عکس رهبر جدید

شایستگی‌های غیرفنی

  فایلهای مرتبط
شایستگی‌های غیرفنی

با ابلاغ اسناد تحولی در نظام تعلیم‌و‌تربیت رسمی کشورمان در سال‌های اخیر، آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای رسمی کشورمان با تغییرات اساسی همراه شد. برنامه‌ریزی و نیازسنجی شغلی براساس نیازهای دنیای کار،  توسعه حرفه‌ای، تحلیل حرفه‌ها و مشاغل، طبقه‌بندی کارها و فعالیت‌ها بر مبنای شایستگی، و ارزشیابی مبتنی بر شایستگی، از جمله چرخش‌های اساسی در نظام جدید آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای محسوب می‌شوند. در جدول دروس برنامه درسی رشته‌های فنی‌و‌حرفه‌ای و مهارتی هم شاهد ظهور و بروز درس‌های جدیدی هستیم که نه از جنس دروس فنی‌اند، نه از جنس دروس پایه و عمومی!


 این دروس که در مصوبه «شورای عالی آموزش‌و‌پرورش» با عنوان دروس خوشه شایستگی‌های غیرفنی نام‌گذاری شده‌اند، دروسی هستند که متخصصان دنیای آموزش و دنیای کار بر ضرورت آن‌ها برای توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای و پاسخ‌گویی به نیازهای دنیای کار توافق نظر دارند. درس اخلاق حرفه‌ای یکی از این پنج درس شایستگی‌های غیرفنی است. درس اخلاق حرفهای در جدول دروس پایه دوازدهم برای تمامی رشته‌های فنی و مهارتی آمده است که شایستگی‌های امانت‌داری، مسئولیت‌پذیری، درست‌کاری، رعایت انصاف و بهره‌وری را شامل می‌شود و در پنج پودمان تنظیم شده است.


در این شماره بر آن شدیم تا از نظرات و پیشنهادهای یکی از هنرآموزان خبره آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای که سال‌های زیادی در این زمینه تحقیق کرده، تجربه اندوخته و یافته‌های خود را آموزش داده است، به صورت مقاله بهره‌مند شویم. این مقاله به لحاظ نوشتاری سبک خاصی دارد و در دو بخش تنظیم شده است. بخش اول آن که مربوط به این شماره است، در شش باب و به تعبیر نگارنده محترم، شش روز آفرینش در ارتباط با معلم درس اخلاق حرفه‌ای به رشته تحریر درآمده است و ان‌شاءالله در شماره‌های دیگر به پرسش‌های مطرح شده در بخش اول و کلاس درس اخلاق حرفه‌ای پرداخته می‌شود.


از شما هنرآموز گرامی هم درخواست می‌شود، یافته‌های ارزشمند و تجارب تدریس خود را به منظور اشاعه و بهرهمندی نظام آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای و مهارتی کشور با ما در میان بگذارید.

۲۶۶۲
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید