عکس رهبر جدید

خانه‌ گُل‌ها

  فایلهای مرتبط
خانه‌ گُل‌ها

طبیعت کوچک

«محمد حسن طهرانی»، مهندس فضای سبز است. او گیاهان را خیلـی دوست دارد و مـی‌گوید: «پرورش گل و گیاه، یکـی از راحت‌ترین راه‌هایـی است کـه ما می‌توانیم با طبیعت ارتباط برقرار کنیم و لذّت ببریـم و با خرید چند گلدان کوچک در خانه باغبانی کنیم.البتّه باید درباره‌ی نگه‌داری گیاهان اطّلاعات به‌دست بیاوریم تا از آن‌ها خوب مراقبت کنیم. آدم‌هایی که کارهای باغبانی انجام مـی‌دهند، چیزهـای جدیدی در مورد گیاهان یـاد می‌گیرند و حسّ مسئولیت‌پذیری و اعتماد به نفس آن‌ها بالا می‌رود. از همه مهم‌تر این‌که آرامش بیش‌تری دارند. خاک و گیاه، تمرکز و هوشیاری ما را زیاد می‌کند.»

شاید خیلی‌ها فکر کنند با آمدن زمستان همه‌ی گیاهان، خشک و بی‌جان می‌شوند؛ امّا این‌طور نیست چون درختان و گیاهانی وجود دارند که در فصل زمستان هم شاداب و سبز هستند. برای این‌که این گیاهان در سرما اذیت نشوند، در جایی به اسم گل‌خانه از آن‌ها نگه‌داری می‌کنند.



گل‌خانه چیست؟

گل‌خانه جایی است که دور تا دور آن را با شیشه یا پلاستیک‌های خاصـی مـی‌بندند تا نور آفتاب بتواند بـه داخـل آن برود. یک خانه شیشه‌ای بزرگ که تابستان‌ خنک است و زمستان‌ هوای گرمی دارد تا گیاهان در آن حالشان خوب باشد. البتّه گل‌خانه‌هایی هم وجود دارند که همه‌ی دیوارهـای آن‌ها، شیشه‌ای یا پلاستیکی نیست؛ ولی سقف آن‌ها حتماً نورگیر است. گیاهان زیادی را در گل‌خانه نگه می‌دارند؛ امّا گیاهان آپارتمانی، کاکتوس‌ها و گیاهانی که به آن‌ها همیشه سبز می‌گویند، بیش‌تر در گل‌خانه هستند.



بخاری برای گل‌ها

آیا می‌دانید برخی از گیاهان مثل ما آدم‌ها در زمستان سردشان می‌شود؟ البتّه این گیاهان یک فرق مهم با ما دارند. آن‌ها وقتی سردشان می‌شود، پژمرده می‌شوند و از بین می‌روند. برای این‌که این اتّفاق نیفتد، باغبان‌ها در گل‌خانه بخاری‌های بزرگی می‌گذارند. آن‌ها، باید حواسشان به دمای این بخاری باشد تا با سردتر شدن یا گرم‌تر شدن هوا، دمای آن را به درستی تغییر بدهند و گیاهان همیشه سبز و شاداب بمانند.



خودتان گل‌خانه بسازید

ساختن یک گل‌خانه‌ی کوچک کار آسانی است. به کمک یک بزرگ‌تر یک بطری پلاستیکی را از وسط ببرید و سر آن را روی گیاه قرار بدهید. البتّه گیاه باید کوچک باشد تا بطری به آن فشار وارد نکند.

برای گیاهان خیلی کوچک، می‌توان از ظرف‌های شیشه‌ای مثل ظرف مربّا، استفاده کرد. یادتان باشد درِ ظرف را گاهی باز کنید و بیش از اندازه، به گیاه آب ندهید.

برای درست کردن یک گـل‌خانـه‌ی ساده در بـاغچه، یک تنگ ماهی را به شکل وارونه روی گیاه قرار بدهید. حتّی داخل خود تنگ ماهـی هم می‌توانید گیاه بکارید. فقط باید درِ آن را ببندید تا شبیه گل‌خانه شود.

 

۲۱۷۱
کلیدواژه (keyword): رشد نوآموز، گزارش،پرورش گل و گیاه،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید