عکس رهبر جدید

معرفی نمایشگاه‌های آنلاین از آثار هنری دانش‌آموزان

  فایلهای مرتبط
معرفی نمایشگاه‌های آنلاین از آثار هنری دانش‌آموزان
آگاهی از اینکه دانش‌آموزان و هنرجویان در دیگر نقاط دنیا چه نوع آثار هنری خلق می‌کنند، لذت‌‌بخش و آموزنده است. اگر چه برای مقایسه و تطبیق فرایند و برایند آموزشی گروه‌های سنی مختلف دانش‌آموزی (از فرهنگ‌های متفاوت)، رجوع به مقاله‌های علمی، آمار موثق و مشاهده از نزدیک لازم است، اما تماشای نمونه آثار هنری دانش‌آموزان همراه با آگاهی از رده‌ سنی، کشور محل تحصیل و سال خلق اثر اطلاعات مفیدی را در اختیار دبیران و پژوهشگران حوزه آموزش هنر می‌گذارد و می‌تواند الهام‌بخشِ خلق اثر و ارتقا‌دهنده سواد بصری شده و منجر به آشنایی با فرهنگ و هنر معاصر کشور‌های مختلف شود. در زمانی که به علت وضعیت قرنطینه فرصت و توجه به استفاده از آموزش الکترونیکی و مجازی بیشتر شده است؛ معرفی منابعی که در آن‌ها امکان مشاهده و مطالعه نمونه آثار دانش‌آ‌موزان وجود داشته باشد، مفید خواهد بود. بنابراین در این مقاله، به معرفی منابعی می‌پردازیم که نمونه آثار هنری دانش‌آموزان در وبگاه آن‌ها بارگذاری و امکان مشاهده و تعامل در سه نقش معلم، والدین و دانش‌آ‌موز وجود دارد.

پورتفولیو (Portfolio) یا نمونه کار در حوزه هنر چیست؟

پورتفولیو در حوزه هنر، همان نمونه‌کار هنری است که دانش‌‌آموزان علاقه‌مند به ادامه تحصیل در حوزه هنر، برای گرفتن بورس تحصیلی یا ورود به مقطع بالاتر‌ مانند کالج، باید آن را تنظیم کنند. به‌طور معمول، دبیران هنر، مربی راهنمای دانش‌آ‌موزان در تهیه این پرونده هنری هستند. نمونه کار هنری، پرونده‌ای است که شامل نگهداری سوابق مشاهده‌ای، پروژه‌‌های رسانه‌ای، آثار هنری تجربی، آثار مجموعه‌ای و کتابچه راهنمای آثار و هرگونه مستنداتی از نمونه‌های بروز خلاقیت دانش‌‌آموز می‌تواند باشد. برای نمایش کار نهایی از انواع نسخه‌های دیجیتالی استفاده می‌شود. در این مقاله سه منبع که در تهیه و مشاهده نمونه کارهای هنری (پورتفولیو) شناخته شده است، معرفی و چگونگی بارگذاری اثر، ساخت  حساب کاربری، مشاهده آثار و فعالیت در نقش معلم، والدین و دانش‌آموز شرح داده می‌شود.

1. آرت سونیا(  (Artsonia

2. سی‌سا ( (Seesaw

3. پینترست(Pinterest)

4. Artsonia (https:// www.artsonia. com/)


 

آرت‌سونیا، مجموعه آنلاین

نمونه‌ کارهای هنری (Portfolio) دانش‌آموزان است. این مجموعه توسط معلمان و دانش‌آموزان منتشر شده است. خانواده‌ها می‌توانند ضمن ملاحظه نمونه کار دانش‌آموزان نظر خودشان را بنویسند و دسترسی به فروشگاه نمونه آثار هنری داشته باشند. 20 درصد از خرید آنلاین والدین از فروشگاه آثار هنری به برنامه‌های مدارس آمریکا و کانادا اهدا می‌شود. هدف آرت‌سونیا، حمایت از بیان هنری کودکان است. هر سال نیز جایزه‌ای به بهترین مربیان هنر تعلق می‌گیرد.

تاریخچه شکل‌گیری آرت‌سونیا جالب توجه است. در سال 2000 هنگامی که سه همکار به نام‌های جیم میرز (Jim Meyers)، اریک میدل (Eric Meidel) و کیشور  سوامیناتان (Kishore Swaminathan) مشغول گفت‌وگو بودند، کیشور متوجه یک نقاشی شد که بر دیوار اتاق محل کارشان نصب بود و آن نقاشی رنگین‌کمان بود که فرزند 8 ساله یکی از همکاران کشیده بود. در آن لحظه این سؤال برای آن‌ها ایجاد شد که چرا چنین نقاشی زیبایی در وب‌سایتی نباشد که تمام مردم ببینند و از زیبایی آن لذت ببرند. همین صحبت زمینه شکل‌گیری وبگاه را ایجاد کرد و در کمتر از یکسال 25000 اثر هنری از مدارس برای آن‌ها ارسال شد.

این وبگاه در سال 2006 از طرف انجمن ملی آموزش هنر (National Arts Education Association) جایزه خدمات برجسته در آموزش هنر را دریافت کرد. برای جست‌وجوی آثار هنری در صفحه اصلی فیلدی وجود دارد که به تفکیک دوره‌های ابتدایی، راهنمایی و متوسطه تقسیم شده است. البته گزینه‌ای نیز برای جست‌وجوی تازه‌ترین آثار با عنوان (start exploring) قرار دارد. گاهی نیز نمایشگاه‌های خاص از نمونه آثار دانش‌آموزان به نمایش گذاشته می‌شود. برای مثال «طراحی همگانی: واکنش دانش‌آموزان به کرونا ویروس»، که شامل آثاری با موضوعات: 1. بعد از بحران تنها پیام امید و خوش‌بینی می‌ماند. 2. تعطیلات برای من چگونه است. 3. با هم ماندن در زمانی که از هم فاصله داریم. 4. سپاسگزاری از پزشکان و پرستاران.(تصویر 1)

 برای ارسال آثار دانش‌آ‌موزی به وبگاه، در صفحه اصلی، برای دو نقش معلمان و والدین امکان ورود و ثبت‌نام وجود دارد. دبیران هنر از سراسر دنیا می‌توانند در این وب‌سایت با وارد کردن اطلاعاتی از جمله نام مدرسه، شهر و کشور، ایمیل و نام کامل خود در سایت، به‌طور رایگان ثبت‌نام و نمونه آثار دانش‌آموزان خود را بارگذاری کنند. برای ساخت پورتفولیو گام نخست ورود در نقش معلم در صفحه اصلی سایت است. سپس از طریق گزینه ثبت‌نام رایگان (sign up for free) گزینه آخر انتخاب و به‌ صفحه مشخصات ارجاع داده می‌شود. تصویر2 و 3


پس از ثبت‌نام امکان وارد کردن نمونه آثار هنری شخصی معلم و دانش‌آموزی وجود دارد. ساخت یک پورتفولیو و به‌روز‌رسانی فعالیت‌ها برای معلم در سه بخش  your Program School Setup, Build Gallery, Promote تعریف شده است. در زیر‌مجموعه سه ‌بخش ذکر شده، امکاناتی از قبیل نصب برنامه روی گوشی تلفن همراه، ارسال فیلم از کلاس، ارتباط با والدین و غیره در دسترس است. (تصویر 4)


برای مشاهده آثار، به‌عنوان بازدید‌کننده موقت و بدون ساخت حساب کاربری، لازم است در صفحه اصلی کلید‌واژه‌ای وارد شود. این کلید‌واژه می‌تواند نام اثر، نام مدرسه و منطقه جغرافیایی و یا نوع اثر هنری باشد. برای کاربران غیرآمریکایی و کسانی که فارغ از منطقه جغرافیایی و محل تحصیل تنها هدف مشاهده آثار هنری را دارند، جست‌وجو و مشاهده می‌تواند از طریق وارد کردن نوع اثر هنری باشد. برای مثال اگر شما واژه Calligraphy (خوشنویسی) را وارد کنید به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که در آن‌ها مجموعه‌ای از آثار خوشنویسی و نقاشیخط دانش‌آ‌موزان را مشاهده می‌کنید. (تصویر 5)


 دسترسی والدین به وبگاه به چند طریق امکان‌پذیر است. آن‌ها می‌توانند با ورود به بخش والدین (Parents) به‌طور مستقیم با وارد کردن ایمیل و دیگر مشخصات ثبت‌نام کنند. آثاری که به وسیله معلم بارگذاری می‌شود. برای دسترسی عموم، باید توسط والدین تأیید شود که در قسمت ورود کد والدین (Give Permission) صورت می‌گیرد. این گزینه امکان تعامل و نقش ارتباطی والدین را فراهم می‌کند. البته والدین می‌توانند به‌طور مستقیم نیز آثار فرزند خود را بارگذاری و بازخورد معلم را در مورد آن آثار ملاحظه کنند. همچنین برای اولیاء این امکان وجود دارد که نظر خود را در مورد اثر هنری فرزندشان وارد کنند و از نظر بازدید‌کنندگان، دوستان و همکلاسی‌های فرزندشان در مورد اثر، آگاه شوند. خرید آثار نیز یکی دیگر از امکانات وبگاه برای والدین است. (تصویر 6)




Seesaw

https:// web. seesaw. me

سی‌سا، وبگاهی برای آموزش و یادگیری از راه دور است. هدف سی‌سا، تشکیل یک حلقه یادگیری بین دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌هاست. دانش‌‌آموزان ابزاری برای ثبت یادگیری‌های خود دارند، معلمان، برای بهبود فرایند تدریس نکات مفیدی یاد می‌گیرند و خانواده‌‌ها نیز بیشتر با جریان یادگیری فرزندان خود درگیر می‌شوند. فضایی که برای اشتراک‌گذاری آن‌ها نمونه آثار هنری دانش‌آموزان فراهم می‌شود نه‌تنها دلهره آن‌ها را در نمایش دستاوردهایشان کاهش می‌دهد بلکه آن‌ها فضایی را برای الهام گرفتن و بازدید از نمونه آثار همسالان خود می‌یابند. معلمان نیز می‌توانند اطلاعاتی را راجع به فرایند کار همکارانشان و نحوه ارزیابی دیگر معلمان از آثار هنری کسب کنند. (تصویر 7)


در بخش مشاهده، از شما سؤال می‌شود، که در چه نقشی قصد ورود به سایت را دارید؛ معلم، دانش‌اموز یا خانواده و شما با انتخاب نقش خود می‌توانید، عضو سایت شوید. پس از عضویت در حساب کاربری معلم، امکان دعوت کردن تمامی دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها به تفکیک هر کلاس وجود دارد. برای ارتباط با خانواده هر دانش‌آموز لازم است ابتدا حساب کاربری توسط دانش‌آ‌موز تشکیل شده باشد. ایجاد حساب کاربردی هر دانش‌آموز می‌تواند از طریق حساب جی‌میل و یا از طریق ایمیل مدرسه باشد. دانش‌آموزان در حساب خود می‌توانند انواع موضوعات گوناگون پیرامون تدریس، یادگیری، روان‌شناسی تربیتی، مهارت‌های برخورد با موقعیت‌های مختلفی را که در فضای آموزشی رخ می‌دهد و همچنین محتوا و مهارت‌های آموزشی دروس مختلف مانند علوم، ریاضی، یادگیری زبان انگلیسی، تاریخ، ادبیات، علوم اجتماعی، هنر و موسیقی و غیره را جست‌وجو کنند. (تصویر 8)


پس از اینکه معلم دانش‌آموزان را به حساب خود اضافه کرد فضایی برای برقراری ارتباط با دانش‌آموزان به صورت فردی و گروهی و همچنین خانواده دانش‌آموز فراهم می‌شود. بایگانی فعالیت‌های کلاسی در حساب کاربری معلم ثبت می‌شود و امکان تبادل و دریافت بازخورد معلم برای والدین وجود دارد. وبگاه سی‌سا به‌طور گسترده به موضوعات مختلف درسی، مشاوره تحصیلی و چالش‌های آموزشی می‌پردازد؛ اما امکان دسترسی بدون داشتن حساب کاربری و خارج از نقش دانش‌آموز، معلم و خانواده وجود ندارد. تعامل و بهره‌مندی از وبگاه در سه حلقه دانش‌آموز، معلم والدین صورت می‌گیرد.




Pinterest

www. pinterest.com

به احتمال زیاد شما نام پینترست را زیاد شنیده‌اید. پینترست، شبکه‌ای اجتماعی است که تمام مردم دنیا می‌توانند علایق، نمونه آثار هنری، و تمام فعالیت‌های خلاقانه خود را در این شبکه بارگذاری یا سنجاق (پین‌کردن) کنند. از این طریق، نه‌تنها کاربران پرونده‌ای برای آثار هنری خود دارند که در معرض دید و نظر افراد دیگر قرار دارد بلکه امکان بازدید از خلاقیت‌ها و آفرینش‌های مردم در فرهنگ‌های مختلف نیز برای کاربران فراهم می‌شود. کلمه پینترست ترکیبی از pin سنجاق و علاقه i‌nterest است. یک تابلوی اعلانات که به راحتی می‌توان تمامی محتواهای چند‌رسانه‌ای را در آن سنجاق کرد. برای نام‌نویسی در این وب‌سایت تنها داشتن ایمیل کافی است. بنابراین، همه افراد از جمله دبیران هنر می‌توانند نمونه آثار هنری  دانش‌‌آموزان و فعالیت‌های آن‌ها را به‌صورت نمایشگاهی آنلاین در معرض دید قرار دهند. اهداف پینترست با آرت‌سونیا و سی‌سا متفاوت است. آرت‌سونیا به‌طور تخصصی مربوط به پورتفولیو و آثار هنری دانش‌آموزان طراحی شده است. سی‌سا متعلق به امور آموزشی و پرورشی در تمامی شاخه‌های تحصیلی است؛ اما پینترست در انواع شاخه‌ها هنری، خلاقیت، هنر بومی و غیره فعالیت دارد و دسترسی برای عموم آزاد است. تعریف نقش معلم، والدین و دانش‌آموز مانند وبگاه آرت‌سونیا و سی‌سا در پینترست صورت نگرفته است و افراد می‌توانند بدون تعریف نقش، آثار خود را بارگذاری و در معرض دید عموم قرار دهند. (تصویر 9)


منابع

https:// theartofeducation. edu/

https:// www.artsonia. com/

www. pinterest. com

http:// web. seesaw. me

 

۱۴۷۹
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش هنر،آموزش، آموزش مجازی هنر،آموزش الکترونیکی هنر،منابع آنلاین آموزش هنر
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید