عکس رهبر جدید

فرهنگ و فاجعه

  فایلهای مرتبط
فرهنگ و فاجعه
کتاب «فرهنگ و فاجعه: جستارهایی انسان‌شناختی درباره مصیبت‌های جمعی در ایران»، نوشته دکتر نعمت‌الله فاضلی، با همکاری «انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی» در ۵۰۰ نسخه،۲۵۰ صفحه و با قیمت ۴۵ هزار تومان اخیراً منتشر شده است.

اشــاره

کتاب «فرهنگ و فاجعه: جستارهایی انسان‌شناختی درباره مصیبت‌های جمعی در ایران»، نوشته دکتر نعمت‌الله فاضلی، با همکاری «انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی» در ۵۰۰ نسخه،۲۵۰ صفحه و با قیمت ۴۵ هزار تومان اخیراً  منتشر شده است. خانم دکتر معصومه ابراهیمی در این یادداشت، ضمن ارائه‌ خلاصه مختصر و مفیدی از کتاب، ویژگی‌ها و ممیزات آن را مورد بررسی قرار داده است.

• این کتاب تلاشی جدی است برای فهم‌پذیرکردن و زبان‌بخشی به ابعاد اجتماعی و فرهنگی فاجعه‌هایی که در کشور رخ می‌دهند. در این کتاب نشان داده شده است که فاجعه‌ها محصول طبیعت نیستند، بلکه عملکرد انسان‌ها، نظام‌های حکمرانی و تاریخ و فرهنگ عوامل به‌وجودآورنده یا تشدیدکننده فاجعه‌ها هستند. فاجعه‌ها از درون فرهنگ‌ها می‌آیند و دوباره به فرهنگ باز می‌گردند. بنابراین، هر فاجعه درس بزرگی است تا از تکرار آن پیشگیری شود. این کتاب کشاکش و تقلاهای انسان ایرانی را در جریان هر فاجعه به تصویر می‌کشد و  با بازخوانی هر  فاجعه می‌خواهد راه درست و مؤثرتری را برای مهار آن بحران و حادثه نشانمان بدهد.

با در نظر گرفتن ملاحظات فوق مشخص است که خواندن این کتاب برای تمامی شهروندان، مدیران و کارشناسان ضروری است. زیرا عمده خسارت ما از وقوع هر حادثه، به درک صحیح نرسیدن از زمینه‌ها و پیامدهای آن است و اگر پژوهشی بتواند به ارتقای آگاهی ما از وقایع و حوادث ناگوار کمک کند، می‌تواند برای آینده راهگشا و امیدبخش باشد.

در حال ‌حاضر در موقعیت بسیار دشوار بحران کرونا به ‌سر می‌بریم و یکی از راه‌های ارتقای فهم عمومی از شرایط جاری و تعیین دقیق مختصات بحران برای مدیران و کارشناسان، آشنایی با فرهنگ و روحیه مردمی است که معنا و مفهومی خاص از بحران را درک می‌کنند. این کتاب می‌تواند  با در اختیار نهادن بینش انسان‌شناختی و مردم‌نگارانه از اندیشه ایرانیان، در درک و فهم فاجعه به همه مدیران عالی و کارشناسان کمک کند و به‌طور کلی به تبیین راهبردهای سودمند و هدف‌داری بینجامد که موفقیت برنامه‌های مهار بحران را تضمین می‌کنند.

نویسنده انسان‌شناس این کتاب از بطن جامعه و از دریچه چشم مردم به پدیده‌ها نگریسته است و برخلاف بسیاری از پژوهش‌های جامعه‌شناختی، پدیده‌ها و مسئله‌های جمعی را از بالا به پایین ندیده، بلکه فاجعه و بحران را  همسو با مردم و با روش مردم‌نگارانه و با درک شرایط بحرانی و زیستن در فاجعه تجربه کرده است. به علاوه، این تجربه را با اسلوب علمی درهم آمیخته و به صورتی راهبردی و عملگرایانه در اختیار مردم، مدیران و کارشناسان قرار داده است. بنابراین، کتاب با وجود برخورداری از زبان و بیان علمی، از بازگویی و تکرار تئوری‌های دیگران گریزان است و سخنی عملگرایانه و راهبردی دارد و در هر بخش به ارائه راهکارهای کاربردی، بومی و کاملاً تجربه‌پذیر می‌پردازد. این راهکارها، با درک شرایط تاریخی و اجتماعی ایران، درک خلقیات و فهم ایرانی، و با تمرکز بر جامعه شهری ایران حاصل شده است.

بنابراین، خواننده این کتاب سخن و پیام نویسنده را درک و با آن همذات‌پنداری می‌کند. ایده‌ها و اندیشه‌های آن را ایده‌های خود تلقی می‌کند و حس همدلی و همراهی در او به ‌وجود می‌آید. به‌طوری که می‌توان ادعا کرد، این کتاب از معدود آثاری است که هم زبان و روش دانشگاهی (آکادمیک) دارد، و هم به زبان و فهم توده مردم نزدیک است. به همین دلیل این کتاب به‌درستی جزو آثار «انسان‌شناسی مردم‌مدار» طبقه‌بندی و نام‌گذاری شده است.

نثر و زبان کتاب بسیار روان، ساده و خواندنی است. بهره‌گیری از مثال‌های متعدد و بازگویی تجربه‌های روزمره، به دلپذیری کتاب افزوده است. این خود می‌تواند خواننده عام ایرانی را که حوصله خواندن آثار دانشگاهی و روشمند (متدیک) را ندارد، با سبک جدیدی از آثار علمی آشنا کند که ضمن دریافت اطلاعات دقیق علمی، کتاب را هم‌‌زبان و هم‌سو با اندیشه‌های خودش بیابد.

بخش مهمی از این کتاب به راهبردهای فرهنگی برای مواجهه با کرونا اختصاص دارد. از آنجا که به نظر می‌رسد تا چند سال آینده درگیر مهار این بحران خواهیم بود، و حتی تا چند دهه آینده ممکن است تبعات این بحران را تجربه کنیم، این کتاب به‌عنوان یکی از تازه‌ترین آثار انسان‌شناسانه درباره کرونا می‌تواند به همگان، چه مدیران و کارشناسان، و چه عموم مردم، در شناخت ابعاد بحران اپیدمی کرونا و راه‌های مهار و بیرون‌رفت از آن کمک کند.

معمولاً در مواجهه با بحران اپیدمی کرونا، با تحلیل و تفسیرهای مهندسی و پزشکی روبه‌رو شده‌ایم و متأسفانه علوم اجتماعی در بیان تحلیلی دقیق از حدود این بحران ضعیف عمل کرده است. کتاب فرهنگ و فاجعه می‌تواند به‌عنوان اثری راهبردی نشان دهد که حوزه‌های علوم اجتماعی و انسانی حرف‌های سازنده و سودمندی در حل و مهار بحران‌ها دارند. مهم‌تر اینکه کتاب نشان می‌دهد، همه رشته‌ها و حوزه‌های مطالعاتی به یکدیگر وابسته هستند و میان‌رشته‌ای دیدن مسائل و پدیده‌ها خود بخشی از حل مسئله است. ضمن اینکه کتاب فرهنگ و فاجعه نشان می‌دهد، زمان بررسی‌های کاملاً کیفی و راهبردی در علوم اجتماعی فرا رسیده و لازم است این حوزه‌ها حرف‌های نظری (تئوریک) محض را رها کنند و در عمل سودمندانه بیندیشند.

 

۹۲۲
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش علوم اجتماعی، معرفی کتاب،فرهنگ و فاجعه
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید