عکس رهبر جدید

شهدای هسته‌‌ای در یک نگاه

  فایلهای مرتبط
شهدای هسته‌‌ای در یک نگاه
صنعت هسته‌ای ایران در مسیر پیشرفت خود همواره با چالش‌های بزرگی مواجه بوده که یکی از آن‌ها تحریم‌های مختلف علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده است. با وجود این، دشمنانی که پیشرفت و عزت ایران اسلامی را نمی‌خواهند به این بسنده نکرده و برای مقابله با دستاوردهای هسته‌ای کشورمان روش حذف فیزیکی دانشمندان هسته‌ای کشورمان را نیز در پیش گرفته‌اند. بدین‌‌ترتیب ما سرداران علمی کم‌نظیری را از دست داده‌ایم. شهیدان مسعود علی‌محمدی، مجید شهریاری، مصطفی احمدی روشن، داریوش رضایی‌نژاد، و آخرین آن‌ها محسن فخری‌زاده بوده‌اند که همگی به فیض رفیع شهادت نائل آمده‌اند. ستارگانی در آسمان پرستاره فیزیک‌اند که همواره خواهند درخشید و جوانان را در مسیر هدایت خواهند برد. شهادت محسن فخری‌زاده در تاریخ هفتم آذرماه ۹۹ موجب شد که در سه مقاله این شماره یادی از این عزیزان کنیم.

شهید مسعود علی‌محمدی

مدرک کارشناسی را از دانشگاه شیراز (1364) و کارشناسی ارشد (1367) و دکترای فیزیک با گرایش ذرات بنیادی را از دانشگاه صنعتی شریف در سال 1371 کسـب کرد. او ده‌ها مقاله تألیف کرد و اولین دانش‌جوی دوره پسا دکتری در پژوهشـگاه دانش‌‌های بنیادی بود.

تخصص اصلی او ذرات بنیادی، انرژی‌های بالا و کیهان‌شناسی بود و با پژوهشگاه دانش‌های بنیادی (مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات) نیز طی سال‌های 1376 تا 1380 همکاری داشت.

شهید علی‌محمدی، یکی از برگزیدگان جشنواره بین‌المللی خوارزمی در سال 86 بود و در پژوهش‌های بنیادی رتبه دوم را کسب کرد.

وی از سال 1374 در دانشکده فیزیک دانشگاه تهران مشغول به تدریس و عضو هیئت علمی و هیئت ممیزه این دانشگاه بود.  وی همچنین در مقاطع مختلف تحصیلی شاخه فیزیک در تربیت معلم، به عنوان استاد راهنما و مشاور در پروژه‌های پایان‌نامه‌های مرتبط با علوم فیزیکی دوره‌های تحصیلات تکمیلی، به فعالیت مشغول بود و  همچنین با  دانشگاه مالک‌اشتر و دانشگاه امام‌حسین همکاری داشت.



شهید مجید شهریاری

استاد دانشگاه شهید بهشتی، فیزیک‌دان و دانشمند هسته‌ای متولد زنجـان بود. وی با کسب رتبه دوم کنکور سراسـری در سـال 1363، در آزمون ورودی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رشته‌ مهندسی الکترونیک پذیرفته شد. سپس در سال 1367 با کسب رتبه نخست در آزمون کارشناسی ارشد رشته مهندسی هسته‌ای وارد دانشگاه صنعتی شریف شد و در نهایت در سال 1377 دکترای خود را در رشته علوم و تکنولوژی فناوری هسته‌ای از دانشگاه امیرکبیر دریافت کرد.

برگزاری دوره‌هایی چون «کارگاه آموزشی آشنایی با کدهای محاسباتی رآکتورهای هسته‌ای» از جمله خدمات شهریاری بود. یکی از طرح‌های مهم شهریاری، طراحی‌های تئوریک مربوط به ساخت نسل جدید رآکتورهای هسته‌ای بود که بازتاب زیادی نیز در مراکز علمی جهان داشت. او از جمله کارشناسان ارشد مبارزه با کرم رایانه‌ای استاکس ‌نت بود. همچنین ساخت صفحات سوخت نیز از کارهای مهم آن شهید عزیز بود.



شهید داریوش رضایی‌نژاد

در سال 1356 در شهرستان آبدانان در استان ایلام به دنیا آمد. وی از همان کودکـی در سخن گفتن و دیگر رفتارهایی که از خود بروز می‌داد، نبوغ خود را به اطرافیان نشان می‌داد. و  در مدرسه نیز با هوش و توانایی خود، معلم و دانش‌آموزان را شگفت‌زده می‌کرد.

وی در مهر‌ماه 1373 در رشته مهندسی برق، در گرایش قدرت، در دانشگاه پذیرفته شد و وارد دانشگاه صنعتی مالک‌اشتر اصفهان گردید.

رضایی‌نژاد علاوه بر نبوغ ذاتی خود در امور کارگاهی و آزمایشگاهی که از ویژگی‌های عمومی نوابغ و مخترعان است، در تحصیل و پذیرش و اجرای آکادمیک نیز بسیار منظم و کوشا بود. ایشان ضمن فراگیری و کسب تجربه در رشته خود، در زمینه استفاده از رایانه و علوم کامپیوتری بسیار توانا بود. با داشتن چنین توانایی‌هایی، توانست در مدت هفت ترم و با رتبه اول، به‌عنوان دانشجوی برتر دانشگاه خود فارغ‌التحصیل شود.

شهید دکتر داریوش رضایی‌نژاد به محض فارغ‌التحصیلی به‌عنوان پژوهشگر در مراکز مهم تحقیقاتی و علمی کشور مشغول به کار شد. در عرصه‌ای که فعالیت می‌کرد، توانایی فراوان و نبوغ و تلاش خود را در مسیر خدمت به وطن خویش قرار داد. وی ضمن تدریس و انجام فعالیت‌های تحقیقاتی، مسئول اجرای بسیاری از طرح‌های تحقیقاتی در دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی و خواجه نصیر‌الدین طوسی بود. او در 34 سالگی معاونت انرژی اتمی ایران را به عهده داشت.



شهید مصطفی احمدی روشن

در 17 شهریور ماه 1358 در شهر همدان به دنیا آمد. تحصیلات خود را در زادگاهش همدان، آغاز کرد و پس از گذراندن دوره راهنمایی در مدرسه خیام، دوره متوسطه را در رشته ریاضی فیزیک دبیرستان ابن‌سینای این شهر به اتمام رساند و پس از آن در آزمون سراسری دانشگاه‌ها شرکت کرد. شهید احمدی روشن در سال 1377 وارد دانشگاه صنعتی شریف شد و تحصیلات خود را در رشته مهندسی شیمی آغاز کرد. در سال 1381 در رشته مهندسی شیمی موفق به دریافتن مدرک کارشناسی شد و در همین رشته در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل داد و پس از آن وارد مرحله دکترای رشته نانو بیوتکنولوژی شد. وی در دوران تحصیل در دانشگاه در پروژه ساخت غشاهای پلیمری برای جداسازی گازها، که برای اولین بار در کشور انجام شد، همکاری داشت.

مصطفی احمدی‌روشن پس از اخذ مدرک کارشناسی از رشته مهندسی شیمی، با توانمندی‌های خود وارد سازمان انرژی اتمی شد. او یکی از پایه‌گذاران سایت هسته‌ای نطنز بود و تأثیر بسیار مطلوبی در بخش تأمین کالاها و خرید تجهیزات هسته‌ای در حوزه غنی‌سازی در زمان تحریم‌ها داشت. در مدت حضورش به‌عنوان معاون بازرگانی، کالاها به موقع، به تعداد و با کیفیت تأمین می‌شد.



شهید محسن فخری‌زاده مهابادی

معاون وزیر دفاع ایران و سردار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. او ریاست سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را برعهده داشت.

فخری‌زاده از فرماندهان سپاه پاسداران در زمینه موشکی بود و پیش از ورود به برنامه هسته‌ای کشور، به همراه شهید حسن تهرانی مقدم، صنایع موشکی کشور را پایه‌گذاری کردند و رهبری پروژه‌های دفاعی کشور را مدیریت کرد. ایشان استاد دانشگاه امام حسین(ع) و سپس رئیس دانشگاه مالک اشتر بود و هدایت بسیاری از دانشجویان آن دانشگاه را برعهده داشت. همچنین مؤسسه‌ای به نام سازمان نوآوری و تحقیقات دفاعی (معروف به سپند) را که به دانشگاه صنعتی مالک اشتر وابسته بود، اداره می‌کرد. شهید فخری‌زاده دانشمند ارشد وزارت دفاع و دانش‌آموخته فیزیک هسته‌ای بود. توانمندی‌های مدیریتی وی زبانزد بود. یکی از آخرین کارهای این مدیر لایق کشورمان ساخت کیت تشخیص کرونا بود. راه این شهیدان پررهرو و نام و یادشان پایدار باد.

۲۳۳۶
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش فیزیک، سرمقاله، شهدای هسته‌ ای،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید