عکس رهبر جدید

لاغری و مرکبات

  فایلهای مرتبط
لاغری و مرکبات

بررسی‌های اخیر نشان داده‌اند که موش‌هایی که با رژیم غذایی حاوی چربی و کلسترول بالا همراه با «نوبیلتین» (فلاوونوئید موجود در مرکبات شیرین و نارنگی) تغذیه شده‌اند به طور قابل توجهی لاغرتر از موش‌هایی هستند که تنها با رژیم غذایی حاوی چربی و کلسترول بالا تغذیه شده‌اند. هم‌چنین در این موش‌ها مقاومت به انسولین و چربی خون کمتر است. استفاده از«نوبیلتین1» در غذای موش های چاق می‌تواند عوارض چاقی را با کاهش تجمع پلاک‌های شریانی یا آترواسکلروز کاهش دهد. در نتیجه کاهش پلاک‌ها در شریان‌ها، بروز بیماری‌های قلبی و سکته مغزی کاهش می‌یابد.

هنوز چگونگی کار این فلاونوئید در لاغر شدن و کاهش چربی خون دقیقاً مشخص نیست؛ اما آزمایش‌ها نشان داده‌اند که این مولکول با استفاده از مسیر AMPK2  عمل نمی‌کند AMPK مسیری است که سوختن چربی در بدن را تنظیم می‌کند. آنزیم پروتئین کیناز فعال شونده با AMP یا (AMPK) در این مسیر باعث فعال شدن سوختن چربی‌ها برای تولید انرژی و هم‌چنین مهار ساخت چربی در بدن می شود. برخی داروها مانند «متفورمین» از طریق این مسیر باعث درمان دیابت می شوند. در نتیجه، «نوبلیتین» تداخلی با این داروها ایجاد نمی‌کند.

اگر آزمایش‌های بیشتر در آینده نشان دهند که «نوبیلتین» در انسان‌ها نیز همانند موش‌ها اثرهای مثبت در کاهش چربی و مقاومت به انسولین دارد؛ می توان از این موضوع برای تولید داروهای جدید در درمان چاقی و سندروم‌های متابولیک ناشی از آن استفاده کرد.



پی‌نوشت‌ها

1. Nobiletin
2. Amp-activated Protein kinase



منبع


Nadya M. Morrow et al. 2020. The citrus flavonoid nobiletin confers protection from metabolic dysregulation in high-fat-fed mice independent of AMPK. Journal of Lipid Research 61: 387-402; doi: 10.1194/jlr.RA119000542

۲۱۰۸
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش زیست‌شناسی، کوتاه و خواندنی، مرکبات
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید