عکس رهبر جدید

حقوقدان خودت باش

  فایلهای مرتبط
حقوقدان خودت باش
درباره استارتاپ‌ها و مسائل، مشکلات و موانع حقوقی آن‌ها صحبت کردیم. می‌خواهیم بدانیم «کدام مشکلات حقوقی استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوپا را تهدید می‌کند؟»

مشکلات مالیاتی استارتاپ‌ها

مسائل مالیاتی نیز از جمله اموری هستند که استارتاپ‌ها غالباً نسبت به آن‌ها بی‌توجه‌اند. گاهی پیش می‌آید که یک استارتاپ، شرکت تجاری ثبت می‌کند و با این تصور که با مطلع‌‌نکردن اداره مالیات از کسب‌وکار خود، می‌تواند از پرداخت مالیات فرار کند، اقداماتش را مخفی می‌کند؛ غافل از اینکه اداره مالیات امکان دسترسی به اطلاعات شرکت‌های ثبت‌شده جدید را دارد و هر شرکتی موظف است پس از ثبت، کد اقتصادی دریافت کند و اظهارنامه‌های مالیاتی خود را ارائه دهد.


باید دانست، انجام‌ندادن وظایف قانونی مالیاتی و اعلام‌نکردن تبادلات و تعاملات مالی شرکت، نه‌تنها شرکت را از پرداخت مالیات معاف نمی‌کند، بلکه ممکن است حق دریافت جریمه و مالیات علی‌الرأس یا مقطوع را که در بسیاری موارد سنگین‌تر از مالیات واقعی است، به اداره مالیات بدهد.


از سوی دیگر، گاهی لازم است درباره مسائل مالیاتی یک راهبرد مشخص تدوین‌ شود و توجه‌نکردن به این نکته، ممکن است شرکت را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کند. در نظر بگیرید شرایطی را که در یک کسب‌وکار، درآمدهای عرضه‌کنندگان خدمات، به‌عنوان بخشی از درآمد شرکت محسوب شود و شرکت قرار باشد مالیات بر درآمد را، هم نسبت به درآمد خود و هم نسبت به درآمد عرضه‌کنندگان خدمات، پرداخت کند.


اجازه دهید کمی مصداقی‌تر بگوییم. یکی از شرکت‌های تاکسی اینترنتی، بالغ بر یک میلیون راننده را جذب کرده است که هر کدام از آن‌ها روزانه چند ده تا چند صد هزار تومان از طریق این سیستم کسب درآمد می‌کنند. با این حال، درآمد شرکت تنها کمتر از 15درصد از مجموع کرایه‌های دریافتی رانندگانش است.


حال فرض کنید راهبرد صحیحی برای تفکیک درآمدهای رانندگان از درآمد واقعی این تاکسی اینترنتی چیده نشود. در این صورت شرکت باید غالب درآمد خود را به‌عنوان مالیات به دولت بپردازد. این‌گونه است که چنین استارتاپی کاملاً شکست‌خورده خواهد بود.



مشکلات بیمه و تأمین اجتماعی استارتاپ‌ها

شرکت‌های استارتاپی در فرایند رشد خود به‌طور مستمر مجبور به افزایش نیروهای انسانی خود و استخدام کارمندان بیشتر هستند. در بسیاری از موارد، استارتاپ‌ها بدون توجه به مسائل حقوق کار و قانون تأمین اجتماعی و در نظر گرفتن حق‌السعی قانونی کارمندان، امتیازات، پاداش‌ها، مرخصی، سنوات و غیره، به‌صورت بی‌رویه نیروی انسانی جذب می‌کنند یا با تصور اینکه با توافق کارگران می‌توانند از پرداخت برخی حقوق آن‌ها طفره بروند، از زیر برخی تعهدات شانه خالی می‌کنند!


همین موضوع ممکن است علاوه بر کاهش انگیزه کار نیروها، در ادامه فعالیت شرکت باعث شود برخی کارگران علیه شرکت دعوا و شکایت طرح کنند و علاوه بر دریافت خسارت و معوقه، جریمه‌هایی سنگین نیز بر دوش شرکت بگذارند.



تجاوز به حقوق فکری استارتاپ

برعکس آنچه در قسمت سوم در مورد رعایت‌نکردن حقوق اشخاص گفته شد، در این قسمت از این بحث می‌کنیم که چطور ممکن است تجاوز دیگران به حقوق فکری یک استارتاپ، کسب‌وکار را با مشکل مواجه کند.


اسرار تجاری، اختراعات، طرح‌های صنعتی، علامت‌های تجاری، آثار ادبی و هنری، نرم‌افزارها و متعلقات آن‌ها، از جمله اموال فکری هستند که امروزه مهم‌ترین دارایی شرکت‌های بزرگ را تشکیل می‌دهند.


این روزها دارایی شرکت‌های بزرگ دنیا را با اموال فیزیکی و املاک آن‌ها نمی‌سنجند، بلکه مهم‌ترین دارایی و سرمایه کسب‌وکارهای پررونق، اموالی فکری هستند که آن‌ها توانسته‌اند به دست بیاورند. اگر شما هم از جمله استارتاپ‌های حوزه فناوری هستید، یا به‌طور کل کسب‌وکار خود را بر بستر اموال فکری شکل داده‌اید، باید مراقب این دسته از اموالتان باشید.


گاهی برخی کسب‌وکارها سرمایه‌های هنگفتی را برای تجاری‌کردن یک ایده خلاقانه که ممکن است به‌عنوان اختراع یا طرح صنعتی ثبت شده یا نشده باشد، هزینه می‌کنند و درست در مقطعی که کسب‌ وکار رونق گرفته و در مرحله جدی رشد است، شخصی دیگر مشابه همان کالا یا محصول را تهیه و تولید می‌کند و به یکباره کل کسب ‌وکار را به دردسر می‌اندازد.



مسئولیت اقدامات کاربران

یکی از چالش‌هایی که مدیران سایت‌ها و کسب ‌وکارهای نوپا با آن درگیرند و به‌طور مشخص‌تر در سایت‌هایی که رابطی بین خدمت‌دهنده1 و خدمت‌گیرنده2 هستند دیده می‌شود، خطاها، اشتباهات و تخلفات کاربران آن‌ها، به‌خصوص عرضه‌کنندگان خدمات است.


در همین راستا، اگر صاحبان یک کسب و کار به موجب قراردادی صحیح، روابط خود را با کاربرانشان و نیز حقوق و تعهدات خود و آن‌ها را به‌طور دقیق مشخص نکنند، ممکن است از سوی کاربران دیگر خود مورد تعقیب حقوقی یا کیفری قرار گیرند و به پرداخت خسارت‌های مادی سنگین یا مجازات‌هایی مثل حبس، جزای نقدی، شلاق و مشابه آن محکوم شوند.


مثال این‌گونه مسئولیت‌ها، شرکت‌های فعال در امور پزشکی، امور آزمایشگاهی، مواد خوراکی و فاسدشدنی هستند که سهل‌انگاری یا تخطی کارکنانشان از امور بهداشتی، سلامت و جان افراد را تهدید می‌کند. مواردی که در این چهار شماره به آن‌ها اشاره شد، گوشه‌ای از مخاطراتی هستند که صاحبان کسب ‌وکارها باید پیش از راه‌اندازی استارتاپ خود بدانند. توجه داشته باشید، آگاهی از این موارد نباید موجب ترس یا تهدیدی برای برپایی کسب و کار جدید باشد، بلکه باید با درنظر گرفتن زوایای گوناگون، کسب و کاری راه‌اندازی کنیم که امکان موفقیت آن بیش از احتمال شکست آن باشد.


پی‌نوشت‌ها

1. Supplier

2. Client,Customer


مغازه‌دار پولدار، مغازه‌دار بى‌پول

شاید اگر چند دهه پیش از کسی می‌پرسیدیم «علم فروشندگی» چیست، باورش نمی‌شد کار به‌ظاهر ساده‌ای مثل فروش، نیاز به دانش داشته باشد؛ اما حالا می‌دانیم فروشندگی علم است؛ علمی که در آن‌ هم دانستن حسابداری و اقتصاد مهم است و هم اطلاع از زبان ‌بدن و راه‌های جذب مشتری. فروشندگی هم مثل هر علمی نیاز به آموختن دارد و فروشنده خوب هم مثل پزشک خوب باید با سواد باشد.

کتاب «مغازه‌دار پولدار، مغازه‌دار بی‌پول»  کتابی است شامل مقدمات موفق شدن در فروشندگی، به زبانی ساده.

نویسنده: حمیدرضا بشیری

ناشر: کلید آموزش

سال چاپ: 1399

تلفن:  66964221-021

مغازه دار پولدار، مغازهدار بی پول

۳۹۰
کلیدواژه (keyword): رشد هنرجو، حقوق کار
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید