عکس رهبر جدید

صدا دوربین مدرسه؛ نگاهی به فیلم‌های کارگردانان جوان

  فایلهای مرتبط
صدا دوربین مدرسه؛ نگاهی به فیلم‌های کارگردانان جوان
«جشنواره بین‌المللی فیلم رشد» یکی از کهن‌ترین و معتبرترین جشنواره‌های فیلم در ایران و جهان است. این جشنواره با هدف شناسایی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی هر سال توسط «سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی» وزارت آموزش‌وپرورش برگزار می‌شود و تعداد زیادی از فیلم‌سازان ایران و جهان در آن شرکت می‌کنند. جشنواره فیلم رشد چند بخش رقابتی دارد که یکی از آن‌ها بخش دانش‌آموزی است. یعنی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه اگر اهل فیلم و فیلم‌سازی باشند، می‌توانند آثار خود را برای این جشنواره بفرستند تا در بخش دانش‌آموزی بررسی و داوری شوند. در این بخش از مجله به معرفی چند نمونه از فیلم‌های دانش‌آموزی چهل و نهمین جشنواره فیلم رشد می‌پردازیم که پاییز 1398 در تهران برگزار شده است.

1. قاب بسته

قالب: داستانی

مدت‌زمان: 3 دقیقه و 36 ثانیه

کارگردان: ریحانه صالح‌پور

استان: خوزستان

در روزهای پایانی اسفندماه 1397، در حالی که مردم ایران‌زمین خودشان را برای استقبال از سال جدید آماده می‌کردند، هنوز صدای ساز و دهل نوروز ۱۳98 در شهرها و روستاهای ایران به صدا درنیامده بود که خبری هولناک در رسانه‌ها منتشر شد: مهمانی ناخوانده در برخی از استان‌های کشور همه را غافلگیر کرد و زندگی بسیاری از  هم‌وطنان ما را در استان‌های گلستان، لرستان، خوزستان و ... به زیر آب برد. این سیل ویرانگر، شادی و شعف سال نو را از مردم ایران گرفت و هزاران هزار خانواده را در آغاز سال 1398 آواره و بی‌خانمان کرد.

حتماً شما هم از آن بلای طبیعی، خاطرات تلخ و تصویرهای غمناکی در ذهن دارید. خانم ریحانه صالح‌پور یکی از دانش‌آموزان استان خوزستان بود که در بهار 1398 دوربین به دست گرفت و با قلم خلاقیت، فیلم‌نامه‌ای را به تصویر درآورد که در بخش دانش‌آموزی چهل و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بخش کمیسیون ملی یونسکو را کسب کرد.

غافلگیری مخاطب، تصویربرداری خوب و موسیقی مناسب از جمله ویژگی‌های مهم این فیلم کوتاه است.



2. تلنگر

قالب: داستانی

مدت‌زمان: 2 دقیقه و 30 ثانیه

کارگردان: امیرحسین لزگی

استان: خراسان شمالی

این روزها کمتر کسی را می‌توان یافت که به مسابقه‌های فوتبال علاقه نداشته باشد و یا حامی یکی از تیم‌های فوتبال نباشد. خیلی از آدم‌ها با اینکه ممکن است در طول عمر خود یک‌بار هم فوتبال بازی نکرده باشند، اما از حامیان پر و پا قرص تیم مورد علاقه خود هستند و برد و باخت آن تیم برایشان خیلی اهمیت دارد.

متأسفانه آسیب‌های فضای مجازی در طول دهه گذشته هر روز بیش از پیش شور و هیجان بازی‌های دنیای واقعی را از انسان‌ها گرفته و او را محصور خویش ساخته است. امروزه آدم‌ها بیش از آنکه با دنیای اطراف خودشان در ارتباط باشند و به گسترش روابط انسانی بپردازند،‌ در کنج غار تنهایی خود، از چشیدن طعم خوش زندگی واقعی محروم شده‌اند و همه چیز را در دنیای مجازی جست‌وجو می‌کنند؛ دوستی، گردش، حتی بازی فوتبال را.

امیرحسین لزگی در فیلم کوتاه خود کوشیده است به این خلوت و تنهایی خودساخته ما تلنگری تازه بزند و ما را با یکی از آسیب‌های استفاده بیش از حد از بازی‌های رایانه‌ای آشنا سازد. صداگذاری، موسیقی و تیتراژ خوب از جمله موفقیت‌های این تلنگر است.

 

 

 

 

 

صدا دوربین مدرسه

 

 

3. باد و خورشید

قالب: پویانمایی

مدت‌زمان: 2 دقیقه و 10 ثانیه

کارگردان: مریم عباسی تشنیزی

استان: اصفهان

اینکه آدم‌ها سر موضوع‌های مختلف با یکدیگر جر و بحث کنند و برای اثبات برتری خودشان دلیل و مدرک می‌آورند، تقریباً امری عادی و معمولی است. اما بعید می‌دانیم که شما تا حالا جر و بحث میان باد و خورشید را دیده و یا شنیده باشید. به نظر شما بین باد و خورشید کدام‌یک قوی‌تر هستند؟ باد یا خورشید؟ البته اگر باد به سراغ بزرگ‌تر از خودش برود و دست توفان و گردباد را بگیرد و به میدان بیاورد، آن حرف دیگری است.

مریم عباسی از استان اصفهان یکی از دانش‌آموزانی بود که سال قبل با فیلم پویانمایی «باد و خورشید» به بخش مسابقه جشنواره فیلم رشد راه یافت. و در این فیلم به ما می‌گوید که باد قوی‌تر است یا خورشید.

تصویربرداری و صداگذاری خوب، از جمله ویژگی‌های مثبت این اثر کوتاه  است.

 

صدا دوربین مدرسه

 

۸۴۲
کلیدواژه (keyword): رشد جوان، فیلم رشد
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید