عکس رهبر جدید

بختیاری‌ها

  فایلهای مرتبط
بختیاری‌ها

• قوم بختیاری یکی از اقوام ایرانی است. این قوم از ساکنان بسیار قدیمی ایران بوده‌اند. بختیاری‌ها در استان چهارمحال و بختیاری و مناطقـی از استان‌های اصفـهان، فارس و خوزستان زندگی می‌کنند.

در گذشته، بیش‌تر مردم بختیاری زندگی ایلی داشته‌اند؛ یعنی همراه گلّه‌های خود کوچ می‌کردند. امروزه فقط گروه کوچکی از آن‌ها زندگی کوچ‌نشینی دارند و بقیه در یک‌جا ساکنند. بختیاری‌های اهل کوچ، در سیاه چادر زندگی می‌کنند. آن‌ها زمستان را در دشت‌های خوزستان و تابستان را در بخش‌های غربی چهارمحال و بختیاری به‌سر می‌برند.

بختیاری‌ها مردمی شجاع هستند. آن‌ها همیشه دلاورانه آماده‌ی دفاع از سرزمین خود هستند.

بختیاری‌ها به زبان لُری بختیاری صحبت می‌کنند.

گلاب و رُهام خواهر و برادرند. دیروز خاله رُباب به رُهام هدیه‌ای داد. او همین که هدیه‌اش را باز کرد، گفت: «من که از این ماشین‌ها دارم.»

گلاب به رُهام اخم کرد و گفت: «آقا رُهام، دندون اسب پیشکشینه نی شمارن.» (یعنی دندان اسب پیشکشی را نمی‌شمارند.)

مادر آن‌ها خیاط هنرمندی است. او هم به کارهای خانه می‌رسد هم لبا‌س‌های محلّی بختیاری می‌دوزد.



آداب و رسوم بختیاری‌ها

بختیاری‌ها بر سرِ مزارِ مردان شجاع و سرشناس خود شیرهای سنگی می‌گذارند.

مثلاً کنار آرامگاه باباخان، پدربزرگ گلاب و رُهام، یک شیر سنگی گذاشته‌اند. او سوارکار و تیرانداز ماهری بود. هنگام دفاع مقدّس، به جبهه‌ی جنگ رفت و از کشورمان دفاع کرد. بعد از سال‌ها وقتی از دنیا رفت، به رسم بختیاری‌ها بر سر مزارش شیر سنگی گذاشتند.



لباس محلی بختیاری‌ها

مردان بختیاری بالاپوشی به نام چوقا و شلوار سیاه گشادی به نام دبیت می‌پوشند. لباس زنان بختیاری رنگ‌های شادی دارد. پیراهن آن‌ها بلند و چاک‌دار است. روسری‌های بلندی می‌پوشند و دستمالی به نام پیشانی‌بند روی پیشانی می‌بندند.


 

بختیاری ها

۲۲۸۶
کلیدواژه (keyword): رشد نوآموز، ایران ما، قوم بختیاری
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید