگیری،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید