عکس رهبر جدید

معرفی کتاب

  فایلهای مرتبط
معرفی کتاب
کره زمین تنها سیاره شناخته‌شده‌ای است که شرایط مناسبی برای زندگی دارد. اما متأسفانه شرایط زندگی در این سیاره زیبا روزبه‌روز با دخالت بشر بدتر می‌شود.

دیده ‌بان کره‌ زمین:

راهنمای جوانان برای حفاظت جهان ما

مؤلف: برم ول، مارتین/ برنی، دیوید/ دیکس، لین/ فیو، راجر

مترجم: امید اقتداری

ناشر: شرکت انتشارات فنی ایران

سال چاپ: ۱۳۹8

قطع کتاب: رحلی

مجموع صفحه‌ها: 98

 

کره زمین تنها سیاره شناخته‌شده‌ای است که شرایط مناسبی برای زندگی دارد. اما متأسفانه شرایط زندگی در این سیاره زیبا روزبه‌روز با دخالت بشر بدتر می‌شود. افزایش جمعیت، بحران جنگل‌ها، آتش‌سوزی، سیل، آلودگی و ده‌ها عامل دیگر موجب از بین رفتن گونه‌های جانوری و گیاهی می‌شود.

در حقوق بین‌الملل محیط‌زیست اصل‌هایی برای پایداری بیشتر و بهتر محیط‌زیست بنا نهاده شده‌اند؛ اصل‌هایی مانند اصل حمایت و حفاظت از محیط‌زیست، اصل الزام به پرداخت غرامت توسط آلوده‌کننده محیط‌زیست، اصل جلوگیری، و اصل احتیاطی که همه اینها در راستای مفهوم توسعه پایدار هستند. اصل‌های مزبور به این منظور مطرح می‌شوند که ما بتوانیم از سیاره‌مان، یعنی تنها جایی که برای زندگی داریم، مراقبت کنیم.

کتاب «دیده‌بان کره زمین» که به شناخت ما از کره زمین و حفظ بهتر آن کمک می‌کند، به چهار بخش: دیده‌بان زمین، دیده‌بان ‌آب، دیده‌بان جانوران و دیده‌بان غذا تقسیم شده است.

 

دیده‌بان زمین: فعالیت‌های انسان را روی کره زمین و تغییرات اقلیمی را که توسط انسان پدیدار می‌شوند، مانند افزایش بیش از حد جمعیت که منجر به تقسیم نامتعادل جمعیت و گرایش به شهر و ترک روستاها منجر شده است، بحران جنگل‌ها با توجه به قطع درختان جنگلی، آتش‌گرفتن جنگل‌ها و علفزارها، سیل، خطرهای آلودگی و ... را مورد بررسی قرار می‌دهد.

 

دیده‌بان آب: هر موجودی روی کره زمین برای زنده ماندن به آب نیاز دارد. طبق بیانیه «سازمان خواروبار و کشاورزی جهانی»، تقاضای انسان برای آب با توانایی چرخه آب برای تأمین آن در تضاد است. این بخش از کتاب به بحران آب، مسائل دریاها و سواحل، و آلودگی آبها می‌پردازد.

 

دیده‌بان جانوران: جانوران با ما در زندگی روی کره زمین شریک هستند. جانوران نیز به جای مناسب‌ برای زیستن و آب و غذای کافی برای زنده ماندن نیاز دارند. در این بخش به گونه‌های جدید و در خطر انقراض، شکار جانوران، زیستگاه‌های جانوران و... اشاره شده است.

 

دیده‌بان غذا: تأمین غذا بدون آسیب به محیط‌زیست به چالشی بزرگ تبدیل شده است. این مبحث از کتاب چگونگی تقسیم غذا بین جمعیت کره زمین، چگونگی بهره‌برداری از حیوانات و گیاهان به‌عنوان غذا، تأثیر آفت‌کش‌ها بر گیاهان و استفاده غلط از مواد غذایی را مورد توجه قرار داده است.

 

مطالعه این کتاب به دانش‌آموزان توصیه می‌شود. همچنین از معلمان عزیز می‌خواهیم، با توجه به اهمیت مسائل زیست‌محیطی و اهمیت بقای کره زمین، دانش‌آموزان و علاقه‌مندان را به مطالعه این کتاب تشویق و ترغیب کنند.

 

 

۱۴۷۱
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش علوم زمین، معرفی کتاب، کره زمین،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید